Eurooppa-päivää juhlittiin kansainvälisissä tunnelmissa Lapualla

19.05.2017

Etelä-Pohjanmaan liiton EU-tietokeskuksen järjestämää Eurooppa-päivän tapahtumaa vietettiin tiistaina 9.5 Lapualla Kulttuurikeskus Vanhalla Paukulla. Alajoki-salin aulaan kokoontui klo 13 alkaen kattava joukko alueen kansainvälisiä toimijoita esittelemään toimintaansa. Myös yleisöä, niin nuoria kuin varttuneempia, saapui paikalle suurin joukoin.

Tapahtuman avauspuheen piti Lapuan entinen kaupunginjohtaja Paavo Latva-Rasku. Hän käsitteli puheessaan muun muassa kansainvälistymisen muuttumista omasta nuoruudestaan. Lähtiessään nuorena poikana ulkomaille vaihto-oppilaaksi pidettiin sitä kotipitäjässä ihan lehtijutun arvoisena tekona. Nykyään lehdissä ei riittäisi edes palstatila, jos kaikkien nuorien vaihtoon lähtemisestä ilmoitettaisiin lehdissä. Vaihto-opiskelu onkin tänä päivänä luonnollinen osa monen nuoren opiskeluja. Latva-Rasku kannustikin paikalla olevia nuoria kansainvälistymään ja lähtemään ulkomaille. Mielenkiintoisen kokemuksen lisäksi siitä on hyötyä myös tulevaisuudessa etenkin työnhaun kannalta.

Kansainvälistymistä olikin tapahtumassa tarjolla runsaasti ja halutessaan vierailijat pääsivät testaamaan kielitaitoaan monella pisteellä. Etelä-Pohjanmaan nuorisoseuran Kotiseutu kotoisaksi -hankkeen esittelypisteellä oli mukana muun muassa nuoria maahanmuuttajia. Lapuan nuorisopalveluiden pisteellä vierailijat pääsivät tutustumaan espanjalaisiin makuihin, kun nuorisopalveluissa tällä hetkellä EVS-harjoittelua suorittava espanjalainen harjoittelija tarjoili vieraille tapaksia. Tapahtumaan saatiin vieraita myös ulkomailta saakka, kun Sedussa opettajavaihdossa oleva ryhmä ranskalaisia opettajia saapui juhlimaan 60-vuotiasta Euroopan unionia.

Sedun vieraana olevat ranskalaiset opettajat juhlivat innokkaasti 60-vuotiasta Euroopan unionia.

Myöhemmin iltapäivällä Alajoki-salissa järjestettiin seminaari EU-rahoituksesta. Seminaari alkoi europarlamentaarikko Anneli Jäätteenmäen videotervehdyksellä, jossa Anneli kannusti alueen toimijoita kansainvälistymään. Seminaariin pääpuhujaksi saapunut Mauri Uusilehto Opetushallituksen kansainvälistymispalveluista esitteli inspiroivassa puheenvuorossaan Erasmus+-, Kansalaisten Eurooppa - ja Luova Eurooppa -rahoitusohjelmia. Leader Aisaparin asiantuntija Eeva Arpala esitteli omassa puheenvuorossaan myös Leader-rahoituksen mahdollisuuksia kansainvälistymiseen.

Seminaarin lopussa kuultiin kannustavia sanoja myös seminaarin yleisöltä. Etelä-Pohjanmaan liiton kansainvälistymisen ja kulttuurijohtaja Marjatta Eväsoja peräänkuulutti rohkeutta kansainvälisten hankkeiden hakemiseen ja kehotti myös käyttämään hyväksi maakunnassa vallitsevien asiantuntijoiden tietämystä hankkeita valmistellessa.

Tapahtuman juontaja Anssi Orrenmaa kuunteli tarkkaavaisesti Marjatta Eväsojan kannustavaa puheenvuoroa.

Teksti ja kuvat: Hanna Meriläinen