Innovatiivisuutta ja kasvua haetaan uudella hankkeella

6.04.2017

Etelä-Pohjanmaan liitossa on vuoden alusta lähtien koordinoitu EAKR-rahoitettua hanketta: ”Innovatiivisuutta ja kasvua Etelä-Pohjanmaalle” (IKEP). Hankkeen tavoitteena on laajentaa alueellisen päätöksenteon käytössä olevaa tietopohjaa ja vahvistaa maakunnassa tehtävää tulevaisuustyötä sekä tuottaa tietoa strategiatyöhön. Maakunnan toimijoiden kesken on käynnistetty yhteinen prosessi ja lähdetty luomaan pohjaa innovaatiotoiminnan tilannekuvan laatimiselle. Tavoitteena on saada ajantasaista, räätälöityä tietoa innovaatioympäristön ja yritysten toimintakentän tilanteesta sekä tunnistaa haasteita ja mahdollisuuksia.

- Etelä-Pohjanmaalla tehdään paljon laadukasta innovaatiotyötä monella eri osa-alueella. Ongelmana on kuitenkin, että tämä ei välttämättä näy valtakunnallisissa mittareissa ja välillä niiden perusteella tulee ristiriitaistakin tietoa maakunnan kehityksen tilasta. IKEP-hankkeessa tulemme pureutumaan tiedon katvealueisiin, tunnistamaan näitä ristiriitaisuuksia ja etsimään konkreettisia toimia, joilla haasteisiin voidaan vastata, kommentoi hankkeen tavoitteita projektipäällikkö Miika Laurila.

Tavoitteena laaja osallisuus

Hankkeen aikana tullaan järjestämään useita työpajoja ja keskustelutilaisuuksia sekä loppupuolella työseminaari. Toukokuun aikana järjestetään ensimmäinen määrittelytyöpaja, joissa valitaan keskeisimmät seurattavat painopistealueet ja indikaattorit. Syksyn osallistavissa tulkintatyöpajoissa elinkeinoelämä ja kehittäjäorganisaatiot pääsevät esittämään näkemyksiään tilannekuvasta, määrittämään strategisia kysymyksiä sekä ehdottamaan konkreettisia toimia, joilla haasteisiin ja mahdollisuuksiin pystytään vastaamaan.

Hanke kestää vuoden 2018 loppuun saakka, jonka jälkeen innovaatiotoiminnan tilannekuvajärjestelmä jää uuden maakuntahallinnon käyttöön.

Lisätietoja:
Projektipäällikkö Miika Laurila, puh. 040 6603 733, miika.laurila(a)etela-pohjanmaa.fi