Aluekehitys

Maakunnan liitot toimivat maakuntiensa aluekehitysviranomaisina. Aluekehityksen tehtäväalueella valmistellaan maakuntastrategia, joka sisältää vuoteen 2040 ulottuvan maakuntasuunnitelman ja nelivuotisen maakuntaohjelman. Lisäksi kahden vuoden välein laaditaan maakuntaohjelman toimeenpanosuunnitelma, jolla priorisoidaan ja tarkennetaan kehittämistoimia. Strategiaan kuuluvat asiakirjat valmistellaan laajassa yhteistyössä valtion alueviranomaisten, kuntien, kehittämisyhtiöiden, koulutus- ja tutkimusorganisaatioiden ja järjestösektorin toimijoiden kanssa.

Aluekehitykseen käytetään maakunnallista, kansallista ja Euroopan unionin rahoitusta. Aluekehityksen vastuualueella valmistellaan EAKR-kehittämishankkeiden ja kansalliset maakunnan kehittämisrahan rahoituspäätökset. Yhteistyötä tehdään tiiviisti ELY-keskuksen ja Leader-ryhmien kanssa. Ne myöntävät rahoitusta muun muassa ESR- ja maaseuturahaston hankkeisiin. Aluekehittämisen kokonaisuutta yhteensovitetaan maakunnan yhteistyöryhmässä (MYR), jonka toiminnan valmisteluvastuu on tehtäväalueella.

Tehtäväalueella laaditaan myös maakuntaohjelman seurantaraportti sekä aktivoidaan ja johdetaan maakuntastrategian työryhmien, pk‐neuvottelukunnan ja maakunnallisen ennakointiryhmän toimintoja.

Tehtäväalueen henkilökunta >>

Ajankohtaista

Etelä-Pohjanmaan liitto, Etelä-Pohjanmaan ELY-keskus ja maakunnan Leader-ryhmät järjestivät yhdessä ajankohtaiskiertueen huhtikuussa 2015.

Tilaisuuksien materiaalit: