AJANKOHTAISTA

EAKR-haku Etelä-Pohjanmaalla on jatkuva, mutta hakemukset käsitellään hakujaksoittain, joita on kaksi vuodessa. Seuraava hakujakso päättyy 5.10.2017. Hakuohje on julkaistu.

Lisätietoa rakennerahastot -sivuilta.

EU-ohjelmat 2014-2020

EU-ohjelmilla tarkoitetaan tässä ohjelmia, joiden rahoitus koostuu EU:n osuudesta ja kansallisesta rahoitusosuudesta. Näiden ohjelmien rahoitusta haetaan kansallisilta viranomaisilta. Ohjelmia on kaksi:

• Kestävää kasvua ja työtä 2014-2020 - Suomen rakennerahasto-ohjelma
  • Manner-Suomen maaseudun kehittämisohjelma 2014-2020

Kestävää kasvua ja työtä 2014-2020 - Suomen rakennerahasto-ohjelma

Tietoa ohjelmasta, sen rahoitusmahdollisuuksista ja rahoituksen hakemisesta löytyy kootusti rakennerahastot.fi -sivustolta. Tämän ohjelman kautta hankerahoitusta myönnetään kahdesta rakennerahastosta: Euroopan aluekehitysrahastosta (EAKR) ja Euroopan sosiaalirahastosta (ESR). Lisätietoa rakennerahastoista löydät täältä.

Rahoituksen hakeminen tapahtuu täysin sähköisesti EURA-järjestelmän kautta. Rahoituksen hakeminen edellyttää verohallinnon Katso-tunnistautumispalvelun käyttöä.

Etelä-Pohjanmaalle kohdentuvissa hankkeissa rakennerahastorahoitusta voi hakea ELY-keskuksesta tai maakunnan liitosta. ESR-rahoituksen ja EAKR-yritysrahoituksen hallinnointi on keskitetty Keski-Suomen ELY-keskukseen. Maakunnan liiton rahoitettavaksi esitettävissä hankkeissa EAKR-hakemukset osoitetaan Pirkanmaan liitolle. Myös Tekesilla on Etelä-Pohjanmaalla jonkin verran maakunnallisiin hankkeisiin tarkoitettua EAKR-rahoitusta. Käytännön hankevalmistelua ja yhteydenpitoa hakijoihin hoidetaan paikallisesti Etelä-Pohjanmaan ELY-keskuksessa ja Etelä-Pohjanmaan liitossa.

Etelä-Pohjanmaalla on ohjelmakaudella 2014-2020 käytettävissä EAKR- ja valtion rahoitusta noin 24 miljoonaa euroa. ESR- ja valtion rahoitusta Etelä-Pohjanmaalle kohdentuu noin 13 miljoonaa euroa.

Rakennerahasto-ohjelman rahoitushaku on jaksotettu. Vuoden aikana järjestetään pääsääntöisesti kaksi hakua.  Hakuajoista tiedotetaan tarkemmin erikseen muun muassa rakennerahastot.fi -sivustolla. Yrityshankkeissa haku on jatkuva.

Manner-Suomen maaseudun kehittämisohjelma 2014-2020

Tietoa ohjelmasta, sen rahoitusmahdollisuuksista ja rahoituksen hakemisesta löytyy kootusti Maaseutu.fi -svustolta. Tässä ohjelmassa EU-rahoitusosuus tulee EU:n maaseuturahastosta.

Rahoitusta voi hakea joko Etelä-Pohjanmaan ELY-keskukselta tai oman alueen Leader-ryhmältä. Etelä-Pohjanmaan alueella toimii neljä Leader-ryhmää:

• Aisapari (Härmänmaa ja Järviseutu, Alajärvi, Evijärvi, Kauhava, Lappajärvi, Lapua ja Vimpeli)
  • Kuudestaan (Kuusiokunnat, Alavus, Kuortane, Soini ja Ähtäri)
  • Liiveri (Seinäjoen seutu, Ilmajoki, Jalasjärvi ja Seinäjoki)
  • Suupohja (Isojoki, Karijoki, Kauhajoki, Kurikka ja Teuva)

Etelä-Pohjanmaan ELY-keskuksella maaseutuohjelman hanke- ja yritysrahoitusta on ohjelmakaudella arviolta 60 miljoonaa euroa. Leader-ryhmien käytettävissä on noin 24 miljoonaa euroa.