Koulutuskysyntä

Päivitetty 22.11.2017

Tilastokeskuksen koulutustilastojen mukaan Etelä-Pohjanmaalla oli vuonna 2016 yhteensä 42 910 oppilasta tai opiskelijaa. Peruskouluissa opetusta sai 21 186 oppilasta. Lukiokoulutuksessa opiskeli 3 392 opiskelijaa, joista uusia oli 1 177.

Vuonna 2016 ammatillisen koulutuksen opiskelijamäärä puolestaan oli 13 526. Uusien opiskelijoiden määrä tästä oli 5 415, joka oli jopa 14,9 prosenttia enemmän kuin edellisvuotena. Ammattikorkeakoulutuksessa oli opiskelijoita 4 806, joista uusia oli 1 140.

Aloittain tarkasteltuna maakunnassa oli vuonna 2016 selvästi eniten ammattikorkeakoulu- ja ammattikouluopiskelijoita tekniikan alalla (26,3 % ammattikorkeakouluopiskelijoista ja 26,7 % ammattikouluopiskelijoista). Seuraavaksi suosituimpia aloja olivat ammattikorkeakoulutuksen osalta terveys- ja hyvinvointiala (24,6 %) ja ammattikoulutuksen osalta kaupan, hallinnon ja oikeustieteiden ala (21,9 %).

Vuonna 2015 tutkintoja suoritettiin lukiokoulutuksessa 1 037, ammatillisessa koulutuksessa 3 197 ja ammattikorkeakoulutuksessa 890.

tutkinnot-ep-00-15.jpg

Liitteet: