Musiikkia_kaupungilla
kuva: Susan Seppälä

KULTTUURI

Etelä-Pohjanmaan kehittäminen omaleimaisena ja elinvoimaisena kulttuurimaakuntana on asetettu yhdeksi Etelä-Pohjanmaan liiton toiminnan tärkeimmäksi painopistealaksi.  Maakuntastrategian visio 2040 on, että ”Etelä-Pohjanmaa on hyvinvoivien ihmisten ja menestyvien yritysten uudistuva ja yhteistyötä rakentava kulttuurimaakunta.”

Kulttuurin kehittämisen tehtäväalue

Kulttuurin kehittämisen tehtäviin kuuluvat maakunnan kulttuurielämän, taiteen ja kulttuurialan tutkimustoiminnan sekä niitä koskevien kehittämishankkeiden edistäminen ja tukeminen, yhteistyö kulttuurialan viranomaisten, kuntien ja järjestöjen kanssa sekä kulttuuria koskevan koulutuksen edistäminen.

Lisäksi kulttuurin kehittämisen tehtäväalueella osallistutaan aktiivisesti kotiseututyön ja perinnepolitiikan edistämiseen maakunnassa. Tehtävänä on edistää kansainvälistä kulttuuriyhteistyötä ja kulttuurinvaihtoa sekä huolehtia toimialaan kuuluvista neuvonta- ja informaatiopalveluista sekä tiedottaa kulttuurin rahoitusjärjestelmistä.

Tehtäväalueen henkilökunta >>

Suomen suurinta yhteisötaideteosta tehdään myös Etelä-Pohjanmaalla
Sydänsyli on Suomen suurin yhteisötaideteos, jossa 1000 uniikkia teosta yhdistyy valtavaksi kokonaisuudeksi. Sydänsyli-hanke huipentuu vuoden 2017 lopussa näyttelyyn, jossa teokset kootaan jättimäiseksi 100 neliön spektaakkeliksi Helsinkiin. Sydänsyli on osa Suomi 100 -juhlavuoden ohjelmaa.

Teokset luodaan Taidesukellus- työpajoissa. Taidesukellus on taiteilija Paula Rusokallion kehittämä lempeä lähestymistapa taiteeseen. Menetelmä rikkoo taiteen myyttiä: luovuuden herättely onkin helppoa, hauskaa ja rikastuttavaa. Taidesukelluksessa yksilö sukeltaa itseensä, piilossa oleviin kykyihin ja näin taidetta syntyy itsestään.

Seinäjoella järjestetään taidesukellus-työpajat tiistaina 31.10. klo 10 ja klo 13.30. Lisätietoja sekä tietoja työpajaan ilmoittautumisesta täältä.

Kansainvälistä kuvataideyhteistyötä
Hendrik Czakainskin yksityisnäyttely järjestetään Seinäjoen taidehallin Uusi Studio -näyttelysalissa 18.6.-20.8.2017. Näyttely jatkaa jo pitkään jatkunutta suomalais-saksalaista yhteistyötä Lehninin kulttuuri-instituutin ja Etelä-Pohjanmaan liiton välillä.

Eteläpohjalaisten kuvataiteilijoin osallistuminen Kloster Lehninin symposiumiin on avannut yhteistyömahdollisuuden, jota Institut für Kunst und Kulturin kanssa kehitetään edelleen, sillä kokemukset yhteistyöstä ovat erittäin hyviä. Yhteistyön veturiksi on suunniteltu Etelä-Pohjanmaan aluetaidemuseota. Lue lisää täältä.

Vuoden nuori eteläpohjalainen taiteilija 2017 - yleisöäänestys on käynnissä.
Vuoden nuori eteläpohjalainen taiteilija -kilpailu järjestetään kolmannen kerran vuonna 2017. Kilpailu julkistettiin keväällä ja hakuaika päättyi 31.7.2017. Tuomaristo on valinnut neljä finalistia, jotka ovat Heidi Katajamäki, Jaana Maijala, Jukka Nokua ja Mervi Patala. Yleisöäänestyksessä eniten ääniä saanut taiteilija on yleisön suosikki. Kilpailun on suunnitellut ja toteuttaa Etelä-Pohjanmaan kuvataideverkosto.
Voit käydä äänestämässä omaa suosikkiasi täällä.

Suomi 100 -juhlavuoden aluetukea myönnettiin 25:lle hankkeelle

Kolmas ja viimeinen Suomi 100 -juhlavuoden aluetukihaku sai järjestetyistä aluetukihauista eniten hakemuksia. Hakemuksia saapui yhteensä 79 kappaletta, joista yksi hakemus peruttiin ja kolme hakemusta saapui myöhässä. Hakukierroksella haettu yhteissumma oli 287 228,40 euroa. Aluetukea oli jaettavissa yhteensä 30 000 euroa. Tiedote luettavissa täällä.

Etelä-Pohjanmaan tapahtumakalenteri on avattu!

Koko maakunnan kattava sähköinen tapahtumakalenteri on avattu osoitteessa www.epkalenteri.fi. Hae ja ilmoita omat tapahtumasi ilmaiseksi!

Kulttuuriesite vuodelle 2017
on ilmestynyt ja luettavissa täällä.

Kulttuurin uutiskirje

Uutiskirje 4/2017
Uutiskirje 3/2017
Uutiskirje 2/2017