Kulttuurilautakunta

Lautakuntaan kuuluu enintään 13 jäsentä ja yhtä monta henkilökohtaista varajäsentä, jotka maakuntavaltuusto valitsee toimikauttaan vastaavaksi ajaksi.

Kulttuurilautakunta antaa lausunnot kirjastojen rakentamis- ja peruskorjaushankkeista sekä kirjastoautojen hankintasuunnitelmista. Lausuntoja ja kannanottoja annetaan myös muista asioista eri tahojen pyynnöstä.

Kulttuurilautakunta huolehtii ja kehittää maakunnallista kulttuuri-, kirjasto- ja museotointa sekä kotiseutu- ja perinnetyötä sekä kehittää kuntien ja maakuntien välistä kulttuuriyhteistyötä ja edistää kansainvälistä kulttuuriyhteistyötä.

Kulttuurilautakunnan tehtävänä on

1. seurata, arvioida ja edistää maakunnan sivistyselämän, kulttuurin ja taiteen kehitystä, edistää maakunnan sivistyselämää, kulttuuria ja taidetta koskevaa koulutus- ja tutkimustoimintaa, edistää yhteistyötä kuntien, maakuntien, kulttuurialan viranomaisten ja järjestöjen kesken sekä kuntien ja maakuntien keskinäistä kulttuuriyhteistyötä ja edistää kansainvälistä yhteistyötä ja kulttuurivaihtoa,
  2. suunnitella ja toteuttaa kulttuurin kehittämistä palvelevia hankkeita,
  3. osallistua aktiivisesti kotiseututyön ja perinnepolitiikan sekä kulttuurin edistämiseen ja yhteistyön kehittämiseen maakunnassa ja maakuntien kesken,
  4. huolehtia toimialaansa kuuluvista neuvonta- ja informaatiopalveluista sekä tiedottaa kulttuurin rahoitusjärjestelmistä,
  5. tuottaa sopimuspohjaisesti kulttuuripalveluja niille kunnille, jotka liiton vapaaehtoisten tehtävien osalta ovat liittyneet kuntayhtymän jäseneksi.

Kulttuurilautakunnnan jäsenet ja varajäsenet 2017 - 2021

Jäsen Varajäsen
Tuomisto Ari-Matti, pj (kesk.) Vuorenmäki Tero (kesk.)
Ylä-Autio Ilmari, vpj. (kok.) Hirsimäki Riku (kok.)
Aro Jorma (kesk.) Pasanen Jukka (kesk.)
Hautala Milla (kesk.) Lammela Johanna (kesk.)
Hautanen Raimo (kok.) Lahdenperä Tuomas (kok.)
Korpela Juho (kesk.) Ahopelto Siiri (kesk.)
Kuusisto Raija (sdp) Heikkinen Ritva-Leena (sdp)
Mantere Henna (kesk.) Mattila Marita (kesk.)
Mantere Otto (sdp) Välimäki Usko (sdp)
Mäki-Neste Mervi (kesk.) Sippola Henni (kesk.)
Panttila Eliisa (PS) Rinta-Halkola Katri (PS)
Raittila Sirpa (kok.) Leppinen Minna (kok.)
Valkeus Leena (kesk.) Laasala Kari (kesk.)

Luottamushenkilöt

Lasse Anttila, maakuntahallituksen puheenjohtaja

Kulttuurilautakunnan jäsenten määrä puolueittain 2017 - 2021:

Keskusta 7
Kokoomus 3