Kulttuurilautakunta

Lautakuntaan kuuluu enintään 13 jäsentä ja yhtä monta henkilökohtaista varajäsentä, jotka maakuntavaltuusto valitsee toimikauttaan vastaavaksi ajaksi.

Kulttuurilautakunta antaa lausunnot kirjastojen rakentamis- ja peruskorjaushankkeista sekä kirjastoautojen hankintasuunnitelmista. Lausuntoja ja kannanottoja annetaan myös muista asioista eri tahojen pyynnöstä.

Kulttuurilautakunta huolehtii ja kehittää maakunnallista kulttuuri-, kirjasto- ja museotointa sekä kotiseutu- ja perinnetyötä sekä kehittää kuntien ja maakuntien välistä kulttuuriyhteistyötä ja edistää kansainvälistä kulttuuriyhteistyötä.

Kulttuurilautakunnan tehtävänä on

1. seurata, arvioida ja edistää maakunnan sivistyselämän, kulttuurin ja taiteen kehitystä, edistää maakunnan sivistyselämää, kulttuuria ja taidetta koskevaa koulutus- ja tutkimustoimintaa, edistää yhteistyötä kuntien, maakuntien, kulttuurialan viranomaisten ja järjestöjen kesken sekä kuntien ja maakuntien keskinäistä kulttuuriyhteistyötä ja edistää kansainvälistä yhteistyötä ja kulttuurivaihtoa,
  2. suunnitella ja toteuttaa kulttuurin kehittämistä palvelevia hankkeita,
  3. osallistua aktiivisesti kotiseututyön ja perinnepolitiikan sekä kulttuurin edistämiseen ja yhteistyön kehittämiseen maakunnassa ja maakuntien kesken,
  4. huolehtia toimialaansa kuuluvista neuvonta- ja informaatiopalveluista sekä tiedottaa kulttuurin rahoitusjärjestelmistä,
  5. tuottaa sopimuspohjaisesti kulttuuripalveluja niille kunnille, jotka liiton vapaaehtoisten tehtävien osalta ovat liittyneet kuntayhtymän jäseneksi.

Kulttuurilautakunnnan jäsenet ja varajäsenet 2013 - 2016

Jäsen Varajäsen
Ylä-Autio Ilmari, pj (kok.) Pohto-Pentilä Hanna (kok.)
Ylitalo Teppo, vpj. (kesk.) Autio Joonas (kesk.)
Aro Jorma (kesk.) Kivisaari Pasi (kesk.)
Hautala Milla (kesk.) Karhu Ville (kesk.)
Hautanen Raimo (kok.) Kalliomaa Seppo (kok.)
Koivu Anneli (kok.) Karling Carl-Gustav (kok.)
Kujala Katja (kesk.) Valkeus Leena (kesk.)
Mantere Otto (sdp) Alasaari Antti (sdp)
Mäki-Neste Mervi (kesk.) Yli-Kuha Hanna (kesk.)
Mäntylä Anu (PS) Panttila Eliisa (PS)
Tuomisto Ari-Matti (kesk.) Nyysti Kaija (kesk.)
Vaissalo Johanna (kok.) Leppinen Minna (kok.)
Valtamäki Erkki (PS) Haapasalmi Hannu (PS)

Luottamushenkilöt

Lasse Anttila, maakuntahallituksen puheenjohtaja
Anna-Maija Koskela, maakuntahallituksen nimeämä edustaja