KulttuuriSOTE

Kulttuurisote on Taiteen edistämiskeskuksen rahoittama kuuden maakunnan kumppanuushanke. Hankkeen tavoitteena on mallintaa, miten taide- ja kulttuurilähtöiset hyvinvointipalvelut otetaan mukaan sosiaali- ja terveyspalvelujen järjestämiseen. Päämääränä on vakiinnuttaa taide- ja kulttuuripalvelut osaksi sosiaali- ja terveydenhuollon rakenteita sekä hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen suunnittelua, toteutusta ja seurantaa. Mukana olevissa maakunnissa hanke toimii sote- ja maakuntauudistuksen valmistelutyön tukena. Hankkeen tuotokset ovat kansallisesti hyödynnettävissä.

Kulttuurisote on yksi hallituksen kulttuurin saavutettavuuden ja prosenttiperiaatteen laajentamisen kärkihankkeista. Vuoden 2018 kuluessa toteutettavaa hanketta hallinnoi Pohjois-Savon sairaanhoitopiiri. Muut osatoteuttajat ovat Etelä-Pohjanmaan liitto, Pohjanmaan liitto, Pirkanmaan liitto, Kymeenlaakson sairaanhoito- ja sosiaalipalvelujen kuntayhtymä Carea sekä Varsinais-Suomesta Turun kaupunki.

Lisätietoja: Projektipäällikkö Esa Vienamo, Etelä-Pohjanmaan liitto, p. 0400 883317, esa.vienamo@etela-pohjanmaa.fi