16 / 11 / 16

5 tapaa tajuta jotakin strategioista

• 0

Strategia on sanana hankala ja herättää jopa epäluuloa. Paitsi sanan lausuminen, myös sen sisällön ymmärtäminen vaatii erityistä harjoittelua. Strategia tarkoittaa suunnitelmaa, ja alun perin sitä on tarvittu sodankäyntiin. Sodan voisi kääntää kilpailuksi, vaikka organisaatioiden välinen kilpailu onkin totista kamppailua olemassaolosta ja resursseista. Tärkeää asiaa ei kannata aliarvioida pelkän kimurantin nimen takia.

Kun aloitin Etelä-Pohjanmaan liitossa talvella 2015, termit saivat olon sumuiseksi. Koska strategiat ovat työkaluja, niitä ilman ei voi edetä. Kehittelin siis selviytymiskeinoja, jotka jaan nyt tässä. Pohdintani koskevat maakuntastrategiaa, mutta samoilla keinoilla voinee selviytyä myös vastaavista asiakirjoista.

1. Selvitä strategian tarkoitus

Miksi strategia on tehty? Paperi ohjaa yleensä esimerkiksi EU-rahoituksen jakamista. Koska ympäristötavoitteet ovat strategiassa, tuetaan mieluummin vihertäviin lopputuloksiin tähtääviä projekteja. Voisi olla vaikeampaa perustaa hiilikasojen korkeuden lisäämiseen tähtäävää hanketta tällä ohjelmakaudella. Strategia luo toiminnalle suuntaa, jotta aivan kaikkiin rönsyihin ei tarvitsisi tarttua.

2. Keskustele strategian laatijoiden kanssa

Keskustelussa strategian hankalatkin käsitteet avautuvat nopeasti. Nopeasti huomaat, että strategia on kompromissi.

3. Hae tärkeää asiaa avainsanalla

Strategiaan kirjataan asioita, joita pidetään tärkeinä. Jos asiakirjan rakenne ei heti avaudu, itselle tärkeää asiaa voi etsiä suurennuslasilla. Kirjoita hakusanakenttään vaikkapa ”digitaalinen” tai ”biotalous”. Kyllä, molemmat löytyvät Etelä-Pohjanmaan maakuntastrategiasta. Sen sijaan ”kiertotalous” vaatisi vielä lobbausta, jos trendisanan haluaisi ujuttaa mukaan. (Hakutoiminnon pikanäppäin: Ctrl+F)

4. Etsi mittarit ja toimi kohti tavoitteita

Jos vielä tässä vaiheessa on vaikea hahmottaa, mistä strategiassa on kyse, kannattaa kaivaa esille mittarit. Ne ovat suuria ja mahtavia (kuten ”työllisyyden kasvu Etelä-Pohjanmaalla”) mutta antavat suuntaa. Kaikkea ei voi mitata rahassa, mutta mittareita löytyy muitakin. Millä mittareilla maakunta kansainvälistyy, löytää uusia digitaalisia ratkaisuja tai kehittää matkailua?

5. Osallistu itse strategian laatimiseen

Parhaiten oppii tekemällä. Niin tässäkin.

Strategioita kehitetään myös kansainvälisellä tasolla esimerkiksi Interreg Europe -ohjelman hankkeissa. Katso täältä, missä kansainvälisissä hankkeissa Etelä-Pohjanmaan liitto on mukana.

Elina Keränen

Projektikoordinaattori