26 / 01 / 17

Asenne ratkaisee – myös yhteistyössä

• 0

Vuoden päästä ovat Suomessa historialliset ensimmäiset maakuntavaalit. Etelä-Pohjanmaalla 59 päättäjää saa valtakirjansa suoraan eteläpohjalaisilta äänestäjiltä. Astumme uuteen aikakauteen.

Valmistelutyö maamme tähän asti mittavimpaan aluehallintoremonttiin on kasvanut lumipallon lailla. Noin 600 eteläpohjalaista on mukana työryhmissä tai muissa elimissä rakentamassa uutta maakuntaa ja sen organisaatioita. Väliaikainen valmistelutoimielin aloittaa keskikesällä. Sen tehtävänä on mm. maakuntavaalien järjestäminen.

Vuonna 2019 Etelä-Pohjanmaan maakunta vastaa kuntien sijasta sote-palveluiden ja pelastustoimen järjestämisestä sekä monista muista tehtävistä. Huhtikuussa valittaville kunnanvaltuutetuille jää kuitenkin päätettäväksi kotiseutunsa elinvoimaan ja kehittämiseen sekä asukkaidensa hyvinvoinnin edistämiseen liittyviä asioita vielä roppakaupalla.

Viime vuosina olen saanut keskustella maakunta- ja sote-järjestämisuudistuksesta lukuisilla eri foorumeilla. Valmistelu Etelä-Pohjanmaalla on edennyt hienosti, eikä meillä ole siinä suhteessa mitään hävettävää. Tavoite on kaikilla sama: maakunta, joka tarjoaa eväät hyvään elämään niin nykyasukkaille kuin tuleville polville.

Sana, jonka arvioin useimmin nousseen esille puheissani ja kirjoituksissani, on yhteistyö. Asia, jota kaikki kannattavat, mutta joka silti monesti tihkaisee, syystä tai toisesta. Niin yhteistyö kuin luottamuksen rakentaminenkin alkavat meistä jokaisesta itsestä. Noustaan ylös ummehtuneista poteroista ja annetaan vanhojen kaivelun olla. Eikä tämä vaadi meiltä mitään muuta kuin päätöksen toimia näin.

Yhteistyötä tarvitaan luonnollisesti Etelä-Pohjanmaan sisällä uutta maakuntaa synnytettäessä. Mutta siihen on tähyttävä myös rajojemme yli. Nykymenossa on vaarana, että jokainen alue käpertyy itseensä keskittyessään oman tulevan organisaationsa rakenteluun.

Viime viikolla kolme pohjalaismaakuntaa järjesti kansanedustajille, puoluetoimijoille ja maakuntaliittojen päättäjille yhteisen seminaarin meneillään olevasta suuruudistuksesta. Sielläkin erityisesti vaalipiirin sisäinen yhteistyö nousi vahvasti esille.

Juhlimme tänä vuonna Suomen itsenäisyyden satavuotista taivalta monin eri tavoin. Kokoavana teemana kaikille tapahtumille on vuoden tunnus Yhdessä. Maamme on selvinnyt monien vakavien koettelemusten läpi, kun toimeen on tartuttu yhteisvoimin. Nyt elämme rauhan aikaa yhdessä maailman menestyvimmistä maista – pärjääminen on vain omasta tahdosta kiinni.

Viime viikolla Seinäjoen yliopistokeskuspäivässä juhlapuheen pitänyt vuorineuvos Kari Neilimo muistutti kuulijoitaan Usain Boltin huoneentaulusta: ”Talent is something, attitude is everything.

Niinpä. Asenne ratkaisee, myös maakuntauudistuksen onnistumisessa.

Vajaan kahden vuoden kuluttua Etelä-Pohjanmaamme on uudessa asennossa. Uskon vakaasti, että se on palvelevampi, toimivampi ja aluelähtöisempi kuin ennen.

Asko Peltola

maakuntajohtaja