02 / 03 / 16

Digiloikkia ja bittipyrähdyksiä

• 4

Digitalisaatio on kaikkialla. Joitakuita asia ahdistaa ja ärsyttää, toisia se innostaa ja inspiroi. Digitalisaatio voi tarkoittaa eri ihmisille ihan erilaisia asioita. Googlettamalla voi saada pienen käsityksen siitä, mihin kaikkeen digitalisaatio voikaan liittyä.

Palveluiden ja tuotteiden käyttäjien sekä niiden kehittäjien on sisäistettävä, että pohjimmiltaan tässä kaikessa ei ole kyse tietojärjestelmähankkeista. Kysymys on usein vanhasta poisoppimisesta ja toimintatapojen muuttamisesta.

Suurimmat hyödyt eivät tule siitä, että asiat tehdään uusilla välineillä, mutta muutoin samalla tavoin kuin ennenkin. Prosessit on mietittävä kokonaan uusiksi. Elinkeinoelämässä jopa toimialat yksittäisistä yrityksistä puhumattakaan voivat hiipua, elleivät ne kykene uudistumaan tai jos ei vaikkapa kuluttajien ostokäyttäytymisen muutoksia huomioida.

Aluekehittämisessä digitalisaation edistäminen voi tarkoittaa esimerkiksi sitä, että kohennetaan yritysten ja oppilaitosten digivalmiuksia ja toimintaympäristöä. Etelä-Pohjanmaalla on lähtenyt käyntiin monia teemaan eri kulmilta tarttuvia hankkeita. Niissä haetaan uusia liiketoimintamahdollisuuksia, demonstroidaan pk-yrityksille teollisen internetin hyödyntämistä, koulutetaan pk-yritysten henkilöstöä ja maatilayrittäjiä tai kehitetään terveysalan etäpalveluita.

Joskus hankesuunnitelmat on kirjoitettu niin abstrakteiksi, että maallikko jää kaipaamaan rautalankamallia siitä, mitä kaikki käytännössä oikeasti tarkoittaa. Mitä muuta vaikkapa avoimen tiedon hyödyntäminen maataloudessa voi olla kuin säätietoa hyödyntävää tuotannonohjausta, joka auttaa ajoittamaan lannoitukset ja kylvöt optimaalisesti? Mitä se voi tarkoittaa kuluttajarajapinnassa? Voiko lähitulevaisuudessa ravintolan asiakas sähköistä ruokalistaa klikkailemalla saada selville tilaamansa pihvin tarkan alkuperän ja koko tuotantoreitin?

Tammikuun lopulla länsisuomalaisia hanketoimijoita kutsuttiin Tampereelle verkostoitumaan ja kuulemaan, minkälaisia digihankkeita Pirkanmaalla on meneillään. Esillä olivat muun muassa älyliikenne, robotin ja ihmisen yhteistyö, koulutuksen digitalisaatio sekä pelillistäminen. Mukana Oivalluksia digistä -tapahtumassa olisi voinut olla enemmän eteläpohjalaisiakin hanketoimijoita.

Lähes rajattomina siintävien mahdollisuuksien äärellä meidän on muistettava, että tästäkin kolikosta löytyy toinen puoli. Digitalisaatio ei ole pelkästään hyvä asia. Putoaako osa väestä kelkasta kokonaan ja jää ilman palveluita, kun melkein kaikki tapahtuu verkossa? Työtehtäviä katoaa ja uusia syntyy, mutta millainen kohtaanto-ongelma tästä muodostuu? Miten käy yksityisyyden suojan, kun meistä kerätään monenlaista tietoa ties minne bittivarantoihin – entä jos tietoja käytetään väärin?

Haasteet ja ristiriidat ovat ratkaistavissa. Panostetaan siihen, että näemme mahdollisuudet ja saamme digitalisaatiosta parhaat puolet irti. Yksi asia on varma: mitä enemmän meillä on osaamista, sitä paremmin voimme digitalisaatiosta hyötyä.

Heli Rintala

kehittämissuunnittelija