02 / 12 / 15

Eteläpohojalaasia kynäälyjä blogin siivittämänä

Tervetuloa seuraamaan Etelä-Pohjanmaan liiton blogia. Toivottavasti tämän palstan kynäälystä löytyy myös ”kynä-älyä”: pohdintoja, tulkintoja, ennakointia, mielipiteitä, näkemyksiä – kukaties pikkuisen provosointiakin.

Etelä-Pohjanmaan liitto on 18 (ensi vuoden alusta 17) kunnan muodostama kuntayhtymä. Aluekehitysviranomaisena vastuullamme on Etelä-Pohjanmaan strateginen kehittäminen ja suunnittelu sekä monipuolinen maakunnan edunvalvonta kulttuuriasioista kansainvälistämiseen. Rahoituksemme saamme eteläpohjalaisilta kunnilta, ja päätöksiä liitossa tekevät jäsenkuntiemme valitsemat luottamushenkilöt.

Liitto kehittää Etelä-Pohjanmaata yhteistyössä jäsenkuntiensa ja muiden toimijoiden kanssa sekä vahvistaa maakuntamme kansallista ja kansainvälistä kilpailukykyä ja vetovoimaisuutta. Pyrimme kaikin keinoin olemaan maakunnan menestyksen asialla. Vuoteen 2040 saakka ulottuvan maakuntastrategian mukaan Etelä-Pohjanmaata halutaan vahvistaa alueena, jossa ihmiset voivat hyvin ja yritystoiminta menestyy uutta luoden ja perinteistä ponnistaen.

Uuden blogimme kautta haluamme parantaa liiton näkyvyyttä ja tuoda esiin omia ja muidenkin mielipiteitä. Tulevien kolmen vuoden aikana rakennamme uutta Etelä-Pohjanmaan itsehallintoaluetta. Tähän yhteiseen ponnistukseen liittyen herättelemme eteläpohjalaisia pohtimaan maakuntamme tulevaisuutta ja kehittämistä. Uskomme siihen, että kestävimmät tulokset syntyvät aidossa ja luottamusta rakentavassa vuorovaikutuksessa.

Toivomme Kynäälyjen tavoittavan luottamus- ja virkahenkilöiden ohella myös tavallisia eteläpohjalaisia. Näemme liiton keskeisenä maakunnan kehittäjänä ja eri alan toimijoita yhdistävänä organisaationa. Toki suuntaamme viestimme myös päättäjille ja vaikuttajille sekä kaikille Etelä-Pohjanmaasta kiinnostuneille. Eri puolilta Suomea ja maailmaa löytyy tuhansia ”ulkoeteläpohjalaisia”, joiden näkemykset ovat tervetulleita.

Kirjoittajinamme toimivat liiton omat työntekijät ja asiantuntijat sekä valitut vieraskynät eri sidosryhmistä. Uusia Kynäälyjä pyrimme julkaisemaan kerran viikossa.

Tervetuloa seuraamaan ja kommentoimaan sanomisiamme!

Asko Peltola

Maakuntajohtaja