01 / 11 / 16

Eteläpohojalaasuus pysyy ja paranoo

• 3006

Sote- ja maakuntauudistuksen valmisteluvauhti Etelä-Pohjanmaalla on kiihtynyt koko syksyn ajan. Monet kalenterit täyttyvät palavereista. Maakunnassa toimii kymmeniä ryhmiä pohtimassa uuden maakunnan tehtäviä ja rakennetta. Lisäksi on valtakunnallisia kokoonpanoja eri teemoista.

Elämme kiihkeää esivalmistelun kautta. Ensi heinäkuun alusta maakunnilla pitäisi olla toimivaltuudet lähteä rakentamaan uutta organisaatiota. Ilmassa leijuu kysymysmerkkejä ja epävarmuutta. Mistä tässä kaikessa on kyse? Onnistuuko uudistus? Mitä minulle tapahtuu?

Etelä-Pohjanmaalla sote- ja maakuntauudistus koskettaa suoraan noin 10 000 ihmistä. Suurin osa heistä työskentelee tällä hetkellä kuntien sosiaali- ja terveystoimessa. Runsaan kahden vuoden kuluttua he ovat maakunnan palkkalistoilla. Välillisesti uudistus koskee enemmän tai vähemmän kaikkia meitä eteläpohjalaisia.

Ensimmäinen selkeä, jopa historiallinen merkki uusien maakuntien syntymisestä ovat maakuntavaalit. Vähän yli vuoden kuluttua, tammikuussa 2018, kaikki äänestysikäiset eteläpohjalaiset saavat valita suoraan maakuntavaltuutettunsa. Demokratia puhuu. Maamme itsenäisyyden satavuotisjuhlinnan päätyttyä Suomen alueet vihdoinkin pääsevät samaan tilanteeseen, missä lähes kaikki eurooppalaiset alueet ovat olleet jo sukupolvien ajan.

Pidän sote- ja maakuntauudistusta välttämättömänä. Sosiaali- ja terveyspalveluiden siirto nykyistä leveämmille hartioille olisi pitänyt tehdä jo vuosia sitten. Maamme väestö vanhenee, ihmiset muuttavat asuinpaikkaansa, palveluiden tarve kasvaa – ja samalla tekniikka tuo mahdollisuuksia, joista emme sukupolvi sitten kyenneet edes uneksimaan.

Sote-palveluiden järjestämisen vastuun siirtyessä kunnista maakuntiin tarvitsemme luonnollisesti demokraattisesti valitun elimen niistä päättämään. Samalla uuden valtuuston on luontevaa ottaa koppi myös alueensa kehittämisestä. Maakuntien liiton ja ELY-keskuksen sekä työvoima- ja elinkeinopalveluiden vastuiden siirtäminen saman katon alle poistaa päällekkäisyyksiä ja parantaa palvelua.

Iso remontti herättää myös hämmennystä. Haukataanko nyt liian iso suupala?  Miten kaikki tarpeellinen ehditään saada valmiiksi vuoden 2019 alkuun mennessä? Itse uskon, että jos vain valtakunnalliset lait ja ohjeet valmistuvat aikataulussa, Etelä-Pohjanmaa on valmis itsehallinnollisten maakuntien aikakauteen suunnitellusti.

Uuden Etelä-Pohjanmaan muoto on vasta hahmottumassa. Maantieteelliset rajat toki tiedämme. Ne muodostuvat nykyisestä 17 maakunnan liiton jäsenkunnasta Isollakyröllä täydennettynä. Isokyröläisille tervetuloa takaisin ”oikeiden eteläpohjalaisten” joukkoon!

Maailma muuttuu. Maakunta muuttuu. Mutta eteläpohjalaisuus pysyy – ja tämän uudistuksen on tähdättävä siihen, että se myös paranoo; varsinkin erilaisia palveluita tarvitsevien eteläpohjalaisten näkökulmasta.

Asko Peltola

maakuntajohtaja