22 / 02 / 17

Haasteita huomiselle

• 0

Maakuntien kulttuurivastaavat kokoontuivat helmikuun alussa Suomen kotiseutuliiton kutsusta keskustelemaan ajankohtaisista kulttuuriasioista ja kulttuurin roolista maakuntauudistuksessa. Huolta kannettiin maakuntien vaihtelevista tavoista huomioida valmistelun yhteydessä kulttuurin kehittämiseen ja alueidentiteetin edistämiseen liittyvät tehtävät. Huolta kannettiin myös siitä, miten kansallisen kulttuuripolitiikan uskotaan toteutuvan, kun opetus- ja kulttuuriministeriö on pysytellyt sivustaseuraajan roolissa uudistuksen osalta. Kansalliset strategiat tarvitsevat toteutuakseen kuntien ja maakuntien toimia kehittämistyössä.

Olemme onnekkaita, sillä keskustelun yhteydessä kävi ilmi, että Etelä-Pohjanmaa lienee ainut maakunta Suomessa, jossa kulttuuri on maakuntauudistuksen valmistelussa huomioitu osana aluekehityksen ja strategisen suunnittelun työskentelyä omalla työryhmällä.

Kulttuurityöryhmä on toiminut maakunnassamme viime vuoden elokuusta saakka. Sen kokoonpanon muodostavat ELYn ja Etelä-Pohjanmaan liiton, kuntien kulttuuri- ja sivistystoimien, sidosryhmien, järjestöjen sekä kulttuuri- ja liikuntapuolen toimijoiden edustajat.  Työryhmä on kartoittanut kulttuurin ja liikunnan nykytilaa, toimintaympäristöä, haasteita ja palvelutarpeita, kuullut useita asiantuntijoita ja valmistellut ehdotusta kulttuurin toimintamallista vuodelle 2019.

Keskustelu on ollut vilkasta ja antoisaa. Ilahduttavaa on ollut huomata se hyvä henki ja tahtotila yhteisen asian edistämiseksi. Haasteita huomiselle silti Etelä-Pohjanmaallakin kulttuurin kehittämistyössä riittää.

Maakuntauudistus on valtava kokonaisuus. Yksistään Etelä-Pohjanmaalla se koskee lähes 10 000 työntekijää ja 28 organisaatiota. Valmistelua tehdään maakunnassa lukuisissa työryhmissä noin 600 henkilön voimin, sosiaali- ja terveyspalvelut edellä. Mitä annettavaa sitten kulttuurilla voi olla uudessa maakunnassa?

Kun kulttuurille annetaan mahdollisuus kehittyä ja näkyä, se voi toimia sillanrakentajana kuntien ja maakunnan välillä. Kulttuurin terveyden ja hyvinvoinnin edistämisen keinot ovat maakunnan käytettävissä ennaltaehkäisevässä työssä, eivät ainoastaan hoitotyössä taideterapiana. Elinkeinoelämän puolella suuriakin menestystarinoita on syntynyt luovien alojen yrityksistä. Matkailutuotteet kumpuavat kulttuurin ja liikunnan sisällöistä.

Kulttuuriympäristöjen hoitamisessa ja hyödyntämisessä on tehtävää, kulttuuriperinnön monipuolisuudessa vaalittavaa ja tarinoita kerrottavaksi. Kulttuuri avaa ovia myös kansainvälisyyteen ja monikulttuurisuuteen. Kulttuurin merkitys alueelle voi tulevaisuudessa olla paljon koko toimialaa suurempi, kun huomioidaan sen merkitys kunnan ja maakunnan kilpailukyvyn ja elinvoimaisuuden edistäjänä sekä asukkaiden hyvinvoinnin tukena.

Kulttuurissa on paljon potentiaalia, joka osittain on vielä kunnissakin hyödyntämättä. On mielenkiintoista nähdä, miten tulevissa kuntavaaleissa kulttuuri näkyy ehdokkaiden vaaliohjelmissa. Rohkeita päättäjiä ja kannustavia toimia tarvitaan kehittämistoimenpiteiden toteuttamiseksi.

Haasteita huomiselle on - yhteistyöllä voitettavaksi.

Marjatta Eväsoja

Kansainvälistymis- ja kulttuurijohtaja