26 / 10 / 17

”Täyskäsi” etenee maakunnallisten suunnitelmien laatimiseen

• 0

Tällä hetkellä Etelä-Pohjanmaalla työstetään yhtäaikaisesti viittä eri toimintasuunnitelmaa. Aihealueina ovat innovatiivinen ruokaketju, luomusektori, kiertotalous, digitaaliset innovaatiot avoimessa kuituverkossa sekä nolla Co2-päästöiset rakennukset. Erilaisten työpajojen ja innovaatiopäivien kautta etsitään uusia avauksia ja ratkaisuja. Toimintasuunnitelmilla haetaan vaikuttavuutta ja konkreettisia toimia maakuntaan. Keskeisessä roolissa ovat myös rahoittajat, täytyväthän suunnitelmat olla toteutettavissa.

Interreg Europe -rahoitusohjelman ensimmäisellä hakukierroksella kansainvälisiä hankkeita meni läpi maakunnan eri toimijoilla yhteensä viisi, ”täyskäsi” kuten kansainvälistymis- ja kulttuurijohtaja Marjatta Eväsoja kirjoitti maaliskuussa 2016 Kynäälyjä-blogissa. Kaikki viisi kv-hanketta myös etenevät samanaikaisesti ja samoja raameja noudattaen. Toimintasuunnitelmat ovat vahvasti Interreg Europe -rahoitusohjelman keskiössä, kirjoitti kehittämissuunnittelija Outi Mäki vuosi sitten blogitekstissään ”IE=2V+2V”. Kansainvälisten hankkeiden toteutuksen ensimmäisellä puoliskolla on tutustuttu partnerialueisiin ja haettu oppia eri kohteista sekä parhaista käytännöistä ympäri Eurooppaa. Tämän vaiheen loppupuolella laaditaan toimintasuunnitelma, mikä jälkimmäisten kahden vuoden aikana viedään käytäntöön ja sen toteutumista seurataan.

Juuri nyt on se aika, kun maakunnan eri toimijoilta, yrityksiltä, kehittämisorganisaatioilta ja korkeakouluilta haetaan tukea ja varsinkin aikaa osallistua ideointiin, että hankkeiden hyöty saataisiin maksimoitua ja saavutettaisiin toteuttamiskelpoisia, ehkä jopa kokeilevia, uusia avauksia. Kalenterit täyttyvät ja pientä ähkyäkin eri työpajoista ja innovaatiopäivistä voi olla aistittavissa. Silti, kuten sananlaskut sanovat ”työ tekijäänsä kiittää” ja ”lopussa kiitos seisoo”.

Toimintasuunnitelmien on määrä valmistua maaliskuun 2018 loppuun mennessä, jonka jälkeen alkaa suunnitelmien toteuttaminen ja seuranta. Näitä kirjattuja toimia toteutetaan ainakin osin rakennerahasto- ja maaseutuohjelmavaroin, joten emme suunnitteluvaiheessakaan saa unohtaa rahoitusta hallinnoivia tahoja. Ja kun puhutaan uusista avauksista, myös alueelliset innovaatiot ja kokeilut (AIKO) -rahoitus on hyvä pitää mielessä. Siinä rahoitettavaksi haetaan aluelähtöisiä, pieniä, nopeita ja merkittäviä kokeiluhankkeita. Etelä-Pohjanmaan liiton sisällä, näin kv-tiimin näkövinkkelistä katsottuna, tämä tapa toimia kansainvälisissä hankkeissa onkin mielestäni tiivistänyt hyvää yhteistyötä liiton aluekehityksen tehtäväalueen kanssa.

Miten sitten saadaan aikaiseksi viisi toimintasuunnitelmaa keväälle 2018? Tarvitaan eri toimijoiden sitoutumista ja sitouttamista. Jotta suunnitellut asiat oikeasti etenevät ja toteutuvat. Jotta voidaan kokea omistajuutta.

Toivotaan kirkkaita, uusia ajatuksia eri teemojen ympärille, joilla taas viedään pienin tai suurin askelin Etelä-Pohjanmaan menestystä eteenpäin!

Sanna Inkeri

projektikoordinaattori

12 / 10 / 17

Kerro siellä EU:ssa, että…

• 0

Otsikon mukaiset terveiset mainitsi kansanedustaja Anne-Mari Virolainen, Eduskunnan suuren valiokunnan puheenjohtaja, loppupuheenvuorossaan Euroopan komission Suomen edustuston järjestämässä symposiumissa Helsingissä. Aiheena laajemmin oli ”Millaisen EU:n haluamme? - Muuttuva unioni ja sen uudet ytimet”.  Nuo terveiset eivät ole uusia. Olen kuullut samantapaiseen lauseen vähän surullisessa, hämmentyneessä tai jopa turhautuneessa sävyssä poliitikkojen tai virkamiesten kertomana aiemminkin.

Missä on ”siellä EU:ssa”? Mehän olemme Euroopan unionissa jokainen kansalainen. Ja nekin, jotka eivät ole kansalaisia, mutta oleskelevat EU:n alueella ja kuuluvat sen säädösten piiriin. 22 vuotta on mennyt Suomen liittymisestä EU:hun, mutta edelleenkö se on ”siellä jossakin”?

Kansalaisen kokemus lienee siis helposti, että ”se EU” on jossakin tuolla muualla eikä täällä, ei ainakaan minun kotinurkillani eikä osa minun arkeani. Tai kun EU näyttäytyy osana arkea, niin silloin on kyse jonkin direktiivin mukaisesta sääntelystä, joka tuntuu ehkä naurettavalta - klassisena esimerkkinä vaikkapa se kurkkujen käyryys, että kelpaako myyntiin vai ei - tai joka hankaloittaa minun elämääni juuri kyseisessä asiassa. Nämä kansalaisten, kuntalaisten ja suomalaisten ajatukset ja kokemukset ovat aitoja ja oikeita. Ne myös kertovat siitä miten hyvin ja huonosti Euroopan unioni on onnistunut luovimaan osaksi meidän elämäämme.

Hyvä–paha EU - miten siitä saa otteen?

Hyvin on onnistuttu silloin, jos suurimmaksi osaksi EU:ta ei edes muisteta ja asiat tuntuvan olevan ok.  Useimmat Eurooppa-tason päätöksenteon vaikutukset kansalaisten arkeen suodattuvat niin monen välittäjäorganisaation (poliittisen, hallinnollisen, liiketoiminnallisen) kautta, että ne otetaan annettuina tai ei mielletä, että missä kaikissa asioissa EU-päätöksenteolla näppinsä pelissä. Niin pitää ollakin. Jos homma toimii ja kansalaiset ovat tyytyväisiä, päätöksenteko ja tulosten sovittaminen käytäntöön ovat onnistuneet.

Mutta entäs, kun kansalaiset ovat tyytymättömiä? Onko mahdollisuuksia vaikuttaa? Saanko ääneni kuuluviin aidosti - niin, että koen vaikuttaneeni ja että minulla on oikeasti mahdollisuus saada aikaan haluamaani muutosta tai että voin tukea asioita, jotka ovat mielestäni hyvin? Tällä hetkellä (vielä) 28 jäsenmaan yhteenliittymän pitäisi olla kansalaisten Eurooppa, mutta helposti se näyttäytyy poliittisena ja hallinnollisena byrokratian vyyhtinä, mistä kansalainen ei oikein saa otetta tai löydä paikkaansa.

Me, jotka osana työtämme seuraamme vähän laajemminkin, että mitä EU:ssa tapahtuu, voimme osaltamme kurkata peiliin ja miettiä miten hyvin on tullut hoidettua tarpeellisen EU-tiedon levittäminen ja kansalaisten ja eri toimijoitten ajatusten ja toiveitten välittäjänä toimiminen.  Etelä-Pohjanmaan Eurooppa-tietokeskuksen uutiskirje ja Kansainvälinen Etelä-Pohjanmaa -sivusto Facebookissa vastaavat osaltaan tähän huutoon - molempia voivat kaikki kiinnostuneet tilata ja seurata.  Mutta hallintoväen tai poliitikkojen aktivoituminen ei yksin riitä. Tarvitaan myös aktiivista kansalaisuutta.  Nyt, jos koskaan, on hyvä aika aktivoitua, ottaa tosiasioista selvää, osallistua, keskustella, olla jotakin mieltä ja vaikuttaa. Äänestää vaikka!  Nykyinen ohjelmakausi on puolessa välissä ja seuraavaa ryhdytään raamittamaan eri tahoilla. Euroopan parlamentin vaalit järjestetään 2019.  Suomessa aivan omassa kansallisessa hallinnossa on vaaleja tulossa: presidentinvaalit 2018, maakuntavaalit 2018 ja eduskuntavaalit 2019. Muodollisia ja epämuodollisia liikkeitä, ryhmiä ja keskusteluja erilaisilla foorumeilla nousee valmisteluvaiheissa eri aiheisiin liittyen - esim. kansalaisliike Pulse of Europe useassa maassa Keski-Euroopassa. Näihin osallistumalla voi vaikuttaa ja samalla kokea olevansa EU:ssa osallisena, ei sivustaseuraajana tai kohteena.

Pia Kattelus
Kansainvälisten asioiden päällikkö

28 / 09 / 17

Tule keskustelemaan EU:n ja Etelä-Pohjanmaan yhteisistä haasteista!

• 0

Euroopan komission valkoinen kirja ja sitä seuranneet pohdinta-asiakirjat ovat virittäneet keskustelua eri puolilla Eurooppaa mm. talous- ja rahaliiton syventämisestä, sosiaalisesta ulottuvuudesta ja globalisaation hallinnasta. Odotuksia on paljon, niin myös epäilyjä. Millaisen unionin me suomalaiset ja eteläpohjalaiset haluamme? Tule mukaan rakentamaan tulevaisuutta alueelliseen keskustelutilaisuuteen!

Etelä-Pohjanmaan liitto, Etelä-Pohjanmaan liiton EU-tietokeskus ja Seinäjoen kaupunki järjestävät yhteistyössä keskustelutilaisuuden aiheesta ”EU:n ja Etelä-Pohjanmaan yhteiset haasteet – mistä ratkaisut löytyvät ja millaisia ratkaisuja Etelä-Pohjanmaa voi tarjota?"

Tilaisuus järjestetään keskiviikkona 11.10.2017 klo 8:30-14 Kirkonkrannin audiotoriossa Seinäjoella.

Tapahtumassa pohditaan yhdessä Euroopan unionin tulevaisuuden näkymiä sekä Suomen ja Etelä-Pohjanmaan asemaa muuttuvassa unionissa.

Tapahtuma on osa eri puolilla Suomea järjestettäviä alueellisia keskustelutilaisuuksia, jotka järjestetään samanaikaisesti kansallisen ”Millaisen EU:n haluamme? – Muuttuva unioni ja sen uudet ytimet” –tapahtuman kanssa. Paikallisissa tilaisuuksissa seurataan kansallisen Helsingissä järjestettävän seminaarin keskustelua suorana lähetyksenä, minkä jälkeen keskustelua jatketaan alueellisesti luoden näkökulmia ja kannanottoja Euroopan komissiolle eteenpäin välitettäväksi.

Keskustelun teemat linkittyvät Euroopan komission maaliskuussa julkaisemaan valkoiseen kirjaan EU:n tulevaisuudesta sekä sitä seuranneisiin pohdinta-asiakirjoihin talous- ja rahaliiton syventämisestä, sosiaalisesta ulottuvuudesta ja globalisaation hallinnasta. Alueellisissa keskusteluissa jakaannutaan teemakohtaisiin ryhmiin, joita alustavat aihepiirien asiantuntijat. Yhteisen alustuksen työryhmien teemoista pitää tutkimusjohtaja Juha Alarinta Seinäjoen yliopistokeskuksesta.

Haastamme kaikki alueemme asukkaat ja toimijat keskustelemaan ja kertomaan oman näkemyksensä siitä, millaisena Euroopan unionin tulevaisuus sekä Etelä-Pohjanmaan rooli näyttäytyvät, kun ratkaisuja unionin yhteisiin haasteisiin etsitään. Tilaisuuden kautta maakunnallamme on mahdollisuus tuoda oma äänensä kuuluviin tärkeässä koko unionin laajuisessa keskustelussa.

Tapahtuman tarkempi ohjelma löytyy täältä. Tilaisuudessa on kahvitarjoilu ja se päättyy yhteiseen lounaaseen.

Tapahtuma on maksuton, mutta vaatii ennakkoilmoittautumisen. Ilmoittautumisaika on päättynyt.

Tervetuloa!

EMU

Sosiaalinen ulottuvuus

27 / 09 / 17

Kansainvälinen kiertotaloushanke kokosi kiertotalousasiantuntijoita Etelä-Pohjanmaalle

• 0

Pk-yritysten kiertotaloutta edistävän CESME-hankkeen kansainvälinen partneritapaaminen järjestettiin Etelä-Pohjanmaalla viime viikolla (20.–21.9.2017). Päivien aikana kokoustettiin paitsi projektiasioissa tutustuttiin myös hyviin eteläpohjalaisiin kiertotalouskäytäntöihin.  Kaksipäiväiseen tapahtumaan osallistui yhteensä 25 vierasta kuudesta eri Euroopan maasta (Bulgaria, Kreikka, Italia, Suomi, Tanska ja Wales).

Keskiviikkona 20.9. projektiryhmä kokoontui Seinäjoella, Marttilan Tallin kokoustiloissa. Kokouspäivän avasi Etelä-Pohjanmaan liiton kansainvälistymis- ja kulttuurijohtaja Marjatta Eväsoja. Tervetuliaispuheessaan Eväsoja kertoi vieraille paitsi Etelä-Pohjanmaasta, rohkaisi partnereita pohtimaan vierailun aikana myös mahdollisia tulevia yhteistyökuvioita.

Marjatta Eväsoja

Etelä-Pohjanmaan liiton kansainvälistymis- ja kulttuurijohtaja Marjatta Eväsoja toivotti vieraat tervetulleiksi Etelä-Pohjanmaalle.

Etelä-Pohjanmaalla järjestetty tapaaminen oli viimeinen projektin aktiivivaiheessa järjestettävä tapaaminen ja siksi myös ajatusten vaihto tulevista toimenpiteistä ja mahdollisista yhteistyökuvioista oli tarpeellista. Keskiviikon kokouspäivän asialistalla tämä näkyi myös selkeästi. Keskeisiä aiheita päivän aikana olivat mm. hankkeen aikana työstettävän kiertotalousoppaan loppuun saattaminen, kunkin alueen toimintasuunnitelmien työvaiheiden esittely sekä pk-yritysten vihreän profiilin arviointiin kehitetyn työkalun testaamisen tulokset.  Päivän päätteeksi pidettiin vielä hankkeen ohjausryhmän kokous.

Torstaina vierailtiin eteläpohjalaisissa yrityksissä

Torstaina vuorossa oli tutustumispäivä Etelä-Pohjanmaan yrityksiin.  Vierailukohteiksi valikoitui neljä pk-yritystä, jotka toteuttavat kiertotaloutta toiminnassaan esimerkillisesti. Ensimmäisenä vierailukohteena oli Lakeuden Ympäristöhuollon Teräsmäen jätteenkäsittelylaitos. Siellä esittelykohteena oli erityisesti heidän moderni optinen lajittelujärjestelmä, joka lajittelee muun muassa kahdeksaa eri muovityyppiä ja neljää eri pahvityyppiä.

Ylistarosta matkaa jatkettiin Lapualle, Lapuan Perunan tehtaalle, jossa toimitusjohtaja Ossi Paakki esitteli ryhmälle yrityksen aikaansaannoksiaan tärkkelyksen valmistuksesta ylijäävien sivutuotteiden jalostamisessa.

– Tärkkelyksen valmistusprosessissa noin 19 prosenttia perunasta on tärkkelystä ja loput on sivutuotetta. Sivutuotteista suurin osa on perunan solunestettä, jonka olemme aiemmin hyödyntäneet lannoitteena lähiseudun pelloilla ja Lapuan Peruna on maksanut levityksen. Viime vuosien kehitystyön ja haihdutuslaitteistoon tehtyjen investointien ansiosta olemme pystyneet jalostamaan solunesteestä väkevöityä lannoitetta ja eläimille soveltuvaa rehua. Olemme pystyneet muuttamaan siis aiemman kuluerän, meille liikevaihtoa tuottavaksi tuotteeksi, kertoo toimitusjohtaja Ossi Paakki, Lapuan Peruna Oy:stä.

OssiPaakki

Lapuan Perunan toimitusjohtaja Ossi Paakki selittää vieraille tärkkelyksen tuotantoprosessia ja kuinka yritys hyödyntää prosessista syntyviä sivutuotteita.

Kolmas vierailukohde oli Vimpelissä, jossa ryhmä tutustui muovialan yritykseen Plastec Finlandiin. Yritys on tuottanut muovituotteita ruiskuvalumenetelmällä yli 30 vuotta. Viime vuosina yritys on alkanut valmistaa muovi-puukuitu komposiittituotteita, joissa kierrätetty materiaali voi olla 40–50 % käytetystä raakamateriaalista.

Päivän viimeinen vierailukohde oli puutuotealan yritys Kohiwood Oy, joka sijaitsee Soinin kunnassa. Yrityksellä on oma saha, jonka tuotannosta noin puolet jatkojalostetaan yhtiön omassa tehtaassa liimalevyksi. Yritys on etsinyt aktiivisesti ratkaisuja lisätä tuotteidensa kierrätystä ja sivuvirtojen hyödyntämistä. Tällä hetkellä yritys kierrättää lähes kaikki tuotannossa syntyvät sivuvirrat. Saha tuottaa päivässä noin 200 m³ kuorta, joka käytetään osittain biopolttoaineena omassa tehtaassa ja osittain myydään muihin energialaitoksiin. Prosessissa muodostuu päivittäin myös noin 1000 m³ lastuja, jotka myydään paperiteollisuuden raaka-aineeksi sekä 150 m³ sahanpurua, joka käytetään pellettien valmistamiseen ja biopolttoaineena yhtiön omassa voimalaitoksessa.

Kaksipäiväinen vierailu oli kaiken kaikkiaan tapahtumarikas ja antoisa. Vierailijat vaikuttivat olevan tyytyväisiä järjestelyihin ja jokaiselle löytyi jotain kiinnostavaa myös vierailukohteista. Järjestäjät saivat hyvää palautetta myös hankkeen projektipäälliköltä:

– Partneritapaamisemme Etelä-Pohjanmaalla on ollut erittäin mielenkiintoinen ja antoisa. Olemme vierailleet useassa kiertotaloutta esimerkillisesti hyödyntävässä yrityksessä. Vierailut ovat olleet suuri inspiraatio meille kaikille ja nyt onkin aika lähteä kotiin näiden uusien oivallusten kanssa ja miettiä, kuinka niitä voidaan hyödyntää omissa yrityksissämme, kiittää hankkeen projektipäällikkö Jane Ribergaard Holm Pohjois-Tanskan elinkeinojen kehittämiskeskuksesta.

Partneritapaamisen järjestäjinä toimivat hankkeen eteläpohjalaiset partnerit Etelä-Pohjanmaan liitto ja Järvi-Pohjanmaan yrityspalvelu Oy.

Tietoa hankkeesta

Etelä-Pohjanmaan liitto ja Järvi-Pohjanmaan yrityspalvelu Oy ovat mukana CESME (Circular Economy for SMEs) -hankkeessa, jossa etsitään ratkaisuja pk-yritysten kiertotalouteen siirtymiseksi. Kyseessä on kansainvälinen Interreg Europe -ohjelmasta rahoitettu hanke, jossa on mukana partnerialueita kuudesta eri maasta (Bulgaria, Italia, Kreikka, Suomi, Tanska, Wales).

Hanke on nelivuotinen jakautuen kahteen vaiheeseen. Ensimmäinen vaihe (1.4.2016-31.3.2018) on aktiivinen hankevaihe, jonka aikana tutustutaan toisten alueiden hyviin käytäntöihin, pohditaan niiden soveltamismahdollisuuksia alueelle sekä luodaan alueellinen toimintasuunnitelma sekä kiertotalousopas pk-yrityksille. Toinen vaihe (1.4.2018-31.3.2020) on niin kutsuttu monitorointivaihe, jossa toteutetaan toimintasuunnitelmaan kirjattuja toimenpiteitä sekä tarkastellaan niiden toteutumista. Lisää tietoa hankkeen englannin kielisiltä nettisivuilta täältä.

Teksti: Hanna Meriläinen ja Virpi Palomäki

Kuvat: Vesa Alanko-Luopa, Juha Lehtineva ja Hanna Meriläinen

Lisätiedot:

Projektikoordinaattori Hanna Meriläinen, Etelä-Pohjanmaan liitto
040 0241 813, hanna.merilainen@etela-pohjanmaa.fi

Toimitusjohtaja Vesa Alanko-Luopa, Järvi-Pohjanmaan Yrityspalvelu
044 4659 380, vesa.alanko-luopa@jpyp.fi

31 / 08 / 17

Interreg Botnia-Atlantica -ohjelma kannustaa hankeideointiin

• 0

Interreg Botnia-Atlantica on Euroopan unionin rajat ylittävä yhteistyöohjelma, joka rahoittaa hankkeita Suomen, Ruotsin ja Norjan välillä. Ohjelmakaudella 2014–2020 Botnia-Atlantica kattaa näissä maissa kuusi aluetta/lääniä ja yhden kunnan, joihin Suomessa lukeutuvat Pohjanmaan sekä Keski- ja Etelä-Pohjanmaan maakunnat. Ruotsissa alueeseen kuuluvat Västerbottenin ja Västernorrlannin läänit sekä Nordanstigin kunta Gävleborgin läänissä ja Norjassa Nordlandin maakunta.

Ohjelman hallintoviranomaisen ja sihteeristön edustajat saapuivat keskiviikkona 30.8.2017 Ruotsista ja Vaasasta Seinäjoelle Framiin, jossa järjestettiin kaikille avoin tiedotustapaaminen koskien hankesuunnittelua ja hankehakemusten jättämistä Botnia-Atlantica -ohjelmaan. Paikalle saapui kymmeniä etenkin Suomen ohjelma-alueen toimijoita kuulemaan neuvoja hankeideointiin ja hakemuksen laadintaan.

Ohjelman edustajat kannustivat ohjelma-alueen toimijoita hankeideointiin, huolelliseen suunnitteluun sekä hankkeen yhteisten tavoitteiden ja toivotun lopputuloksen kirkastamiseen. On tärkeää, että hanke tukee jonkin ohjelman toimintalinjaan sisältyvän erityistavoitteen saavuttamista. Tilaisuuden jälkimmäisessä osassa rahoitusohjelman edustajat tapasivat myös henkilökohtaisesti hankkeita suunnittelevia toimijoita.

Juuri nyt käynnissä on 28 Botnia-Atlantica -ohjelmasta rahoitettua hanketta ja lisää hakemuksia toivotaan. Parhaillaan käynnissä oleva hakuaika päättyy 13.9.2017 ja tämän jälkeen hakemuksia otetaan vastaan seuraavan kerran tammi-helmikuussa 2018. Tällä hetkellä rahoitusta voi hakea toimintalinjoista innovaatiot, elinkeinoelämä ja ympäristö. Etelä-Pohjanmaan liitto toimii edelleen ohjelman alueellisena tiedotuspisteenä, johon voi olla yhteydessä ohjelmaan liittyvissä kysymyksissä. Lue lisää myös ohjelman kotisivuilta.

Ohjelman hankekäsittelijä Ulf Grindgärds kertoi hankehakemusten arvioinnissa käytettävistä kriteereistä.

Teksti ja kuva: Susanna Valkama

13 / 06 / 17

Itämeriohjelman kotipesässä

• 0

Henkilöstövaihto Itämeren alueen Interreg-ohjelman hallinnointiviranomaisena toimivan Investitionsbank Schleswig Holsteinin Rostockissa sijaitsevassa toimistossa on ollut mielenkiintoinen kokemus. Rahoitusohjelma on ollut erityisen tärkeä Etelä-Pohjanmaalle jo viime ohjelmakaudella, ja uudet tänä keväänä hyväksytyt hankkeet osoittavat, että sen merkitys maakunnalle on entisestään kasvanut.

Interreg Itämeri -ohjelman rahoitus on kansainvälistä EU:n aluekehitysrahaa. Hankkeiden edellytyksenä on yhteinen tekeminen useamman Itämeren maan kesken. Rahoitus on varsin kilpailtua ja hyväksytyt hakemukset tasokkaita. Tällä ohjelmakaudella hankepartnereiksi käyvät julkisten toimijoiden lisäksi myös yksityiset yritykset.

Saksassa sijaitseva ohjelman rahoitusviranomainen on hyvin organisoitu ja järjestelmällisesti toimiva organisaatio, joka jakaantuu ohjelmayksikköön, projektiyksikköön ja rahoitusyksikköön. Henkilöstövaihdon aikana pääsin tutustumaan eri yksiköiden toimintaan ja auttamaan myös erilaisissa tehtävissä.

Monia mahdollisuuksia

Henkilöstövaihto sattui varsin kiireiseen ajankohtaan. Edellisen viikon lopulla ohjelman monitorointikomitea oli hyväksynyt 39 uutta rahoitushakemusta. Mukana oli viisi hanketta, joissa on eteläpohjalaisia partnereita. Ohjelmamanuaali oli myös otettu päivitykseen. Sitä pääsin tarkastelemaan ja kommentoimaan hakijanäkökulmasta.

Historiallisesti Itämeren alueen suojelulla on ollut suuri merkitys ohjelmassa. Vaikka ohjelman rahoituksen piiriin kuuluvat myös innovaatiotoiminnan tukeminen ja liikenneasiat, on ympäristökysymykset huomioitu ohjelmassa kokonaisvaltaisesti.

Vaikka Etelä-Pohjanmaa on hyödyntänyt merkittävässä määrin ohjelman perinteisiä kansainvälisiä hankemahdollisuuksia, ovat Itämeristrategian mukainen siemenrahoitus, klusterihankkeet ja jatkohankkeet yhä osaltamme pitkälti hyödyntämättömiä mahdollisuuksia. Mielestäni näihin mahdollisuuksiin kannattaa tarttua.

Itämeren maat painiskelevat hyvin pitkälti samojen ongelmien kanssa, ja yhteistyön avulla saamme aikaiseksi paljon enemmän kuin yksin pienenä maakuntana!

Jaakko Hallila
Kansainvälisten asioiden päällikkö

04 / 05 / 17

EU-uutiskirje 2/2017

Vuoden toinen EU-uutiskirje on nyt julkaistu. Uutiskirjeessä tiedotetaan muun muassa Eurooppa-päivän tapahtumista, ajankohtaisista hankehauista sekä EU-politiikan tapahtumista.

Uutiskirjeen voi kokonaisuudessaan lukea täältä>>

Antoisia lukuhetkiä!

03 / 05 / 17

Ruokahävikkiä karsitaan eurooppalaisella yhteistyöllä

ECOWASTE4FOOD -hanke tähtää ruokahävikin vähentämiseen

Etelä-Pohjanmaan liitto on mukana vuoden 2017 alussa käynnistyneessä ECOWASTE4FOOD -hankkeessa, jonka päätavoite on löytää keinoja ruokahävikin vähentämiseksi ruokaketjun eri vaiheissa aina elintarviketeollisuudesta yksittäisiin kotitalouksiin saakka. Hankekumppanit eri puolilta Eurooppaa (Ranskasta, Italiasta, Espanjasta, Kreikasta, Iso-Britanniasta, Puolasta ja Suomesta) jakavat tietoa, kokemuksia ja ekoinnovaatioita omilta alueiltaan muiden kokeiltavaksi. Näiden pohjalta projektin ensimmäisessä vaiheessa (2017–2018) laaditaan kunkin hankepartnerin alueelle toimintasuunnitelma, jonka tukemana näitä hankkeen myötä tunnistettuja ekoinnovaatioita voidaan lähteä jalkauttamaan hankkeen toisessa vaiheessa (2019–2020) paikallisen rahoituksen avulla.

Hankekumppanit käynnistivät projektin Barcelonassa helmikuussa 2017. Kuva: Maria Serentill Chaubel

Hankkeen aloitustapaaminen järjestettiin Barcelonassa helmikuun alussa ja toinen hanketapaaminen huhtikuussa Italian Ferrarassa. Italian matkalla mukana oli jo edustajia alueellisista asiantuntijaryhmistä, jollaiset kootaan jokaisen hankepartnerin alueelle. Ryhmien tehtävänä on osallistua hyvien käytäntöjen ja innovaatioiden jakamiseen ja tunnistamiseen sekä osallistua alueellisten toimintasuunnitelmien laatimiseen. Etelä-Pohjanmaalla ryhmässä on edustajia julkiselta ja yksityiseltä puolelta, kuten elintarvike- ja ravintola-alan asiantuntijoita, tutkijoita ja yrittäjiä. Ferrarassa ympäristöinsinööri Mirva Hautala Lakeuden Etapista sekä tutkija Tommi Kumpulainen Turun yliopiston funktionaalisten elintarvikkeiden tutkimusryhmästä Seinäjoelta esittelivät ruokahävikin vähentämiseen liittyviä keinoja, kuten kouluissa toteutettavia valistuskampanjoita sekä ruoan houkuttelevuuteen vaikuttavia keinoja julkisissa ravitsemuspalveluissa. Myös muiden hankekumppaneiden asiantuntijapuheenvuorot olivat varsin mielenkiintoisia.

ECOWASTE4FOOD-hanke on saanut rahoitusta INTERREG EUROPE -ohjelmasta. Hankkeessa toteutetaan seuraavaksi alueelliset innovaatiokartoitukset, joissa kultakin alueelta tunnistetaan ruokahävikin vähentämiseen liittyviä innovaatioita ja kirjataan niitä ylös kaikille yhteneväisellä tavalla. Näin innovaatioiden tunnistaminen sekä niiden jakaminen ja käytäntöön soveltaminen on myöhemmin helpompaa. Kartoituksen tuloksia kokoonnutaan tarkastelemaan ensimmäisen kerran Iso-Britannian Exeteriin heinäkuun alussa.

Teksti: Susanna Valkama

Hankkeen kotisivut: https://www.interregeurope.eu/ecowaste4food/

Liiton yhteyshenkilö:

Susanna Valkama, projektikoordinaattori
susanna.valkama(at)etela-pohjanmaa.fi
puh. 040 1944 552

03 / 05 / 17

Ruokahävikki - vihdoinkin epätrendikästä

• 0

Tiesitkö, että keskimääräinen suomalainen nelihenkinen perhe heittää syömäkelpoista ruokaa roskiin niin paljon, että se voisi käydä pois heittämäänsä ruokaa vastaavalla rahasummalla vuoden aikana jopa kahdeksan kertaa elokuvissa tai kerran yhteisellä kylpylälomalla? MTT:n (nyk. Luonnonvarakeskus) vuonna 2012 julkaiseman tutkimuksen mukaan suomalainen heittää vuosittain noin 23 kiloa syömäkelpoista ruokaa roskiin. Kun myös ravitsemispalveluissa, kaupassa ja elintarviketeollisuudessa tapahtuva hävikki huomioidaan, syntyy ruokahävikkiä Suomessa vuosittain yhteensä 62–86 kg henkilöä kohti.

Samalla roskikseen päätyy huimia summia rahaa sekä pois heitetyn ruoan tuottamiseen ja valmistamiseen käytettyjä luonnonvaroja ja energiaa. Ruokahävikki on siis kokonaisvaltaista haaskausta. Hävikin syntyminen ei ole ongelma vain meillä Suomessa, vaan koko maailmassa. Arvioiden mukaan jopa kolmannes kaikesta maailman elintarvikkeeksi tuotetusta ruoasta päätyy roskikseen. Siksi esimerkiksi Euroopan parlamentti ja komissio tavoittelevat ruokahävikin puolittamista Euroopassa vuoteen 2030 mennessä vuoden 2014 tasosta.

Ecowaste4Food -hanke ruokahävikkiä vähentämässä

Miten ruokahävikkiä sitten voitaisiin ehkäistä? Tähän pulmaan etsitään vastauksia vuoden 2017 alussa käynnistyneessä Interreg Europe -rahoitteisessa ECOWASTE4FOOD -hankkeessa, jossa tavoitteena on etsiä ja jakaa Euroopan alueiden kesken ekoinnovaatioita ja hyviä käytäntöjä, joiden avulla ruokahävikkiä voidaan vähentää aina elintarviketeollisuudesta yksittäisen kuluttajan keittiöön saakka.

Hanke toteutetaan kahdeksan eri puolilla Eurooppaa toimivan julkisen organisaation yhteistyössä, jossa Suomea edustaa Etelä-Pohjanmaan liitto. Yhteisen oppimisprosessin kautta hankkeessa tunnistetaan malleja, joita voidaan lähteä kokeilemaan kunkin hankepartnerin omalla alueella projektin aikana laadittavan toimintasuunnitelman tukemana. Etelä-Pohjanmaan alueen organisaatiot ja asiantuntijat ovat avainasemassa innovaatioiden ja hyvien käytäntöjen jalkauttamisessa todelliseen elämään omassa maakunnassamme. Siksi heitä osallistetaan hankkeeseen jo sen ensimetreiltä lähtien muun muassa hanketapaamisten ja opintomatkojen kautta.

ECOWASTE4FOOD -hankkeen toinen  hanketapaaminen järjestettiin 19.4.–20.4.2017 Italian Ferrarassa. Tapaamisessa kuulimme esityksiä ruokaketjun eri vaiheisiin ulottuvista ruokahävikin vähentämiskeinoista niin projektikumppaneiden kuin myös eri alueiden organisaatioiden ja asiantuntijoiden esitteleminä. Miltä kuulostaisi esimerkiksi kännykkäsovellus, joka jääkapissasi olevien elintarvikkeiden eräpäivien lähestyessä lähettäisi sinulle herätteitä ja reseptiehdotuksia tuotteiden hyödyntämiseksi ennen niiden pilaantumista? Vähintäänkin nykyaikaiselta.

Onneksemme hanke on käynnistynyt suotuisissa tuulissa - ruokahävikin vähentämisen on sanottu olevan yksi merkittävimmistä vuoden 2017 ruokatrendeistä niin maailmalla kuin Suomessakin. Ruokahävikin vähentäminen on siis nyt - ja toivottavasti jatkossakin - muodikasta. Hanke jatkuu kunkin hankepartnerin alueella toteutettavalla innovaatiokartoituksella, jossa ruokahävikin vähentämiseen tähtääviä keinoja kirjataan ylös yhteneväisellä tavalla. Kartoituksen tuloksia kokoonnutaan tarkastelemaan heinäkuussa Iso-Britannian Exeteriin.

Lisätietoja hankkeesta ja sen etenemisestä löydät Etelä-Pohjanmaan liiton hankesivustolta sekä hankkeen omilta kotisivuilta.

Susanna Valkama
Projektikoordinaattori

28 / 04 / 17

Euroopan Unionin tulevaisuutta tehdään nyt

• 0

Euroopan Unionin monivuotisia rahoituskehyksiä ja ohjelmakohtaista lainsäädäntöä, kuten aluekehityspolitiikkaa, uudistetaan säännöllisin väliajoin. Nykyisellään niitä valmistellaan ja toteutetaan seitsemän vuoden pätkissä. Jokaisen uuden ohjelmakauden valmisteluun liittyy aina aimo annos jännitystä eri politiikka-alojen tulevaisuudesta, yksittäisten ohjelmien jatkosta ja mahdollisista uusista, mullistavista esityksistä, joita komission oletetaan ehdottavan.

Nyt käynnissä olevan koheesiopolitiikan ohjelmakauden 2014-2020 osalta Suomessa jännitettiin esimerkiksi koheesiobudjetin suuruutta ja harvaanasuttujen alueiden erillistukea. Tuolloin Suomelle optimaalisen neuvottelulopputuloksen aikaansaaminen vaikutti haastavalta kokonaisuudelta, jossa eri politiikanalat kilpailivat rahoituksen osalta myös toisiaan vastaan.

Jos neuvotteluasemat vaikuttivat haastavilta 2014 alkaneeseen kauteen valmistautuessa, voitaneen ilman liioittelua todeta, että Euroopan Unioni valmistautuu vuoden 2020 jälkeiseen aikaan yhdessä historiansa haastavimmista tilanteista yhden jäsenmaan jättäessä eurooppalaisen arvoyhteisön.

Brexit-neuvottelujen ennakoimattomuuden myötä tulevaisuus vaikuttaa kirjoittamattomalta lehdeltä - jopa siinä mittakaavassa, että yksittäisten politiikanalojen tulevaisuus ja niiden tulevaisuudesta keskusteleminen on pitkän aikaa tuntunut jokseenkin toisarvoiselta. Koheesiopolitiikan ja maatalouspolitiikan tulevien nyanssien ja mahdollisten yksityiskohtien sijaan Brysselissä keskustellaan koko Unionin tulevaisuudesta.

Kylvöaika on nyt

Vaikka tilanne politiikanalojen osalta tuntuukin jämähtäneen paikoilleen, ison laivan on jatkettava eteenpäin. Navigoiminen vielä kartoittamattomalla alueella on kuitenkin hidasta ja haparoivaa. Myös keskustelua koheesiopolitiikan tulevaisuudesta käydään nyt osana suurempaa, Unionin rakennetta ja toimintaa pohtivaa tulevaisuuskeskustelua.

Aluekehityspolitiikan yksityiskohtien sijasta halutaan käydä keskustelua siitä, mikä kunkin Euroopan Unionin politiikanalan rooli ja merkitys tulisi olla tulevaisuudessa. Brexit saattaa vaikuttaa täten paitsi EU-budjetin tasapainoon, mutta myös sen politiikkasisältöihin. Todennäköisesti kutistuvan EU-budjetin prioriteeteista tullaan vääntämään peistä.

Maahanmuuton, turvallisuuden ja puolustuksen hallitessa eurooppalaista agendaa on selvää, että ne huomioidaan jatkossa vahvemmin myös EU-budjetin kautta. Nettomaksajamaista muun muassa naapurimme Ruotsi on jo aktiivisesti linjannut pienemmän budjetin ja vahvempien ennakkoehtojen käyttöönotosta yhteisesti sovittujen maahanmuuttovastuiden toteutumisen varmistamiseksi.

Kriiseissä piilee kuitenkin aina uudistuksen siemen. Unionin ollessa uusien haasteiden edessä ei pidä pysähtyä tai jäädä tähyilemään taaksepäin. Nykyinen koheesiopolitiikka on tulosta useiden uudistusten ja ohjelmakausien neuvotteluista – ja sitä voidaan kehittää myös jatkossa. Vastauksia siihen, mikä tulevaisuuden aluekehityspolitiikan rooli pitäisi ja voisi olla - sekä uusiin että vanhoihin haasteisiin vastaamiseksi – haetaan jo nyt.

On tärkeää, että myös läntinen Suomi ja eteläpohjalaiset ovat liikkeellä näkemyksineen ja kokemuksineen. Uudistuksen ja vaikuttamisen kylvöaika on nyt.

Emilia Pernaa

EU Policy Adviser

Länsi-Suomen Eurooppa-toimisto (West Finland European Office)

« Edelliset 10