12 / 05 / 16

Kansainvälisyyden merkitys

• 4

Viimeisen viiden vuoden ajan olen työskennellyt Etelä-Pohjanmaan liitossa kansainvälisissä projekteissa, pääsääntöisesti BSR Interreg sekä Interreg Europe -rahoitusohjelmiin kuuluvissa hankkeissa. Olen kuunnellut italialaisten puheita löytämättä niistä punaista lankaa, yrittänyt saada selvää ranskalaisten rallienglannista, kummastellut saksalaisten jopa kiukkuiselta vaikuttavaa puheenjohtamistapaa ja ihmetellyt Portugalissa lounaan pituutta.

Olen reissannut Norjan Bodosta aina Maltan Xaghraan saakka, viettänyt satoja tunteja lentokentällä ja ilmastoiduissa kokoushuoneissa sekä kiristellyt hampaita taksijonoissa. Ja miksi olen tehnyt kaiken tämän? Siksi, että kansainvälisyys tuo suunnatonta lisäarvoa itselleni, organisaatiolleni sekä Etelä-Pohjanmaalle. Kansainvälisestä projektitoiminnasta voi löytää mitä mielenkiintoisimpia yhteistyökuvioita ja saada aluekehitykseen henkisiä ja taloudellisia resursseja!

Asiantuntijat, aluekehittäjät, yliopistot ja yritykset ympäri Euroopan perustavat verkostoja, strategisia alliansseja, joilla on sama tahtotila ja päämäärä. Ulkopuoliset ideat luovat kasvua ja kannattavuutta. Osaamista ja suorituskykyä.

Hyvän kansainvälisen projektikumppanin etsiminen on kuitenkin jopa niin hankalaa, että se on verrattavissa aviopuolison valintaan. ”There are plenty of fish in the sea”, mutta sen oikean kohdalla tiedät tulleesi kotiin, voisi todeta.

Etelä-Pohjanmaan liitto on toiminut pääpartnerina pian päättyvässä Connected for Health -hankkeessa. Roolimme partnereiden työn koordinoimisessa on ollut haastava, mutta yhteinen työskentely ahkerasti niiden asioiden parissa, joilla on oikeasti merkitystä, on ollut parasta, mitä hanke on tarjonnut.

Partnereiden ennakkoluulottomuus ja ratkaisukeskeisyys ovat tuoneet lisäarvoa hankkeen kautta koko Eurooppaan, ja olemme etuoikeutettuja saadessamme esittää suoraan Euroopan komissiolle ehdotuksia ja hyviä käytäntöjä terveysteknologian hyödyntämisestä kuituverkkojen avulla.

On tärkeää, että partneri jakaa samat arvot ja ajatukset kanssasi ja että tulevaisuuden suunnitelmat osuvat yhteen. Molemmat ovat valmiita työskentelemään yhteisen hyvän eteen. Erilaiset kulttuurit ja kansallisuudet voivat aiheuttaa suurtakin hämmästystä toimintatavoissa, mutta alkuihastuksen jälkeen ja suurimpien särmien hiouduttua pois voidaan nauttia luottamuksellisesta yhteiselosta ja sen tuomasta sisällöstä toisten elämään ja elinympäristöön.

Unohda siis vakiintunut tasapaino ja etsi lisäarvoa ja jännitettä kansainvälisyydestä! Kansainvälistymisessä on tuskansa, mutta se se vasta tuskallista on, kun sitä ei ole lainkaan…

Elina Koivisto
projektipäällikkö