25 / 05 / 16

Kuka sen kissan hännän nostaa, jos ei kissa itte?

• 0

”Eteläpohjalaisilla on sellainen heikkous, jottei niitä oo!”, ”Hyvää yritettihin, mutta priimaa pukkaa!” Eteläpohjalaiset osaavat trossata ja olla niin komiaa, että se voi jopa jotakuta ärsyttää. Se ärsyyntyvä henkilö on yhä useammin itse eteläpohjalainen, joka kokee olevansa toisinaan epämiellyttävässä keskusteluympäristössä. Ja sitten on niitä ärsyyntyviä, jotka katselevat eteläpohjalaisia kauempaa ja ottavat meidät kirjaimellisesti tosissaan. Trossaamiseen kun liittyy paljon silmänpilkettä.

Tosiasiallisesti meillä olisi paljon enemmän trossattavaa! Me emme osaa tarpeeksi hyvin tuoda esiin omia vahvuuksiamme. Teemme monella osa-alueella kansallisesti ja kansainvälisesti merkityksellistä työtä, joista todella pitäisi pitää ääntä.

Etelä-Pohjanmaa on ruokamaakunta. Maakunnassamme on erittäin merkityksellinen määrä maatiloja, muutamia suuria alueellisesti merkittäviä elintarvikealan yrityksiä, aktiivisia pienempiä ja keskisuuria yrityksiä, agroteknologiapuolen edelläkävijäyrityksiä sekä elintarvikealan ansiokasta tutkimusta ja kehittämistä. Mutta, mikä on se juttu, joka nostaa meidät agrobiotalouden osalta vielä vahvemmin esille ja näkyviin?

Vahvuus syntyy siitä, että nämä edellä mainitut toimijat miettivät yhdessä tulevia kehitysaskeleita. Mikä on se huippuosaaminen ruokateemassa, jolla loistetaan kansallisesti ja mennään maailmalle? Liittyykö se ruuan terveysvaikutuksiin, ruuan turvallisuuteen ja jäljitettävyyteen, ruuan elämyksellisyyteen vai mihin? Ja miten tälle osaamiselle saadaan hintalappu? Samalla pitäisi myös huolehtia agrobiotalouden kivijalasta – perusmaatalouden edellytyksistä.

Teollisesta internetistä puhutaan paljon. Sanotaan, että IoT mullistaa teknologiaa yhtä paljon kuin aikoinaan sähköjen tuleminen. Kuinka moni tietää, että maakuntamme on aihepiirin osalta valtakunnan huippua? Seinäjoen ammattikorkeakoulu tekee uraa uurtavaa työtä digitaalisen valmistuksen ja teollisen internetin oppimisympäristöjen kehittämisessä yhteistyössä yritysten ja Tampereen teknillisen yliopiston kanssa. Teollisen internetin laboratorion valmistuttua pystytään mallintamaan yrityksen tuotantoprosessi laboratorio-olosuhteissa. Mahdollisuudet ovat rajattomat ja rintamassa mukanaolijoille ehdoton kilpailuetu. Hyödyntäjiä ovat niin teollisuuden kuin vaikkapa terveysteknologia-alojen yritykset.

Kehittämisen kohteita on haravoitu kuntakentältä kevätsulien aikana. Matkailu teemana nousi toimialoista vahvimmin esille. Eikä ihme. Meillä on Etelä-Pohjanmaalla kaikki edellytykset olla yksi Suomen johtavista matkailualueista, ja tämän edistämiseksi alueemme matkailuyritykset tekevät hartiavoimin töitä. Laadukkaat matkailukohteet, lukuisat valtakunnalliset tapahtumat ja mutkattomat palveluelämykset nostavat maakuntamme profiilia matkailualueena. Matkailijan näkökulmasta kunta- ja maakuntarajoilla ei ole merkitystä – toisin kuin alueen matkailukohteiden ja matkailun kehittämistoimijoiden välisellä hyvällä yhteistyöllä on iso merkitys.

Pidetään siis rohkeasti enemmän ääntä omista vahvuuksistamme!

Heli Seppelvirta
aluekehitysjohtaja