28 / 06 / 16

Ladatuin akuin kohti uutta maakuntaa

• 0

Kulunutta alkuvuotta on leimannut Etelä-Pohjanmaan liitossa ja koko alueellamme maakuntauudistuksen starttivaihe. Ensimmäiset askelmerkit tälle aluehallintomme historian suurimmalle remontille julkistettiin Sipilän hallitusohjelmassa runsas vuosi sitten. Merkittävimmät hallituksen lisälinjaukset saatiin marraskuun alussa 2015 ja tänä keväänä huhtikuun alkupäivinä.

Uuden Etelä-Pohjanmaan syntyyn on aikaa kaksi ja puoli vuotta. Maakunnallinen valmistelu on käynnistynyt niin meillä kuin muuallakin. Liitossamme odotetaan innolla uudistusta ja sen mukanaan tuomaa lisäpuhtia alueelliseen kehittämiseen. Sekä luottamushenkilöt että palkolliset ovat valmiina kantamaan kortensa yhteiseen kekoon.

Juhannuksen alla avautuivat myös Etelä-Pohjanmaan SOTE- ja maakuntauudistuksen yhteiset verkkosivut osoitteessa www.ep2019.fi. Sivuille on koottu tietoa niin sosiaali- ja terveyspalveluiden valmistelusta kuin uudesta maakuntahallinnosta. Sieltä voi seurata uudistuksen etenemistä ja lähettää kysymyksiä valmistelijoille mieltä askarruttavista asioista. Sivustoa päivitetään uudistusten etenemisen myötä.

Monet yksityiskohdat ovat edelleen vailla valtakunnallisia linjauksia. Luonnokset maakuntalaiksi ja sote-järjestämislaiksi ovat kuitenkin tulossa julkisiksi näinä päivinä. Varsinainen lausuntokierros järjestetään elokuulla, lomakauden jälkeen.

Vielä avoimina oleviin kohtiin voimme eteläpohjalaisina vaikuttaa vain rajoitetusti, valtakunnallisen painoarvomme verran. Alueellinen valmistelu on sen sijaan tyystin omissa käsissämme. Me kaikki voimme tehdä työtä sen eteen, että niin sote-asiat kuin aluekehittämishallinto ovat päätöstemme mukaisessa kuosissa vuoden 2019 koittaessa. Resepti on yksinkertainen: hakeudutaan yhteistyöhön, ollaan avoimia, unohdetaan eripurat ja rakennetaan luottamusta.

Etelä-Pohjanmaan liitolla on oma pieni siivunsa uuden maakunnan valmistelussa. Sen tehtävänä on kuitenkin huolehtia siitä, että kaikki tarpeelliset sidosryhmät ovat mukana tässä prosessissa. Liitto on valtuutettu toimimaan aloitteen tekijänä esivalmistelun käynnistämisessä, ja tätä työtä on Etelä-Pohjanmaalla jo alkuvuoden ajan tehtykin.

Tähän asti valmistelutyö on edennyt maakunnassamme erinomaisesti; yhteishenki on ollut vahva ja eteenpäin katsova. Tästä on hyvä jatkaa.

Maakuntauudistuksen valmistelu, kuten tämä Kynäälyjä-blogikin, jäävät nyt lomien myötä kesätauolle. Toivotan kaikille aurinkoista ja virkistävää kesää ja loma-aikaa. Elokuulla uutta maakuntaa kohti lähdetään etenemään ladatuin akuin ja ”intoa piukeena”!

Asko Peltola
maakuntajohtaja