01 / 06 / 16

Nuoret kuvataiteilijat esiin!

• 0

Vuoden nuori eteläpohjalainen taiteilija -kilpailu järjestetään tänä vuonna toisen kerran. Kilpailulla pyritään saamaan nostetta eteläpohjalaiselle kuvataiteelle. Kilpailun idea syntyi Etelä-Pohjanmaan kuvataideverkostossa, joka toimii kilpailun toteuttajana yhteistyössä Etelä-Pohjanmaan liiton kanssa.

Kilpailu ja kuvataideverkosto ovat Etelä-Pohjanmaan kulttuuristrategian toteutuksen tuloksia. Kun kulttuuristrategiaa pari vuotta sitten tehtiin, kirjattiin siihen neljä kulttuurialan kehittämisen kulmakiveä: yhteistyö, hyvinvointi, liiketoiminta ja kansainvälisyys.  Yhtenä toimenpiteenä esitettiin maakunnallisen kuvataiteen verkoston perustamista yhteistyötä kehittämään. Kulttuuristrategiatyössä nousi vahvasti esiin myös maakuntamme kulttuurin yhtenä vahvuutena rytmimusiikkiverkosto ja sen toiminta. Tätä rytmimusiikkiverkoston toimintamallia haluttiin levittää muillekin kulttuurin toimialoille.

Näiden ajatusten pohjalta kuvataideverkosto syntyikin nopeasti.  Siihen kuuluvat maakunnan taidemuseot ja näyttelygalleriat, joilla on säännöllistä ympärivuotista näyttelytoimintaa: Etelä-Pohjanmaan aluetaidemuseo – Nelimarkka-museo Alajärveltä, Lapuan Taidemuseo ja Patruunagalleria Lapualta, Pohjanmaan valokuvakeskus Lapualta, Seinäjoen taidehalli, Varikkogalleria Seinäjoelta, Taidekeskus Harri Alavudelta, Kauhajoen Hella-galleria ja Ähtärin Pirkanpojan taidekeskus. Kuvataideverkoston koordinoijana on Etelä-Pohjanmaan liitto.

Kuvataideverkoston ja kilpailun avulla pyritään nostamaan kuvataiteen profiilia ja asemaa maakunnassa, kehittämään yhteistyötä sekä tuomaan esille uusia nuoria eteläpohjalaisia kuvataiteilijoita. Kilpailu toteutetaan kolmen vuoden projektina vuosina 2015–2017. Saatujen kokemusten perusteella päätetään jatkosta.

Kilpailu on suunnattu nuorille eteläpohjalaisille kuvataiteilijoille kuvataidelajista riippumatta. Finalistien esittely ja heidän töidensä näyttely on nähtävillä Etelä-Pohjanmaan liiton kulttuurisivustolla tulevana syksynä, jolloin yleisöllä on mahdollisuus äänestää omaa suosikkiaan.

Vuoden 2016 nuori eteläpohjalainen taiteilija ja yleisön suosikki julkistetaan marraskuussa Etelä-Pohjanmaan maakuntajuhlan yhteydessä.  Voittajalle on luvassa residenssimahdollisuus, näyttelykatalogi ja nettinäyttely. Myös kaikki finalistit saavat palkinnoksi nettinäyttelyn Etelä-Pohjanmaan liiton kulttuurisivustolle.

Kokemukset ensimmäisestä kilpailusta ovat hyvät. Kilpailu on tuonut hyvää julkisuutta kuvataiteelle ja palkituille. Voittajaksi eli Vuoden 2015 eteläpohjalaiseksi taiteilijaksi valittiin lapualaislähtöinen Ville Vuorenmaa. Yleisö äänesti suosikikseen alajärveläissyntyisen Mari Hallapuron. Lisätietoja kilpailusta ja tarkat kilpailusäännöt löytyvät Etelä-Pohjanmaan liiton verkkosivuilta >>.

Nyt kun kilpailu on saatu hyvään alkuun, on kuvataideverkoston aika lähteä miettimään uusia toimia kuvataiteen kehittämiseksi maakunnassamme. Tehtävää riittää, jotta kuvataideverkostosta ja sen toiminnasta syntyisi rytmimusiikkiverkoston kaltainen vahva toimija ja kuvataiteella olisi yhtä vahva asema maakunnassamme kuin musiikilla. Intoa ja ideoita tarvitaan. Ja kyllä niitä onneksi onkin!

Tuija Ahola
kehittämissuunnittelija