19 / 01 / 16

Puhtaalta pöydältä

Olen seurannut reilun vuoden verran yhteiskunnallista keskustelua kotisohvalta käsin ollessani kuopuksen kanssa äitiyslomalla. Hanakasti olen myös laittanut televisiota kiinni negatiivisten uutisten vallatessa olohuoneen. Onko mennyt vuosi ollut todellisuudessa yhtä takkuinen kuin miltä se televisioruudussa on näyttänyt?

Uusi vuosi ja uudet kujeet, sanotaan. Kirjaimellisesti palasin puhtaan työpöydän ääreen vuoden alussa. Ensi töikseni pääsin tutustumaan syvällisemmin maakunnan kehityksen tilaan. Mitä tässä maakunnassa on tapahtunut viimeisen vuoden aikana vai onko kehitys ollut täälläkin takkuista?

No eipä ole. Kehittämistyö on suurelta osin näkymätöntä työtä. Se on ihmisten välistä yhteistyötä ja yhteisten asioiden eteenpäin viemistä. Etelä-Pohjanmaalla on löydetty hienosti yhteiset kehittämisen kärjet, joihin myös kehittämisrahoitusta suunnataan. Otetaan esimerkiksi agrobiotalous, jonka asemaa vahvistetaan paitsi yritystoiminnan edellytysten myös koulutuksen ja tutkimuksen näkökulmasta koko agrobiotalousketjun mitalta huomioiden ruuan tuotanto, prosessointi, logistiikka, markkinointi, kulutus ja ruuan hyvinvointivaikutukset.

Ei kuitenkaan riitä, että tiettyihin valintoihin panostetaan samalla tavalla kuin aina ennenkin. Kehittymisen uhkana on takertuminen taantuviin toimialoihin ja erityisesti nykyisiin toimintatapoihin. Siksi tarvitaan etanan tuntosarvia ja kärpän ketteryyttä. Mistä löytää oikeat uudet lähdöt tähän maakuntaan? Miten tunnistaa vielä piilossa olevat helmet? Jokainen meistä voi työssään ja kotielämässäänkin kokeilla asioiden tekemistä toisella tavalla. Ihan pienikin muutos totuttuun toimintatapaan tuo uutta näkökulmaa.

Myös kehittämisen kenttään tarvitaan edelleen uusia toimintatapoja. Melko raskaan maakunnallisen suunnittelukoneiston vastapainoksi täytyy olla tilaa yhä useammin nopeille uusille kokeiluille ja testauksille. Eri toimialojen ihmisten kohtaamiset ovat tärkeitä. Näissä keskusteluissa on mahdollisuuksia ajatusten ristipölyttämiselle ja jonkin uuden luomiselle.

Myös työ- ja elinkeinoministeriö kannustaa alueellisiin innovaatioihin ja kokeiluihin. Suomen hallitus tukee eri alueiden omiin vahvuuksiin perustuvan kilpailukyvyn parantamista ja suuntaa myös rahoitusta vuosina 2016–2018 vauhdittamaan rakennemuutosta sekä toteuttamaan nopeita ja kokeiluluonteisia uusia toimenpiteitä. Rahoitus on pieni, mutta sen voidaankin katsoa toimivan katalysaattorin lailla. Kaikilla kehittämisen kohteilla ei ole jatkotulevaisuutta, ja ne putoavat pois. Osasta taasen syntyy taatusti uusia helmiä ja Etelä-Pohjanmaan maakuntaa eteenpäin vieviä innovaatioita.

On hyvä aloittaa uusi vuosi puhtaalta pöydältä ja kokeilla uusia toimintatapoja. Kokeile sinäkin!

Heli Seppelvirta
aluekehitysjohtaja