03 / 02 / 16

Rajat auki, Etelä-Pohjanmaa!

• 0

Maakuntamme on ääripäiden aluetta. Esimerkiksi yrittäjyydessä, elintarviketaloudessa ja talkooinnokkuudessa olemme mitalisijoilla, mutta kansainvälistymisessä olemme maakuntien hännänhuippua: maailman suomenkielisin maakunta.

Maahanmuuttajavirran voimistuessa olemme hämmentyneitä. Tunnemme pelkoa ja epävarmuutta, ehkä katkeruutta ja voimattomuuttakin. Jotkut meistä haluaisivat aidata alueemme tuntemattomilta tunkeilijoilta. Sosiaalinen media tulvii keskusteluita, joissa laineet käyvät korkealla.

Vaikka Etelä-Pohjanmaalla on suhteessa vähän maahanmuuttajia, monella alalla ilman heidän työpanostaan maakuntamme olisi heikossa hapessa. Erityisen tärkeitä nämä ammattilaiset ovat alkutuotannossa, turkistarhauksessa ja useissa teollisuusyrityksissä. Osa muualta tulleista on asettunut pysyvästi uussuomalaisiksi, toiset tekevät reissutyötä. Monet toimivat itsenäisinä yrittäjinä. Jokainen heistäkin kantaa kortensa kekoon eteläpohjalaisen arvonlisän kasvattamiseksi.

Yhteisesti linjatuissa alueemme kehittymistavoitteissa kansainvälisyys on yhtenä tärkeimmistä. Haluamme kansainvälisen liiketoiminnan sekä ihmisten välisen globaalin vuorovaikutuksen ja yhteistyön lisääntyvän. Pyrimme rakentamaan ja jakamaan kansainvälisen tason osaamista ja hyvinvointia. Tätä kautta toivomme myös saavamme maakunnan väkiluvun nousuun nykyisen näivettymisen sijasta.

Se ei onnistu muureja rakentamalla.

Sen sijaan, että katsomme kyräillen ja epäluuloisina muualta tänne tulleita, meidän tulisi heittää itsellemme haaste. Tutustutaan näihin maakuntamme uusiin tulokkaisiin. Ollaan kiinnostuneita heidän elämästään ja unelmistaan. Etsitään keinoja auttaa heitä uuden elämän alkuun.

Rodusta, kielestä tai ulkonäöstä riippumatta kaikilla meillä on yhteistä paljon enemmän kuin erottavaa. Haluamme saada elämämme perusasiat kohdalleen, haluamme tulla kohdatuiksi ja hyväksytyiksi, haluamme tehdä työtä tulevaisuutemme eteen.

Jokainen meistä ratkaisee itse, rakentaako muutosten puhureissa tuulensuojia vai tuulimyllyjä, näemmekö uhkia vai mahdollisuuksia. Asenteisiimmekin voimme vaikuttaa, jos vain haluamme.

Siispä rajat auki, Etelä-Pohjanmaa!

Asko Peltola
Maakuntajohtaja