11 / 02 / 16

Reilusti sotea koko maakuntaan!

• 0

Sain pyynnön Etelä-Pohjanmaan liiton blogikirjoittajaksi, ja siihen oli mukava vastata myöntävästi. Monien ajankohtaisten asioiden joukosta päädyin kuitenkin kirjoittamaan sotesta.

Sote- ja aluehallintouudistus ovat mielessä kaikilla suomalaisilla poliitikoilla. Eikä ihme, sillä tulevaisuus on täynnä kysymysmerkkejä.

Tuo tulevaisuus on meidän kaikkien käsissä, ja voimme itse vaikuttaa siihen, millainen siitä tulee.

Soten osalta mietitään aiheellisesti, miten käy lähipalvelujen. Saammeko käydä jatkossakin omassa terveyskeskuksessa? Missä ovat vanhukset ja missä on kuntoutus? Nämä ovat ehkä ne suurimmat kysymykset ihmisten mielissä.

Eteläpohjalaista sotea pohditaan kevään aikana monissa työryhmissä. Itsekin olen tuossa työssä mukana, kuten olin jo muutama vuosi sitten käynnistyneessä valmistelussa.

Lähiaikoina saamme tietää, missä kaupungeissa sijaitsevat laajan päivystyksen omaavat keskussairaalat. Toivottavasti Seinäjoki on yksi kahdestatoista keskuksesta. Tämän toteutuminen edellyttää myös nykyisiltä sotealueilta pysymistä osana yhteistä aluettamme.

Suurin uhka päivystyksen karkaamiselle muualle lienee sotealueiden ulkoistuksissa. Mikäli me eteläpohjalaiset emme pysty vakuuttamaan omia sotejärjestäjiämme, ulkoistukset saattavat lisääntyä nykyisestä. Tällöin myös laaja päivystys saattaa karata naapurimaakuntiin. Sitä ei varmaankaan kukaan toivo.

Tärkeintä on koko maakunnan sisäisen luottamuksen vahvistaminen, ei vastakkainasettelu ja pelaaminen.

Siispä: yhdessä reilusti yhteistä sotea rakentamaan.

Hyvää kevättä kaikille!

Kai Pöntinen