09 / 12 / 15

Sote ja itsehallintoalueet

Saimme työvoiton puolustaessamme omaa itsehallintoaluettamme, ja nyt alueita on 18 ja soten osalta 15.

Päivystyssairaaloiden osalta on Seinäjoen keskussairaala saamassa päivystysstatuksen ja se on oikein hyvä asia. On kuitenkin muistettava, että työtä sen eteen meidän kaikkien on tehtävä joka rintamalla, että keskussairaalamme säilyy listalla loppuun saakka.

Synnytyksiä toteutuu Seinäjoella muistini mukaan yli kaksituhatta vuodessa ja se on yksi mittari, millä päivystyssairaalat valitaan. Kyllä Seinäjoella osataan tarvittaessa toimia kaksikielisesti, se ei ole ongelma.

Maakuntaliiton tehtävä on mielestäni tässä vaiheessa toimia kokoavana ja yhteen saattavana organisaationa eri toimijoiden välillä.

Yhteen hiileen puhaltamalla ja riittävän aikaisessa vaiheessa toimimalla, voimme saada itsehallintoalueuudistuksesta parhaan hyödyn. Koko maakunta yhdessä tehden voimme saada aikaan tehokkaan ja toimivan yhteisön. Isokyrö on ilmoittanut vaihtavansa maakuntaa ja siirtyvänsä meille Etelä-Pohjanmaalle, joka on erittäin hieno asia, jonka toivon toteutuvan.

Nyt on meidän näytettävä voimamme ja osaamisemme koko maalle ja oltava esimerkkinä muille. Tahtoa meiltä löytyy ja osaamisesta ei myöskään ole puutetta, joten ei kun töihin.

On tässäkin nyt näytettävä, ettemme ole "auringon laskun" maakunta, vaan tuokaamme esiin vahva pohjalainen tahto ja uho.

Lasse Anttila

Maakuntahallituksen puheenjohtaja