16 / 03 / 16

Suomi täyttää 100

• 4

Suomi täyttää 100 vuotta vuonna 2017. Tämä Suomen itsenäisyyden satavuotisjuhlavuosi on sukupolvemme merkittävin juhlavuosi. Se on tarkoitettu kaikille suomalaisille ja Suomen ystäville.

Valtioneuvoston kanslia on asettanut Suomen itsenäisyyden satavuotisjuhlavuoden hankkeen, joka koordinoi ja organisoi valmisteluja. Tarkoituksena on synnyttää koko vuoden kestävä valtakunnallinen juhlavuosi yhdessä eri toimijoiden kanssa. Juhlavuoden tavoitteena on tarkastella Suomen itsenäisyyden 100-vuotista historiaa, Suomi-kuvaa vuonna 2017 ja Suomen tulevaisuutta. Juhlavuoden teema on yhdessä. Juhlavuosi on näin yhdessä tekemistä, yhdessä kokemista ja mahdollisimman monen tahon osallistamista ja osallistumista.

Juhlavuoden suunnittelua ja koordinointia varten on perustettu alueverkosto, jonka muodostavat maakuntien liitot ja suurimmat kaupungit, niin sanotut kuutoskaupungit. Maakuntamme Suomi 100 -ohjelmatyötä koordinoi Etelä-Pohjanmaan liitto.  Aluetoiminnan tavoitteena on sisältöjen liittäminen yhdeksi Suomi 100 -kokonaisuudeksi, alueellisten sisältöjen synnyttäminen koko Suomessa, valtakunnallisten sisältöjen alueellisen toteutumisen mahdollistaminen sekä juhlavuoden viestinnän ja näkyvyyden toteuttaminen koko maassa. Etelä-Pohjanmaan liiton tärkein tehtävä on koordinoida alueellista ohjelmatyötä, toimia alueellisen Suomi 100 -toiminnan moottorina, toiminnan ja ohjelman rakentajana sekä viestiä juhlavuodesta ja ohjelmatyöstä.

Seudullisia ja paikallisia infotilaisuuksia on pidetty eri puolilla maakuntaa ja innostettu maakunnan toimijoita Suomi 100 -ohjelmatyöhön. Etelä-Pohjanmaalla juhlavuoden valmistelut ovatkin hyvässä vauhdissa. Mielenkiintoista ja monipuolista ohjelmaa on syntymässä eri puolille maakuntaa: isoja ja pieniä tapahtumia, kampanjoita ja lahjoja satavuotiaalle Suomelle sekä yhteisiä hetkiä muun muassa kulttuurin, liikunnan, ruuan ja luonnon parissa.

Juhlavuoden avaus on 31.12.2016. Juhlavuoden draaman kaaren mukaan talvi ja kevät innostutaan yhdessä erityisestä vuodesta, kesällä iloitaan yhdessä ja elokuussa alkaa lähtölaskenta sataan. Juhlavuoden merkitys syvenee mitä lähemmäksi itsenäisyyspäivää tullaan. Itsenäisyysviikko sisältää rituaaleja, perinteitä sekä suuria hetkiä, ja katse kiinnittyy tulevaisuuteen.

Nyt on aika hakea mukaan Suomi 100 -ohjelmaan ja hakea alueellista tukea ohjelmatyöhön. Ohjelmaan haetaan mukaan verkossa suomifinland100.fi -sivustolla. Kun päätös ohjelmaan liittämisestä on saatu, voi hakea alueellista tukea. Alueelliset avustukset Suomi 100 -ohjelmatyöhön tulevat haettavaksi 18.3.2016 alkaen. Hakuohjeet ja hakulomake löytyvät Etelä-Pohjanmaan liiton sivustolta, www.epliitto.fi/suomi100. Etelä-Pohjanmaan liiton verkkosivuston sekä Facebook-sivujen Suomi 100 Etelä-Pohjanmaalla -yhteisön kautta saa infoa juhlavuodesta ja sieltä on myös hyvä seurata alueellisten juhlavuosivalmistelujen etenemistä.

Juhlavuotta voi viettää isosti ja pienesti. On hyvä muistaa, että kaikkeen ei tarvita rahoitusta ja ohjelmahakua. Itsenäisyyden juhlavuotta voi esimerkiksi viettää perheen tai ystävien, tuttujen tai tuntemattomien kanssa yhdessä syöden, yhdessä retkeillen, yhdessä muistellen ja yhdessä iloiten. Tärkeää on myös yhdessä pohtia, mitä on olla suomalainen, mistä meidät tunnistaa, mistä olemme ylpeitä ja mihin olemme menossa, peilata historiaamme ja tuntojamme, tutkia suomalaisuuden peruskiviä ja kurkistaa myös kivien alle.

Rakennetaan Etelä-Pohjanmaalle elämyksellinen ja mieliinpainuva juhlavuosi ja juhlitaan satavuotiasta Suomea yhdessä!

Tuija Ahola
kehittämissuunnittelija, Suomi 100 -aluekoordinaattori