21 / 06 / 16

Superkesä

• 0

Etelä-Pohjanmaan kesässä tapahtuu ainutlaatuisia asioita. Superkesä täyttyy rockin ystävistä, Asuntomessu-vieraista, tangosta ja vauhdin hurmasta, huvipuiston jännityksestä ja jo vietetyistä oopperajuhlista. Monet kesäteatterit avaavat ovensa teatterin harrastajien ja ammattilaisten taidonnäytteillä, taidenäyttelyt ja museot kutsuvat ja lukuisat konsertit hemmottelevat kuulijoita.

Vieraanvaraisuudestaan tunnettu Etelä-Pohjanmaa ottaa vastaan kauempaakin tulevat sydämellisellä otteella. Tänä kesänä tulijat pääsevät ensikosketukseen maakunnan kulttuuritarjonnasta jo Seinäjoen rautatieasemalla. Hienoa yhteistyötä, jolle toivoisi jatkoa tulevaisuudessakin!

Aina ei tapahtuman tarvitse olla iso. Pienikin on kaunista. Kesässä parasta on se, että suurten tapahtumien lisäksi se on myös kotiseutu- ja sukujuhlien aikaa. Näissä juhlissa virkistäydytään, tavataan sukulaisia ja vaihdetaan kuulumisia. Kesässä on taikaa. Kesä saa eteläpohjalaiset liikkeelle ja sosiaalisiksi. Tarvitsemme elämyksiä, kohtaamisia ja kokemuksia, joista ammennamme muistoja ja iloa vielä myöhemminkin elämässämme.

Isojen ja pienten tapahtumien taustalla on usein valtava joukko talkooväkeä. Vapaaehtoisten panosta superkesän onnistumiseksi ei voi unohtaa. Monet auttavat käsiparit tarvitaan, jotta tapahtumien järjestelyt onnistuvat. Työtä tehdään ennen ja jälkeen juhlan ja vuorotta itse tapahtuman aikana. ”Kökkäväki” ansaitsee lämpimät kiitokset.

Kesä on monille myös loman ja rentoutumisen aikaa. Jollekin se tarkoittaa mökkielämää järven rannalla, pyöräretkiä kauniissa luonnossa, koti- tai ulkomaan matkaa, lukemista, urheilua, kalareissua kaverin kanssa, puutarhan hoitoa tai vaikkapa kotona olemista. Superkesällä on monet kasvot. Parasta aikaa kesässä voi olla myös aikatauluton puuhastelu kotona tai mökillä ja yhteisen ajan viettäminen perheen ja ystävien kanssa.

Superkesää voi viettää monella tavalla. Tänä kesänä Etelä-Pohjanmaa tarjoaa aivan erityisen hienot mahdollisuudet tapahtumarikkaisiin elämyksiin. Valinta on Sinun.

Superkesää kaikille!

Marjatta Eväsoja