26 / 04 / 16

Uusi Etelä-Pohjanmaa

• 5

Huhtikuun alussa maamme hallitus antoi lisää askelmerkkejä sote- ja maakuntauudistukselle. Etelä-Pohjanmaa on luonnollisesti tulevissa muutoksissa mukana. Sosiaali- ja terveyspalveluiden uudistaminen etenee omana prosessinaan kuntien vahvalla myötävaikutuksella. Vähitellen käynnistyy myös alueellisen hallinnon remontti.

Vajaan kolmen vuoden kuluttua, 2019 alusta alkaen, Etelä-Pohjanmaalla on nykyistä laajempi vastuu omilla hartioillaan. Päätöksiä maakuntamme kehittämisestä tekevät suorilla vaaleilla tammikuussa 2018 valitut valtuutetut. Siirrymme eurooppalaiseen aluehallintoon.

Uudistunut Etelä-Pohjanmaan maakunta vastaa muun muassa sote-palveluiden ja pelastustoimen järjestämisestä sekä monista ELYn ja maakunnan liiton nykyisistä alueemme kehittämiseen liittyvistä tehtävistä. Hallinto selkeytyy ja himmelit vähenevät.

Hallituksen jatkolinjauksista huolimatta monia asioita on edelleen auki. Pohdittavaa riittää muun muassa henkilöstön asemassa, rahoituksen järjestämisessä ja mittavissa omaisuussiirroissa nykyisiltä kunnilta uusille maakunnille. Suurin osa näistä avoimista kysymyksistä saa vastauksensa vielä tämän vuoden mittaan. Samalla uuden hallinnon rakentaminen vauhdittuu.

Uudistuksessa mukana olevien eteläpohjalaisten organisaatioiden johto on jo useasti kokoontunut pohtimaan uutta tilannetta. Lupaavaa ja erinomaista on, että koko porukalla on yksimielinen tahto vahvistaa maakuntaamme. Haluamme rakentaa Etelä-Pohjanmaata, joka hoitaa asukkaittensa hyvinvointia monipuolisesti ja tehokkaasti sekä kehittää aluettaan yhä houkuttelevammaksi.

Etelä-Pohjanmaan liitto tuo oman osaamisensa mukaan uuden maakunnan muodostamiseen. Meillä on toimivat yhteydet jäsenkuntiimme sekä kokemusta ja näkemystä alueellisesta kehittämisestä. Sisäisen yhteistyön ohella avaamme aktiivisesti ovia rajojemme ulkopuolelle niin kansallisesti kuin kansainvälisesti.

Uuden Etelä-Pohjanmaan muodostamisessa avainsanoja ovat avoimuus ja yhteistyö. Tiedotamme valmisteluiden etenemisestä henkilöstöllemme, päättäjillemme, jäsenkunnillemme ja muille moninaisille sidosryhmille. Toimimme sillanrakentajana joka suuntaan. Luotamme lujasti siihen, että maakunnastamme löytyy tahtoa puhaltaa tässäkin asiassa yhteen hiileen.

Uudistukset luovat aina epävarmuutta nykyisiin organisaatioihin ja niiden henkilökuntaan. Käsitykseni mukaan kaikki mukana olevat eteläpohjalaiset toimijat haluavat edetä avoimuuden, tasapuolisuuden ja yhteistyön hengessä. Jokainen meistä voi myös omalla kohdallaan toimia luottamuksen siltojen rakentajana. Näin synnytämme sitä taattua ”eteläpohojalaasta priimaa”!

Asko Peltola

maakuntajohtaja

1 17.05.2016 13:02

1 17.05.2016 13:02