23 / 03 / 16

Väistämättömän väestölaskun maakunta?

1990-luvun lopulla meitä eteläpohjalaisia heräteltiin valtakunnan päälehden kirjoituksella ”auringonlaskun maakunnasta”. Tuo juttu osaltaan aktivoi maakuntaamme ryhdistäytymään ja hakemaan uusia eväitä EU-jäsenyyden tuoman lamaannuksen jälkeen.

Johonkin torveen on taas tarvetta puhaltaa. Olemme nimittäin leimautumassa väestökuihtumisen alueeksi. Taantuvan maakunnan tallaajiksi.

Viime vuosi oli ensimmäinen koko 2000-luvulla, jolloin ainoastaan Seinäjoki kasvatti väkilukuaan. Aiemmin myös Ilmajoki ja Lapua ovat avittaneet väestökasvussa. Lähes jokaisessa eteläpohjalaiskunnassa kuolleisuus on jo syntyvyyttä suurempi. Myös muuttoliike on lisääntynyt; yleensä lähdetään opiskelun, työn tai perhesyiden takia.

Vielä runsaat parikymmentä vuotta sitten Etelä-Pohjanmaalla oli yli 200 000 asukasta. Luonnollista väestölisäystäkin oli useassa kunnassa. Nyt maakuntamme väkiluku on runsaat 192 000.

Pieni mutta riittämätön valopilkku muodostuu maahanmuuttajista. Viime vuonna ulkomailta tulijoita oli noin 150 enemmän kuin sinne lähtijöitä. Silti maakuntamme väestötappio oli 2000-luvun suurimpia, 820 henkilöä.

Etelä-Pohjanmaa on edelleen monella mittarilla maamme vähiten kansainvälistynein maakunta. Vaikka ulkomaalaisten määrä on kymmenessä vuodessa kasvanut muuta maata nopeammin kolminkertaistuen yli 3 000 henkeen, muista maista tulleita on suhteellisesti edelleen vähän.

Poikkeamme monesta muusta alueesta myös siinä, että asukkaitamme on melko tasaisesti eri puolilla maakuntaa. Taajamissa elää eteläpohjalaisista noin 72 prosenttia, kun koko maan väestössä vastaava luku on 85 prosenttia. Onko se heikkous vai vahvuus?

Ei kannata silti tuhkaa päälleen ripotella. Viime vuonna koko Suomessa vain viisi maakuntaa sai muuttovoittoa maassamuutosta. Näissä kasvavissa maakunnissa on paljon työ- ja opiskelupaikkoja. Mutta jotakin meidänkin on syytä tehdä ennusteiden selättämiseksi.

Parin viikon päästä, maanantaina 4.4.2016, pureudumme maakuntamme väestönäkymiin erityisessä seminaarissa. Sen otsikkona on ”Parempi elämä Etelä-Pohjanmaalta”. Haluamme eteläpohjalaisten yhdessä pohtivan, miten pidämme kiinni väestöstämme ja samalla houkuttelemme uusia muuttajia.

Keskeisiä ovat tietenkin työ- ja opiskelupaikat. Mutta hyvä on fundeerata myös sitä, onko maakuntamme kiinnostava. Uskommeko täällä tulevaisuuteen? Keskitymmekö puolustustaisteluun uudistamisen sijasta? Haluammeko ottaa vastaan uusia asukkaita vai riittävätkö meille paluumuuttoa tekevät eteläpohjalaiset?

Kyse ei ole vain siitä, mitä itse itsestämme ajattelemme. Senhän me jo tiedämme – meiltä ei puutu kuin heikkoudet.

Alueen houkuttelevuuteen vaikuttaa sen yleinen ilmapiiri ja kehittämisen henki. Vankkaan yksinyrittämisen tahtoon pitää jatkossa yhdistää halu ottaa vastaan uusia ajatuksia ja ihmisiä. Siihen me eteläpohjalaiset voimme itse eniten vaikuttaa.

Asko Peltola
Maakuntajohtaja