04 / 05 / 16

Yrittäjyysmaakunta – olemmeko sitä?

• 4

Vieläkö me olemme yrittäjyysmaakunta, siinä usein pohdittu asia. Monet mittarit osoittavat, että olemme pudonneet yrittäjyysmaakunta-asemasta ja useat maakunnat ovat ajaneet ohitsemme.

Miksi näin on päässyt käymään?

Kysymykseen ei ole yhtä ja ainoaa oikeaa vastausta, vaan kyseessä on usean asian summa. Meillä yrityskanta on pääsääntöisesti pk-yritystoimintaa, joka on kestänyt kohtuullisen hyvin erilaiset talouden vaihtelut. Näin ollen asemamme pitäisi olla vankkumaton. Erilaisia vaikeuksia yrittäjillä on kuitenkin aina ollut ja tulee olemaankin, ovat ne sitten minkä tyyppisiä tahansa. Niistä ei yrittäjäkään pääse eroon.

Suuryritykset ovat myös selvinneet kohtuudella niin talouden ahdingosta kuin Venäjä-pakotteistakin, mutta kokonaisuutena ajatellen on yrityskanta vähentynyt maakunnassamme viime vuosina. Ikääntyvä yrittäjäkunta ei löydä jatkajaa omasta perhepiiristä, eikä jatkajan löytyminen ole muutenkaan helppoa.

Kaiken kaikkiaan yrittäminen on meillä eteläpohjalaisilla verissä, ja täällä lähdetään rohkeasti kokeilemaan omien siipien kantavuutta. Yrittäminen mahdollistaa oman ajankäytön suunnittelun paremmin kuin toisella työskenneltäessä. Usein yrittäjä, ainakin yritystoiminnan alkuaikoina, joutuu jatkamaan päiviään hyvinkin paljon, mutta kokemukseni mukaan nykyiset yrittäjät pystyvät hallitsemaan paremmin ajankäyttöään kuin aikaisemmat sukupolvet.

Teknologia mahdollistaa nykyään toiminnan kehittämisen aivan eri tavalla kuin aikaisemmin. Voimme vain ihmetellä sitä, millä vauhdilla teknologinen kehitys mennyt eteenpäin ja spekuloida, onko kehityksen jatkossa mahdollista edetä samaa vauhtia kuin tähän saakka. Asiantuntijat ovat sitä mieltä, että askeleet tästä eteenpäin tapahtuvat paljon nopeammin, ja voimme hämmästellä kymmenen vuoden kuluttua, miten yritystoimintaa on ollut mahdollista toteuttaa ilman sen hetkisiä laitteita. Saa nähdä miten asiassa käy – hän näkee joka elää -sanonta pitää tässäkin paikkansa.

Yrittäjyysmaakunta on meille kaikille tärkeä, ja sen eteen on tehtävä työtä. Eteläpohjalainen luonne on hyvin yrittäjälähtöinen, joten sen puoleen meillä ei pitäisi olla mitään vaikeuksia statuksen säilyttämisessä, mutta se yksin ei riitä. Tarvitsemme kasvua ja kansainvälistymistä.

Tuovatko maahanmuuttajat sitä meille, jää nähtäväksi. Usein maahanmuuttajien joukossa on hyvinkin yrittäjähenkisiä ihmisiä, jotka tahtovat hankkia elantonsa omaa yritystä pyörittäen. Toivotaan näin!

Lasse Anttila
Maakuntahallituksen puheenjohtaja