Liikennejärjestelmäsuunnitelma

Etelä-Pohjanmaan liiton ensimmäinen aluekehityslain 10 § mukaisen koko maakuntaa koskevan liikennejärjestelmäsuunnitelman laatiminen käynnistettiin kesäkuussa 2012. Maakuntahallitus hyväksyi suunnitelman toukokuussa 2014. Suunnitelmassa, jonka tavoitevuosi on 2040, ovat mukana pidemmän tähtäimen strategiset tavoitteet ja linjaukset sekä maakunnan sisäiset liikennetarpeet. Etelä-Pohjanmaan asemaa käsitellään osana valtakunnan liikennejärjestelmää ja kansainvälisiä yhteyksiä. Nämä Etelä-Pohjanmaan liikenteellisestä asemasta johtuvat tarpeet tulee ottaa huomioon valtakunnallisessa liikennepolitiikassa ja liikennejärjestelmän kehittämisessä.

Etelä-Pohjanmaan liikennejärjestelmäsuunnitelma 2017 ja 2014 ovat ladattavissa seuraavista linkeistä:

Etelä-Pohjanmaan liikennejärjestelmäsuunnitelma 2017. Etelä-Pohjanmaan liitto, Etelä-Pohjanmaan ELY-keskus, Liikennevirasto (2017) (pdf)

Etelä-Pohjanmaan liikennejärjestelmäsuunnitelma. Etelä-Pohjanmaan liitto, Etelä-Pohjanmaan ELY-keskus & Liikennevirasto (2014) (pdf)