Muuttoliike

Päivitetty 11.10.2017

Etelä-Pohjanmaa kuuluu maakuntiin, jotka kärsivät muuttotappiosta. Maassamuutto on ollut Etelä-Pohjanmaalla tappiollista jo 1980-luvulta lähtien. Merkittävimmät poismuuttajaikäluokat ovat 15–29-vuotiaat, erityisesti 20–24-vuotiaiden ikäluokka. Tämä selittyy valtaosin opiskelemaan ja työn perässä lähtevien nuorten poismuutolla. Vanhempien ikäluokkien positiivinen tulomuutto on sekin vähentynyt viime vuosina.

Muuttotappiota on tasoittanut jokaisena vuonna maahanmuutto Etelä-Pohjanmaan alueelle. Maahanmuutto selittää myös esimerkiksi vuosien 2011 ja 2012 muuttovoiton. Nettomaahanmuutto on laskenut vuosien 2012–2015 välillä jopa 66 % (-290 muuttoa), mutta vuonna 2016 se kuitenkin kasvoi edeltävästä vuodesta 40 % (+60).

nettomaahanmuutto-ep-2001-2016.jpg

Viimeisen kymmenen vuoden aikana muuttojen määrä on vaihdellut vuosittain sadoilla henkilöillä. Kokonaisnettomuutto pysyi vuosina 2011 ja 2012 positiivisena, mutta kääntyi 2013 jälleen negatiiviseksi syveten aina vuoteen 2015 asti. Vuonna 2016 kokonaisnettomuutto on taas kasvanut hieman. Viimeisintä muutosta selittää osittain nettomaahanmuuton lievä kasvu.

Kokonaisnettomuutolla tarkoitetaan kuntien välisen nettomuuton ja nettosiirtolaisuuden summaa.

kokonaisnettomuutto-ep-2001-2016.jpg

Eniten maassamuuttoa Etelä-Pohjanmaalla tapahtuu Uudenmaan, Pirkanmaan ja Pohjanmaan maakuntien kanssa. Etelä-Pohjanmaalta muutetaan selvästi eniten näihin maakuntiin, ja Etelä-Pohjanmaalle muuttaneet tulevat useimmin näistä maakunnista. Vuodesta 2015 tuloliikenne Uudeltamaalta ja Pohjanmaalta on kuitenkin laskenut, kun taas Pirkanmaalta muutti entistä enemmän asukkaita.

Liitteet:
Muuttoliike Etelä-Pohjanmaalla 2001–2016