Kulttuurikalenterista tuli sähköinen tapahtumakalenteri

23.02.2017

Etelä-Pohjanmaan liitto avaa tänään torstaina 23. helmikuuta sekä käyttäjille että ilmoittajille maksuttoman tapahtumakalenterin netissä. Tapahtumakalenteri tarjoaa alustan maakunnan toimijoille tiedottamiseen sekä maakunnan väelle että matkailijalle tiedot maakunnan runsaasta ja monipuolisesta tapahtumatarjonnasta.

— Loppu on joskus uuden alku, niin nytkin. Uudenlaista tapahtumakalenteria lähdettiin toteuttamaan, kun pitkä yhteistyö Ilkka-lehden kanssa kulttuurikalenterin osalta loppui vuoden 2016 lopussa. Kulttuuritoimijoiden palaute kulttuurikalenterin päättymisestä oli selkeä; yhteisiä tiedotusväyliä tarvitaan. Ja tähän tarpeeseen olemme lähteneet vastaamaan, toteaa Etelä-Pohjanmaan liiton kansainvälistymis- ja kulttuurijohtaja Marjatta Eväsoja.

Lähtökohtana ovat olleet maakunnan kulttuuritoimijoiden tarpeet sekä toiveet, niiltä osin kun niihin on pystytty vastaamaan. Jotta liitto voi toimia vahvana, mahdollisimman laajana alustana, muitakaan toimijoita ei haluttu sulkea ulkopuolelle.

— Toivottavasti voimme tällä myös ennaltaehkäistä tapahtumien päällekkäisyyttä sekä tarjota monialaisille tapahtumille yhtä lailla mahdollisuuden näkyä, Eväsoja lisää.

Ilmoita itse

Erilaisia tapahtumia ja tilaisuuksia järjestävät tahot, kuten kunnat, yhdistykset, seurat ja järjestöt voivat ilmoittaa omat tapahtumansa kalenterissa veloituksetta.

—Tapahtumakalenteriin pääsee syöttämään tapahtuman itse helpolla lomakkeella. Täyttämällä pakolliset kentät tapahtuma lähtee hyväksyttäväksi ja julkaistaan kalenteriin pienellä viiveellä, ohjeistaa kulttuurisihteeri Hanna Hangasluoma Etelä-Pohjanmaan liitosta.

Tapahtumakalenterissa jokainen tapahtuma saa oman tapahtumasivun, johon saa lisää näyttävyyttä hashtagillä, joka poimii kuvat Instagramista. Yksittäisen tapahtuman pystyy jakamaan helposti sosiaalisessa mediassa. Kalenteri täydentyy kaiken aikaa, kun ilmoittajat ehtivät ilmoittaa tapahtumiaan.

Helppo haku

Etelä-Pohjanmaan tapahtumakalenterista on helppo hakea erilaisia tapahtumia ajankohdan, teeman, paikkakunnan tai kohderyhmän mukaan tai näitä kaikkia yhdistelemällä.  Teemoina kalenterissa löytyvät mm. teatteri, musiikki, museot, näyttelyt, seminaarit, liikunta ja urheilu.  Kohderyhminä esiin on nostettu lapset, nuoret ja seniorit. Kalenterissa on oma kategoria myös maakunnan Suomi 100 -tapahtumille.

Käyttäjiltä ja ilmoittajilta toivotaan runsaasti palautetta ja kehittämisideoita, koska tapahtumakalenteri on tarkoitettu meidän kaikkien käyttöön ja hyödyksi. Palautetta on helppo antaa sivuilla olevan palautelomakkeen kautta.

Etelä-Pohjanmaan tapahtumakalenteri löytyy verkossa osoitteessa www.epkalenteri.fi tai linkkinä Etelä-Pohjanmaan liiton verkkosivuilla osoitteessa www.epliitto.fi.

Lisätietoja:

Kansainvälistymis- ja kulttuurijohtaja Marjatta Eväsoja, puh. 040 529 6046, marjatta.evasoja@etela-pohjanmaa.fi

Kulttuurisihteeri Hanna Hangasluoma, puh. 040 7515 610, hanna.hangasluoma@etela-pohjanmaa.fi

www.epliitto.fi

www.epkalenteri.fi