Vieraita Euroopasta NICHE-partneritapaamiseen

29.08.2017

Vieraat Euroopasta saapuvat Ruokamessujen aikaan partneritapaamiseen Kauhajoelle

Kansainvälinen ruokaketjujen innovatiivisuutta edistävä NICHE-hanke järjestää partneritapaamisen Kauhajoella 31.8.­–1.9.2017. Osallistujat ovat erilaisten kehittämisyhtiöiden tai maakuntien edustajia. Kaksipäiväisen tapaamisen aikana kansainväliset kumppanit osallistuvat Ruokamessu-seminaariin, sekä tutustuvat usean elintarvikealan yrityksen toimintaan.

– Osallistumme myös Ruokamessujen avajaisiin perjantaina ja hankkeen pääpartneri tuo tapahtumaan kansainvälisen tervehdyksen. Lisäksi hankkeella on hallinnollinen kokous torstaina, kertoo projektikoordinaattori Sanna Inkeri Etelä-Pohjanmaan liitosta.

NICHE -hankkeen tavoitteena on edistää ruokaketjujen innovatiivisuutta alueilla, joilla elintarvikeala on kärkiteema. Yhteisiä tekijöitä hankekumppaneille ovat elintarvikealan tärkeys alueella, tutkimuksen ja innovaatioiden lisääminen alalla, jossa on kasvumahdollisuuksia, sekä halu oppia ja jakaa kokemuksia muiden eurooppalaisten alueiden kanssa.

Ruokamessujen messupäällikkö Riitta Alapihan mielestä seminaariin ja messuille osallistuminen sekä hankkeen henkilöiden verkostoituminen useiden paikkakunnan yrittäjien kanssa voi avata uusia ovia moneen suuntaan.

– On ilo ja kunnia saada tämän hankkeen väki tutustumaan paikkakuntamme elintarviketeollisuuteen ja messutapahtumaamme, korostaa Alapiha.

Etelä-Pohjanmaa ruokamaakuntana on päässyt useampaan kansainväliseen elintarvikealan hankkeeseen mukaan, joista NICHE -hanke on yksi esimerkki.

– Tämän eteen on tehty systemaattista ja pitkäjänteistä työtä, painottaa Etelä-Pohjanmaan liiton kansainvälistymis- ja kulttuurijohtaja Marjatta Eväsoja.

Hankkeessa on toimijoita kaikkiaan seitsemästä maasta: Suomesta, Virosta, Puolasta, Romaniasta, Irlannista, Iso-Britanniasta ja Kreikasta. Hanketta koordinoi Länsi-Romanian aluetoimisto ja Suomessa ainut partneri on Etelä-Pohjanmaan liitto. Interreg Europe -ohjelmasta osarahoitetun projektin budjetti on 1,3 miljoonaa euroa neljän vuoden ajalle.

Lisätietoa hankkeesta: www.epliitto.fi/niche ja www.interregeurope.eu/niche

Lisätietoa:

Sanna Inkeri