Työpaikkaomavaraisuus

Päivitetty 18.10.2017

Suhteellinen työpaikkaomavaraisuus ilmaisee alueella työssäkäyvien ja alueella asuvien työllisten välisen suhteen. Jos työpaikkaomavaraisuus on yli 100 prosenttia, on alueen työpaikkojen lukumäärä suurempi kuin alueella asuvan työllisen työvoiman lukumäärä. Jos taas työpaikkaomavaraisuus on alle 100 prosenttia, on tilanne päinvastainen.

Vuonna 2015 työpaikkaomavaraisuus oli yli sata prosenttia neljässä kunnassa Etelä-Pohjanmaalla: Seinäjoella, Kauhavalla, Kauhajoella ja Alavudella. Pienin työpaikkaomavaraisuus oli puolestaan Ilmajoella (64,0 %).

Vuosina 2007–2015 työpaikkaomavaraisuusaste nousi eniten Teuvalla (+11,5 prosenttiyksikköä) ja sen jälkeen eniten Kuortaneella (+4,7 prosenttiyksikköä) ja Evijärvellä (+3,2 prosenttiyksikköä). Laskua taas oli eniten Karijoella (-4,6 prosenttiyksikköä), Ähtärissä (-4,6 prosenttiyksikköä) ja Ilmajoella (-4,3 prosenttiyksikköä).

Koko Etelä-Pohjanmaan alueella työpaikkaomavaraisuus on pysynyt vuodesta 2009 lähtien yli 98 prosentissa, ja vuonna 2015 se olikin 98,4 prosenttia. Maakunnista korkein työpaikkaomavaraisuus oli Ahvenanmaalla (108,4) ja pienin Kanta-Hämeessä (90,2).

tyopaikkaomavaraisuus-ep-2015.jpg

Liitteet: