Työttömyysaste

Päivitetty 18.10.2017

Työttömyysaste on työttömien osuus työvoimasta. Työ- ja elinkeinoministeriön työnvälitystilaston mukaan Etelä-Pohjanmaan työttömyysaste oli keskimäärin 10,5 prosenttia ja koko maassa 13,2 prosenttia vuonna 2016.

Vuosina 2009–2016 maakunnan työttömyysaste on vaihdellut 7,7 prosentin ja 10,8 prosentin välillä. Kunnittain tarkasteltuna erot työttömyysasteessa ovat melko suuria. Vuonna 2016 korkein työttömyysaste oli Soinissa (13,6 %). Soinin lisäksi viisi muuta kuntaa ylitti maakunnan keskimääräisen työttömyysasteen (10,5 %): Alajärvi, Kauhajoki, Kurikka, Seinäjoki ja Ähtäri. Alhaisin työttömyysaste vuonna 2016 Etelä-Pohjanmaalla oli Kuortaneella (8,2 %).

Tilastokeskuksen työvoimatutkimus ei ole vertailukelpoinen Tilastokeskuksen työssäkäyntitilaston tai TEM:n työnvälitystilaston lukujen kanssa.

keskimaarainen-tyottomyys-09-16.jpg

Työttömyysaste Etelä-Pohjanmaalla kunnittain 2009-2016