VUODEN NUORI ETELÄPOHJALAINEN TAITEILIJA 2016

Etelä-Pohjanmaan kuvataideverkosto järjestää Vuoden nuori eteläpohjalainen taiteilija -kilpailun. Kilpailun avulla pyritään nostamaan kuvataiteen profiilia ja asemaa Etelä-Pohjanmaalla, antamaan nostetta ja julkisuutta eteläpohjalaiselle kuvataiteelle sekä tuomaan esille uusia nuoria eteläpohjalaisia kuvataiteilijoita.

Kilpailuun ovat voineet osallistua kaikki vuonna 1981 syntyneet tai sitä nuoremmat Etelä-Pohjanmaan maakunnassa asuvat tai sieltä kotoisin olevat kuvataiteilijat tai kuvataiteilijan ammattiin opiskelevat. Taiteilijat ovat osallistuneet kilpailuun lähettämällä kuvat 3-5 taideteoksesta, tiedot taideteoksista ja oman ansioluettelonsa.

Kilpailun säännöt ja osallistumisohjeet täällä >>

Kilpailun voittajaksi tuomaristo valitsi neljän finalistin joukosta Katri Yli-Erkkilän. Etelä-Pohjanmaan liiton verkkosivustolla järjestetyn yleisöäänestyksen voitti peräseinäjokelaissyntyinen Mervi Patala. Voittaja ja yleisön suosikki julkistettiin Maakuntajuhlassa 3.11.2016 Alajärvellä.

Vuoden nuori eteläpohjalainen taiteilija saa palkinnoksi kuukauden residenssimahdollisuuden Etelä-Pohjanmaan aluetaidemuseon residenssissä Alajärvellä, näyttelyn Etelä-Pohjanmaan aluetaidemuseolla 10.12.2016 – 19.2.2017 sekä nettinäyttelyn Etelä-Pohjanmaan liiton kulttuurisivustolla kolmen kuukauden ajan (marras-helmikuun aikana).

Yleisön suosikki saa palkinnoksi nettinäyttelyn Etelä-Pohjanmaan liiton kulttuurisivustolla kolmen kuukauden ajan (maalis-toukokuu 2017).

VUODEN NUORI TAITEILIJA 2016

Katri Yli-Erkkilä on Oravaisissa vuonna 1981 syntynyt kuvataiteilija, joka asuu ja työskentelee Seinäjoella. Hän työskentelee pääasiassa lavastetun valokuvan parissa.

– Teoksissani kuvaan mieltämme ohjaavia ja rajoittavia tekijöitä, mielentiloja. Olen kuvannut aihetta nuken kautta. Nukke kiinnostaa minua esineenä ja ihmisen kuvana. Se on riittävän lähellä, mutta tarpeeksi kaukana. Peilaan niiden kautta ympärillä olevaa, Yli-Erkkilä kertoo.

Yli-Erkkilä rakentaa lavastuksia käyttäen valmiita esineitä, muokkaamalla jo olemassa olevaa tai rakentaen uutta. Hän kertoo, että teosten tekoprosessi on hyvin keräilypainotteinen ja lavastuksessa käytetään paljon kierrätysmateriaaleja

Katri Yli-Erkkilä (s.1981 Oravainen)
on kuvataiteilija, joka asuu ja työskentelee Seinäjoella.
Taiteilijan nettisivut
     Yli-Erkkilä, Keltainen lanka, 2014, valokuvatuloste, 60x60  Yli-Erkkilä, Kylpijä, 2016, valokuvatuloste  80x58

Yli-Erkkilä, 2014,Nyotaimori, valokuvatuloste, 80x68

Ääniä käytävästä Katri Yli-Erkkilä