VUODEN NUORI ETELÄPOHJALAINEN TAITEILIJA 2017

Etelä-Pohjanmaan kuvataideverkosto järjestää Vuoden nuori eteläpohjalainen taiteilija -kilpailun. Kilpailun avulla pyritään nostamaan kuvataiteen profiilia ja asemaa Etelä-Pohjanmaalla, antamaan nostetta ja julkisuutta eteläpohjalaiselle kuvataiteelle sekä tuomaan esille uusia nuoria eteläpohjalaisia kuvataiteilijoita.

Kilpailuun voivat osallistua kaikki vuonna 1982 syntyneet tai sitä nuoremmat Etelä-Pohjanmaan maakunnassa asuvat tai sieltä kotoisin olevat kuvataiteilijat tai kuvataiteilijan ammattiin opiskelevat. Kilpailuun voi osallistua kaikilla kuvataidelajeilla. Kilpailuun osallistuvat työt eivät saa olla kolmea vuotta vanhempia. Taiteilijat osallistuvat kilpailuun 31.7.2017 mennessä lähettämällä sähköisessä muodossa Etelä-Pohjanmaan aluetaidemuseolle hyvälaatuiset kuvat 3-5 taideteoksestaan, tiedot teoksista ja ansioluettelonsa.

Vuoden taiteilijan valitsee jury, jossa ovat jäseninä Elina Alkio (vs. museotoimenjohtaja Etelä-Pohjanmaan aluetaidemuseo - Nelimarkka-museo), Kirsi-Maria Tuomisto (museolehtori Lapuan taidemuseo), Sanna Karimäki-Nuutinen (näyttelykoordinaattori Seinäjoen taidehalli) ja Pohjalaisen taiteilijaliiton edustaja. Yleisö äänestää oman suosikkinsa.

Kilpailu käydään kahdessa osassa. Jury valitsee osallistujista viisi finalistia kilpailuun lähetettyjen kuvien perusteella elokuussa 2017. Finalistien esittely ja heidän töidensä näyttely tulee Etelä-Pohjanmaan liiton kulttuurisivustolle ajalle 18.9.–27.10.2017.

Tuona aikana yleisö äänestää oman suosikkinsa. Yleisöäänestyksessä eniten ääniä saanut taiteilija on yleisön suosikki. Äänestys tapahtuu Etelä-Pohjanmaan liiton kulttuurisivustolla. Äänestysaika on 18.9.–27.10.2017. Vuoden nuori eteläpohjalainen taiteilija ja yleisön suosikki julkistetaan 2.11.2017 Etelä-Pohjanmaan maakuntajuhlan yhteydessä.

Vuoden nuori eteläpohjalainen taiteilija saa palkinnoksi yhden kuukauden residenssimahdollisuuden Etelä-Pohjanmaan aluetaidemuseon residenssissä Alajärvellä, näyttelyn Etelä-Pohjanmaan aluetaidemuseolla, näyttelykatalogin ja nettinäyttelyn Etelä-Pohjanmaan liiton kulttuurisivustolla kolmen kuukauden ajan.

Yleisön suosikki saa palkinnoksi oman nettinäyttelyn Etelä-Pohjanmaan liiton kulttuurisivustolla kolmeksi kuukaudeksi.

Kilpailun säännöt ja osallistumisohjeet täällä >>

Vuoden 2015 kilpailun voitti lapualaislähtöisen Ville Vuorenmaan ja yleisön suosikiksi äänestyksessä nousi alajärveläissyntyinen Mari Hallapuro. Vuoden 2016 kilpailun voittaja oli seinäjokelainen Katri Yli-Erkkilä ja yleisön suosikki Peräseinäjoelta syntyisin oleva Mervi Patala.

VUODEN NUORI TAITEILIJA 2016 KILPAILUn YLEISÖN SUOSIKKI

Mervi Patala on Peräseinäjoella vuonna 1982 syntynyt kuvataiteilija, joka asuu ja työskentelee Turussa. Hän maalaa pääasiassa vesiväreillä ja maalausten keskiössä on usein ihminen.

” Teosteni lähtökohtana toimii usein valokuva, jossa havaitsen jonkin kiinnostavan vireen ja lähden käsittelemään sitä maalauksen keinoin. Erityisesti ristiriitaiset ja näennäisen onnellisuuden takana havaittavat melankoliset tunnelmat kiinnostavat minua. Ihminen on läsnä, vaikka toisinaan poissaolevana, lähes kaikissa maalauksissani.

Toisinaan aihe voi olla vain tekosyy tarkastella jotain maalaamalla. Maalaus on minulle usein hallitun ja hallitsemattoman vuoropuhelua. Tarve hallita asioita on aina läsnä, mutta onneksi vesiväri välineenä on armoton opettaja, joka tekee omiaan ja palauttaa maalarin maan pinnalle aina, kun kuvittelee asioiden olevan hallinnassa.”

Mervi Patala
(s.1982 Peräseinäjoki)
on kuvataiteilija, joka asuu ja työskentelee Turussa.
Taiteilijan nettisivut
     Mervi Patala, Ehjä, 2016, vesiväri paperille  Mervi Patala, Kevätpyykki, 2015, vesiväri paperille

Mervi Patal, Piknik, 2016, vesiväri paperille  Mervi Patal, Pyörre, 2016, vesiväri paperille

Mervi Patala, Taivaskanto 2016, vesiväri paperille