VUODEN NUORI ETELÄPOHJALAINEN TAITEILIJA 2017

Vuoden 2017 nuori eteläpohjalainen taiteilija on seinäjokelainen Heidi Katajamäki. Yleisön suosikiksi nousi samoin Heidi Katajamäki, joka sai 36 % kaikista annetuista äänistä. Lue lisää täältä >>

Etelä-Pohjanmaan kuvataideverkosto on järjestänyt kolmannen kerran Vuoden nuori eteläpohjalainen taiteilija -kilpailun. Kilpailu julkistettiin keväällä 2017 ja hakuaika päättyi 31.7.2017.

Kilpailuun tuli 10 osallistujaa. Näistä tuomaristo valitsi neljä finalistia, jotka ovat Heidi Katajamäki, Jaana Maijala, Jukka Nokua ja Mervi Patala.

Yleisöäänestyksessä eniten ääniä saanut taiteilija on yleisön suosikki. Äänestys tapahtuu Etelä-Pohjanmaan liiton kulttuurisivustolla. Äänestysaika oli 21.9.–27.10.2017. Jyryn valitsema vuoden nuori eteläpohjalainen taiteilija ja yleisön suosikki julkistettiin 2.11.2017 Etelä-Pohjanmaan maakuntajuhlan yhteydessä.

Vuoden nuori eteläpohjalainen taiteilija saa palkinnoksi yhden kuukauden residenssimahdollisuuden Etelä-Pohjanmaan aluetaidemuseon residenssissä Alajärvellä, näyttelyn Etelä-Pohjanmaan aluetaidemuseolla, näyttelykatalogin ja nettinäyttelyn Etelä-Pohjanmaan liiton kulttuurisivustolla kolmen kuukauden ajan.

Yleisön suosikki saa palkinnoksi oman nettinäyttelyn Etelä-Pohjanmaan liiton kulttuurisivustolla kolmeksi kuukaudeksi.

Vuoden nuori eteläpohjalainen taiteilija -kilpailua ei järjestetä vuonna 2018. Sen sijaan Seinäjoen taidehallissa on kilpailun kolmen vuoden finalistien yhteisnäyttely. Kilpailun jatkoa varten muokataan hieman sääntöjä ja jatkosta tiedotetaan myöhemmin.

Vuoden 2015 kilpailun voitti lapualaislähtöisen Ville Vuorenmaan ja yleisön suosikiksi äänestyksessä nousi alajärveläissyntyinen Mari Hallapuro. Vuoden 2016 kilpailun voittaja oli seinäjokelainen Katri Yli-Erkkilä ja yleisön suosikki Peräseinäjoelta syntyisin oleva Mervi Patala.

Kaikki vuoden 2017 finalistien teokset näet alla. Kuvaa klikkaamalla pääset näkemään teoksen suuremmassa koossa.

Heidi Katajamäki
s.1990 Seinäjoella syntynyt,
Lahdessa asuva ja työskentelevä kuvataiteilija (AMK).

heidi_katajamaki_ heidi_katajamaki_

Hänen teoksensa ovat
installaatioita ja seinäpiirroksia
(hiili ja gesso kankaalle ja suoraan seinään).Taiteilijan nettisivut
    heidi_katajamaki_ Heidi Katajamäki

heidi_katajamaki_

Jaana Maijala s.1984
Ylistarossa syntynyt ja
siellä asuva ja työskentelevä
taiteen maisteri.

Jaana Maijala  Jaana Maijala

Hänen
teoksissaan yhdistyvät
valokuva ja piirustus.
    Jaana Maijala      Jaana Maijala

Jaana Maijala

Jukka Nokua s.1991
Kauhavalla syntynyt
kuvataiteen opiskelija,
joka opiskelee Kankaanpään taidekoulussa neljättä vuotta.
Hänen työnsä ovat maalauksia.

Jukka_Nokua_  Jukka Nokua

Jukka Nokua  Jukka Nokua

Jukka Nokua

Mervi Patala s.1982
Peräseinäjoella syntynyt, Turussa asuva kuvataiteilija (AMK) ja filosofian maisteri. Teokset ovat akvarelleja.

Mervi Patala Mervi Patala

Mervi Patala