Yrittäjät ja osuuskuntatoiminta

Päivitetty 23.11.2017

Vuonna 2015 Etelä-Pohjanmaalla yrittäjiksi lukeutui 11 494 henkilöä. Tämä oli 3,2 prosenttia vähemmän kuin edellisenä vuonna. Koko maassa yrittäjiä oli 233 911, joka oli 2,5 prosenttia vähemmän kuin vuonna 2014. Etelä-Pohjanmaan kunnista ainoastaan Lappajärvellä ja Ähtärissä yrittäjien määrä oli noussut. Eniten yrittäjiä oli Etelä-Pohjanmaalla maa-, metsä- ja kalatalouden (38,8 % yrittäjistä), rakentamisen (11,4 %) sekä tukku- ja vähittäiskaupan (10,6 %) toimialoilla.

Etelä-Pohjanmaalla yrittäjien osuus työssäkäyvistä (työpaikoista) oli 15,4 prosenttia ja koko maassa 10,4 prosenttia. Maakunnan kunnista eniten yrittäjiä oli Karijoella (35,7 % työssäkäyvistä), Isojoella (28,9 %) ja Soinissa (26,5 %).

Osuuskuntia Etelä-Pohjanmaalla oli vuonna 2017 yhteensä 172, joka oli huomattavasti enemmän kuin vuonna 2004, jolloin osuuskuntia oli yhteensä 38. Maakunnan kunnista eniten osuuskuntia oli Kurikassa 36 ja Seinäjoella 25. Vähiten osuuskuntia oli Alavudella (2) ja Evijärvellä, Isojoella sekä Vimpelissä (kaikissa 3).

Julkaisu- ja tilastolinkkejä:

Pellervo-seura