CESME-hanke kutsuu mukaan kehittämään uutta Vihreän profiilin työkalua!

10.10.2018

Pk-yritysten kiertotaloutta edistävässä CESME-hankkeessa on käynnistetty pilotti, jonka tavoitteena on kehittää ja saattaa yritysten ja muiden alueen toimijoiden käyttöön Etelä-Pohjanmaan tarpeisiin räätälöity Vihreän profiilin työkalu. Työkalu tarjoaa erilaisia tapoja arvioida liiketoiminnan vaikutuksia kiertotalouden näkökulmasta ja myös tietoa ympäristön ja sosiaalisten vaikutusten kannalta kestävämmästä toiminnasta ja sen mahdollisuuksista. Isompana tavoitteena on edistää yritysten siirtymistä kiertotalouteen sekä siten edesauttaa myös Etelä-Pohjanmaan siirtymistä kiertotalouteen.

Työkalun kehittämisen lisäksi osana pilottia luodaan toimintamalli, jolla kiertotalouden vaikutusten huomioiminen saataisiin alueella vakiintuneeksi toimintatavaksi. Pilotissa kehitettävä työkalu halutaan jalkauttaa tunnistettujen toimijoiden, kuten alueellisten kehittämisyhtiöiden ja muiden yritysten parissa työskentelevien asiantuntijatahojen käyttöön ja siten pysyvästi myös yritysten hyödynnettäväksi.

Pilotin toiminta starttaa CESME-pilotin toimintaryhmän tapaamisella torstaina 22.11.2018 klo 13-16 Seinäjoella. Toimintaryhmän työskentely jatkuu keväälle 2019 saakka. Yhteiset tapaamiset ja pilotin päävaiheet ovat:

• 22.11.2018 toteutettava toimintaryhmän työpaja Seinäjoella, jossa tavoitteena on työkalun toiminnallisuuksien analysointi ja edelleen kehittäminen maakunnan tarpeisiin sopivaksi. Tuloksena työpajasta saamme kommentteja ja kehitysideoita työkalun jalostamiseen sekä lähtökohdat työkalun testaamista varten.
  • Alueen pk-yrityksille ja toimintaryhmän jäsenille suunnatut kaksi työkalun testaustilaisuutta tammi-helmikuussa 2019 Seinäjoella (kutsut ja tarkemmat tiedot toimitetaan myöhemmin). Tuloksena näistä saamme kommentteja ja jatkokehitysideoita työkalun viimeistelyä varten.
  • Keväällä 2019 työkalun ja toimintamallin julkistustilaisuus.

Kiinnostuitko Vihreän profiilin työkalun kehitystyöstä ja uuden toimintamallin luomisesta? Haluaisitko osallistua CESME-pilotin toimintaryhmän toimintaan?

Lisätietoja pilotista antavat ja ilmoittautumisia vastaanottavat:

Hanna Meriläinen, Etelä-Pohjanmaan liitto, hanna.merilainen@etela-pohjanmaa.fi, p. 0400 241 813

Maria Antikainen, VTT, maria.antikainen@vtt.fi, p. 040 512 4260

CESME Logo