Ilmajoen aurinkoenergiailta oli menestys

26.02.2019

Ilmajoella 20. helmikuuta järjestetty aurinkoenergiaan keskittyvä yleisötilaisuus keräsi suuren suosion. Paikalle Ilmajoen kunnantalon valtuustosaliin saapui yli 60 aurinkoenergiasta kiinnostunutta kuntalaista, yrittäjää ja maatalousyrittäjää kuulemaan perustietoa aurinkoenergiajärjestelmistä ja niiden hankinnasta sekä jakamaan kokemuksia aiheesta. Osallistujamäärä ylitti odotukset, ja niinpä valtuustosalin koko jäi hieman pieneksi ja paikalle hankittiin lisätuoleja.

Yleisön mielenkiinto kohdistui ennen kaikkea konkreettiseen perustietoon aurinkoenergiasta, jota tarjosi Etelä-Pohjanmaan energiatoimisto Thermopolis Oy. Faktat täydentyivät paikallisten yrittäjien, Lähdesmäki Oy:n Juhana Lähdesmäen ja Palon Katsastuksen Anssi Korpelan kertoessa omia kokemuksiaan aurinkoenergiajärjestelmistä. Osallistujat esittivät runsaasti kysymyksiä ja keskustelu oli vilkasta. Huomio kohdistui lisäksi yrityksille saatavilla olevaan aurinkoenergiajärjestelmien investointitukeen, joka pienenee 1.5.2019 alkaen. Illan aikana yleisölle esiteltiin myös järjestäjien toteuttaman aurinkoenergiajärjestelmien kilpailutuksen tuloksia.

Tilaisuuden perusteella yleistunnelma aurinkoenergiajärjestelmiä kohtaan oli myönteisen kiinnostunut. Osallistujaluettelon yhteydessä yhteensä 16 paikallaolijaa ilmoitti pitävänsä aurinkoenergiajärjestelmän hankintaa ajankohtaisena tai olevansa siitä kiinnostunut. Tapahtuman järjestäjät ovat lähiaikoina heihin henkilökohtaisesti yhteydessä ja tarjoavat lisätietoa ja tukea aurinkoenergiajärjestelmän hankkimiseksi.

Tilaisuuden järjestivät yhteistyössä Ilmajoen kunta, Etelä-Pohjanmaan liiton ja Etelä-Pohjanmaan energiatoimisto Thermopolis Oy:n kansainvälinen yhteisöenergiaprojekteja edistävä Co2mmunity-hanke, Thermopolis Oy:n yrityksiä energia-asioissa neuvova Innovatiivinen ja resurssitehokas Etelä-Pohjanmaa -hanke sekä Lähdesmäki Oy.

Lue lisää Co2mmunity-hankkeesta.

Lisätietoja: