KUUKAUDEN HANKE: Foodnet-hanke verkottaa ruoka-alan toimijoita kansainvälisesti

26.09.2018

Projektipäällikkö Elina Koivisto iloitsee, että Foodnet-hanke on onnistunut tavoitteessaan verkottaessaan maakuntamme ruoka-alan toimijoita kansainvälisesti. Hän jättää hankkeen loppuun viemisen tyytyväisin mielin Anu Portin käsiin jäädessään ensi kuussa äitiyslomalle.

Etelä-Pohjanmaan liiton aluekehitystiimin aloitteesta alamme julkaista Kuukauden hanke -juttusarjaa, jossa esittelemme eri rahoitusohjelmista rahoitettuja maakuntamme hankkeita. Ensimmäisenä on vuorossa Euroopan aluekehitysrahaston rahoittama Foodnet-hanke, jota hallinnoi Seinäjoen ammattikorkeakoulun Ruoka-yksikkö.

Seinäjoen ammattikorkeakoulun Ruoka-yksikön projektipäällikkö Elina Koivisto hyrisee tyytyväisyyttään. Kesällä järjestetty kansainvälinen ruokaturvallisuuteen keskittynyt Food Safety 2020 -konferenssi sujui yli odotusten ja maakuntamme maine ruokaprovinssina ja ruoka-alan osaajana kasvoi maailmalla.

Koiviston luotsaama Euroopan aluekehitysrahaston rahoittama Foodnet-hanke on saavuttanut ensimmäisen toimintavuotensa aikana tavoitteensa ja onnistunut löytämään uusia kansainvälisiä verkostoja ja yhteistyökumppaneita maakuntamme ruoka-alan toimijoille.

– Uudet kumppanit lisäävät maakuntamme ruoka-alan tutkimus- ja kehittämistoiminnan vaikuttavuutta sekä edistävät alan yritysten kilpailukykyä ja kansainvälistymistä, Koivisto kertoo.

Hankkeen tavoitteena on löytää konkreettisia yhteistyömahdollisuuksia eurooppalaisten ruoka-alan verkostojen kanssa sekä auttaa maakuntamme ruoka-alan toimijoita hyödyntämään paremmin tarjolla olevaa EU-rahoitusta.

Aktiivinen osallistuja eurooppalaisissa teemaverkostoissa

Etelä-Pohjanmaan liitto ja Seinäjoen ammattikorkeakoulu ovat tehneet jo useamman vuoden ajan tiivistä yhteistyötä ERIAFF-verkoston (European Regions for Innovation in Agriculture, Food and Forestry) kanssa, joka keskittyy eurooppalaisten innovaatioiden edistämiseen maa- ja metsätalouden alalla sekä elintarviketuotannossa. Nyt yhteistyötä on entisestään tiivistetty.

Foodnet-hankkeen myötä on osallistuttu myös EU:n komission AgriFood Platform -teemaverkostojen toimintaan. Teemaverkostot keskittyvät big dataan ja ruokaturvallisuuden jäljitettävyyteen, huipputekniseen maatalouteen sekä kuluttujakäyttäytymiseen.

– Olemme yksi perustajajäsenistä ”Kuluttajat osana ruoka-alan uusia innovaatioita” -verkostossa, sanoo Koivisto.

Positiivista pöhinää ruuan ympärillä

Koivisto on erittäin mielissään siitä, että sekä maakunnassa että koko Suomessa on tällä hetkellä positiivinen pöhinä ruuan ympärillä.

– Ruoka on saanut vihdoinkin arvoisensa tilan tki-toimintakentässä ja ruokaosaamisemme on ollut näkyvästi esillä kansainvälisissä foorumeissa.

Foodnet-hanke kestää ensi vuoden heinäkuuhun asti, ja tuona aikana on tarkoitus entisestään vahvistaa maakuntamme ruoka-alan toimimista eurooppalaisissa verkostoissa ja tehdä toimintaamme näkyväksi. Myös EU:n tutkimusta ja innovaatioita rahoittavan Horisontti 2020 -ohjelman hakuihin on tarkoitus tähdätä mukaan. Lokakuussa on tulossa opintomatka Euroopan alueiden viikko -tapahtumaan Brysselissä.

– Monia asia ideoidaan ja laitetaan käyntiin EU:ssa ja nimenomaan Brysselissä. Siksi on tärkeää tuoda omaa asiaa esille paikan päällä, Koivisto lisää.

Erityisesti Länsi-Suomen Eurooppa-toimistolla (West Finland European Office, WFEO) on ollut hankkeelle suuri merkitys verkostoitumisen tukijana ja oikeiden ovien avaajana.

Mikä on Foodnet-hanke? Katso video!

Lisätietoa:
Anu Portti
SeAMK Ruoka
anu.portti@seamk.fi

EU-EP Foodnet - eli lyhyemmin Foodnet-hanke on rahoitettu Euroopan aluekehitysrahastosta (EAKR) www.rakennerahastot.fi.

Teksti, kuva ja video: Annika Pollari