KUUKAUDEN HANKE: Ilmajoella kehitetään Agrobiokampusta

26.11.2018

Biotalouden kehittämispäällikkö Tarmo Vuorenmaan luotsaama AIKO-hanke on tekemässä Sedu Ilmajoen toimipisteestä todellista Agrobiokampusta.

Biotalouden kehittämispäällikkö Tarmo Vuorenmaa Sedu Ilmajoen kampukselta voi olla syystäkin tyytyväinen: uusia hyönteisalan koulutuksia on alkamassa ja tiiviimpi yhteistyö maa- ja metsätalousyritysten kanssa on päässyt hyvään vauhtiin. Yhtenä merkittävien kehitysaskelten mahdollistajana on Vuorenmaan vetämä Agrobiokampus-kehitysalusta-hanke, joka toteutetaan kansallisella Alueelliset innovaatiot ja kokeilut (AIKO) -rahoituksella.

– Hankkeen ideana on synnyttää avoin innovaatioalusta ja toimintamalli, jossa voidaan vuorovaikutuksessa eri toimijoiden kanssa kehittää uusia juttuja. Kun alustan toimijat tarjoavat resurssejaan muiden käyttöön, lisätään kustannustehokkuutta ja säästetään resursseja, Vuorenmaa kertoo.

Avoimet kehitysalustat eivät ole Suomessakaan mikään uusi asia, mutta Vuorenmaa haluaa kokeilla, kuinka yhteiskehittämisen periaate toimii hieman pienemmässä mittakaavassa ja oppilaitosympäristössä. Myös uudenlaisen palveluliiketoiminnan kehittäminen opetuksen oheen on tärkeä tavoite hankkeessa.

– Kokemuksemme ovat olleet lupaavia. Yritykset voivat jatkossa hyödyntää entistä paremmin oppilaidemme ja opettajiemme osaamista ja ideoita sekä kampuksemme tiloja ja muitakin resursseja. Oppilaat saavat puolestaan esimerkiksi loistavia työssäoppimisen mahdollisuuksia yrityksissä, iloitsee Vuorenmaa.

Koeviljelyä ja konepäiviä

Kehitysalustahankkeessa päästiin käytännön toimiin viime kesänä, kun kasvinjalostusyrityksen ja Luonnonvarakeskuksen kanssa toteutettiin kauran ja ohran lajikevertailuun keskittyvä koeviljely.

– Hoidimme yhteistyökumppanien kanssa koko prosessin aina kylvöstä puintiin. Palaute oli erittäin myönteistä, joten olemme päättäneet jatkaa koeviljelytoimintaa myös ensi kesänä, Vuorenmaa sanoo.

Lisäksi maatalouskonemyyjän kanssa toteutettiin erittäin onnistunut jälleenmyyjien testaus- ja demonstraatiopäivät kampuksen pelloilla ja halleissa.

– Yrityksillä ei ole tiloja tällaiseen tilaa vaativaan toimintaan, joten tarjosimme mielellämme tiluksemme koneiden esittelyyn. Samalla saimme oppia uusista koneista myös itsellemme, Vuorenmaa jatkaa.

Sedu Ilmajoen kampuksella toteutettiin viljojen koeviljely yhteistyössä kasvinjalostusyrityksen ja Luonnonvarakeskuksen kanssa. Kuva: Tarmo Vuorenmaa

Tulevaisuuden tapa toimia

Vaikka Agrobiokampus-kehitysalusta-hanke loppuu ensi keväänä, on se Vuorenmaan mukaan tuonut pysyviä, mutta kaivattuja uudistuksia maa- ja metsätalouden opetukseen Ilmajoella. Avain asemassa on projektityyppinen opiskelu yritysten toimeksiantojen pohjalta sekä avoimeen vuoropuheluun perustuva uuden kehittäminen.

– Voimme tarjota yrityksille uudenlaisia näkemyksiä oppilailta ja yritykset voivat puolestaan auttaa meitä tarjoamalla käytännönläheisiä oppimisympäristöjä. Tällaisessa yhteistyöfoorumissa kaikki voittavat, Vuorenmaa toteaa.

Sedussa kannetaan huolta ruokamaakunnan koko ruokaketjun kehittämisestä ja maaseudun elinvoimaisuuden säilymisestä maatilojen toimintaa kehittämällä ja muunkinlaista yritystoimintaa synnyttämällä. AIKO-hanke on ollut Vuorenmaan mukaan oivallinen ja konkreettinen tapa hieman ravistella perinteitä ja saada uutta potkua toimintaan.

Mikä on Agrobiokampus-kehitysalusta-hanke? Katso video!

Agrobiotalous-kehitysalusta-hanke on rahoitettu Alueelliset innovaatiot ja kokeilut (AIKO) -rahoituksella.

Teksti ja video: Annika Pollari

Kuvat: Annika Pollari, Tarmo Vuorenmaa