KUUKAUDEN HANKE: Kasvuskanneri on yritysten oma bisnes-Tinder

17.10.2018

Pauliina Hautamäki Into Seinäjoesta on etsinyt ja välittänyt parin vuoden ajan kasvun mahdollisuuksia eteläpohjalaisille yrityksille. Käytännössä se tarkoittaa kotimaisten ja kansainvälisten myyntiliidien eli myyntimahdollisuuksien etsimistä netin avoimista tarjouspyyntöportaaleista sekä erilaisista bisnesverkostoista ja niiden välittämistä yrityksille.

– Yksi asiakas totesi kerran, että sinähän pyörität bisnes-Tinderiä. Minusta se oli aika kuvaava vertaus työstäni, Hautamäki naurahtaa.

Euroopan aluekehitysrahaston rahoittaman Kasvuskanneri-hankkeen tavoitteena on paitsi etsiä myyntimahdollisuuksia alueen yrityksille, myös tuoda yhteen ostajia ja myyjiä sekä auttaa etenkin pienempiä yrityksiä pääsemään mukaan tarjouskilpailuihin. Hankkeen kohderyhmää ovat erityisesti metalli-, rakennus-, elintarvike- ja sotealan yritykset Etelä-Pohjanmaalla.

Markkinamaanantait ja pitchaukset olleet suosittuja

Hautamäen mukaan yksi isoista pullonkauloista on se, etteivät ostajat välttämättä tunne maakunnan yrityskenttää ja niiden tarjontaa tarpeeksi hyvin, jotta tarjouksia osattaisiin pyytää suoraan eteläpohjalaisilta yrityksiltä.

Kasvuskanneri-hankkeen aikana onkin järjestetty useita Markkinamaanantai-tilaisuuksia, joiden aikana ostaja esittelee investointi- ja hankintatarpeensa sekä hankintakäytäntöjään. Tämän jälkeen on tarjottu yrityksille mahdollisuus pitää lyhyitä myyntipuheita ja esitellä tuotteitaan tai palveluitaan potentiaaliselle asiakkaalle. Markkinamaanantai-tilaisuuksissa on ollut yhteensä noin 400 osallistujaa. Hankkeen aikana yli 200 yritystä on päässyt esittelemään palveluitaan ja tuotteitaan noin 150 yritykselle.

– Ostajat ovat pitäneet lyhyistä myyntipuheista. Niiden avulla voi tehdä nopeasti skannauksen alueen tarjoamasta. 1–2 minuutin myyntipuheita ehtii tunnissa kuulla useampia ja vaihtaa käyntikortit jatkoa ajatellen. Joillekin ostajille olemme taas koonneet digitaalisen esitteen, jossa alueen yrityksistä on lyhyet esittelyt. Näin teimme esimerkiksi Meyer Turku Oy:n hankintaan, kertoo Hautamäki.

Tilaisuuksien tarkoituksena on ollut myös verkottaa yrityksiä keskenään, jotta esimerkiksi yhteistarjouksien ja muun yhteistyön tekeminen jatkossa helpottuisi. Hautamäki kertoo, että tilaisuudet ovat poikineet yhteisiä palvelukokonaisuuksia ja vientiponnistuksia sekä erilaisia hankkeita yritysten kesken ja myös opinnäytetöitä.

Kasvuskanneri-hanketta luotsaava Pauliina Hautamäki Into Seinäjoesta on työstänyt maakunnan vientiyrityksistä myyntiesitteen, jota jaetaan muun muassa eri maiden suurlähetystöihin Suomessa ja Suomen lähetystöihin maailmalla.

 

Suurlähetystöt yksi tuki kasvuun

Suurlähetystöt ovat Hautamäen mielestä myös yksi hyvä mahdollisuus kasvuun, sillä yksi niiden tehtävistä on lisätä bisnestä maiden välillä. Lähetystöille koottiin kevään aikana yli 80 eri alan vientiyritystä sisältävä myyntiesite, joka jaettiin sekä digitaalisena että painettuna versiona. Yritysten osaamista esiteltiin Suomen suurlähetystöille maailmalla etäyhteyden kautta ja esitettä on jaettu myös Seinäjoella vierailleille lähetystöille.

– Vastaanotto esitteelle on ollut erinomainen. Päivitämme parasta aikaa englanninkielistä versiota ja lisäpainos on tulossa.

Hautamäki uskoo, että hankkeen aikana hiotut toimintatavat ja konseptit tulevat jäämään Into Seinäjoen käyttöön ja alueen yritysten hyödynnettäväksi.

 



Mikä on Kasvuskanneri-hanke? Se selviää alla olevalta videolta.

 

Lisätietoa:
Pauliina Hautamäki
palvelupäällikkö, Into Seinäjoki
puh. 0400 754 878
pauliina.hautamaki@intoseinajoki.fi

 

Kasvuskanneri-hanke on rahoitettu Euroopan aluekehitysrahastosta (EAKR) www.rakennerahastot.fi.

    

 

Teksti, kuvat ja video: Annika Pollari

 

 

Kommentit

Kommentoi

En ole ihminen

Etelä-Pohjanmaan liittoPL 109, 60101 SeinäjokiKampusranta 9 C, Frami, 4. kerros • etunimi.sukunimi@etela-pohjanmaa.fi

Takaisin
ylös