Nuoret korostivat Ideakökän annista yhteisöllisyyttä

12.02.2020

Toisen asteen opiskelijoille suunnattu puhetaitokilpailu kisattiin Opinlakeus-messujen yhteydessä 16.1.2019 Seinäjoki Areenassa. Puheenvuorojen teemat ammennettiin tänä vuonna Etelä-Pohjanmaan liiton järjestämästä Ideakökkä-kilpailusta.

Osallistujien tehtävänä oli puheenvuoroissaan vastata seuraaviin kysymyksiin: Mikä viidestä parhaaksi valitusta Ideakökkään lähetetystä ehdotuksesta on omasta mielestäsi innostavin idea? Miksi ja miten tahtoisit juuri tämän idean toteutuvan käytännössä Etelä-Pohjanmaalla?

Nuorten puheenvuoroissa korostui yhteisöllisyys, ja selkeäksi suosikiksi Ideakökän viidestä parhaasta ideasta nousi Yhdessä rakennettu yhteisö. Ideakökässä kunniamaininnan saaneessa, Vilma Veijasen esittämässä ideassa tavoitteena on rakentaa Etelä-Pohjamaasta yhdessä yhteisöllisempi paikka ja lisätä vuorovaikutusta ennestään tuntemattomien ihmisten välillä.

− Yhteisön rakentamista voisi olla esimerkiksi naapurin mummon vieminen kävelylle, roskien kerääminen lasten kanssa keväisiltä kaduilta, pullan leipominen vanhustenkotiin tai mikä tahansa pieni asia, mikä tehdään yhteisön hyväksi. Yhteisön rakentamisesta saisi pienen palkinnon kaupungilta, esimerkiksi ilmaisen pysäköinnin keskustassa, lahjakortin paikalliseen kahvilaan tai lipun uimahalliin tai museoon. Toivoisin tähän myös alueen yrityspalveluita mukaan näkyvyyttä vastaan, ideaa kuvailtiin.

Yksinäisyydestä on haittaa koko yhteisölle

Myös kilpailun voittaja, Ida Nurmi Alavuden lukiosta, tarttui aihevalinnassaan Yhdessä rakennettu yhteisö -ideaan. Hän muistutti, että yksinäisyys koskettaa koko yhteisöä.

− Itsenäisyyden ihannointi saattaa vaikuttaa siihen, että meillä on yhä enemmän yksinäisiä ja syrjäytyneitä. YLE on artikkelissaan verrannut yksinäisyyttä haittavaikutuksiltaan siihen, että polttaisi 15 tupakkaa päivittäin. Yksinäisyys ei ole yksilön oma ongelma, vaan siitä on haittaa koko yhteisölle, Nurmi toteaa.

Nurmi piti hyvänä ajatuksena sitä, että Yhdessä rakennettu yhteisössä kaupungit ja kunnat tulisivat mukaan yhteisöllisyyden rakentamiseen. Jos yritykset saataisiin mukaan, idea voisi Nurmen mukaan buustata myös alueen yrittäjyyttä. Lisäksi luotaisiin kuvaa Etelä-Pohjanmaasta yhteisöllisenä alueena, mikä voisi tuoda lisää paluumuuttajia maakuntaan. Nurmi toivoikin, että idean toteutus konkretisoituisi.

− Toivon, että messuväessä olisi paljon nuoria, jotka voisivat viedä tätä ideaa eteenpäin. Täällä on myös aikuisia, joilla olisi valmiiksi avaimet kädessään ja suhteita, joilla voisi ajaa asiaa eteenpäin, Nurmi kannusti.

Kilpailussa toiseksi sijoittunut Lapuan lukion Aleksi Hautamäki korosti omissa puheenvuoroissaan myös yhteisöllisyyden tärkeyttä. Hautamäki visioi Yhdessä rakennettu yhteisö -idean toteutusta jo käytännön tasolle:

− Idea toteutuisi parhaiten digitaalisella alustalla. Kunta voisi luoda verkkosivulle tehtäviä, joita kansalaiset voisivat suorittaa. Myös kansalaiset voisivat luoda tehtäviä, joihin he tarvitsevat apua multa ihmisiltä. Pisteillä voisi myös palkita toisia, mistä syntyisi hyvän kierre, hän visioi.

Hautamäki muistutti, että tekojen ei tarvitse olla suuria, sillä pienetkin teot yhdistäisivät ihmisiä ja loisivat uusia suhteita.

− Tämä myös auttaisi syrjäytyneitä ihmisiä integroitumaan takaisin yhteisöön. Saisi ihmisen tuntemaan, että hänellä on väliä, Hautamäki lisää.

Kuvaukset Ideakökässä palkituista ideoista »

Mikä puhetaitokilpailu?

Puhetaitokilpailun järjestivät ja palkinnot lahjoittivat Seinäjoen rotaryklubit. Kilpailu on tarkoitettu eteläpohjalaisten lukioiden ja ammattioppilaitosten oppilaille. Kilpailu järjestettiin nyt 16. kertaa. Etelä-Pohjanmaan liitto oli mukana toista kertaa tukemassa kilpailun järjestämistä.

Etelä-Pohjanmaan kuntien nuorisovaltuustoja edusti tänä vuonna Ähtärin nuorisivaltuuston puheenjohtaja Mette-Mirella Foudila, joka valitsi kilpailijoiden joukosta Etelä-Pohjanmaan liiton lahjoittaman palkinnon saajan. Palkinnon sai kilpailussa toiseksi sijoittunut Aleksi Hautamäki (yläkuvassa).

Teksti ja kuvat: Hanne Rantala