Vuoden nuori eteläpohjalainen taiteilija -kilpailun 2019 finalistit on valittu

6.09.2019

Vuoden nuori eteläpohjalainen taiteilija -kilpailun 2019 hakuaika umpeutui elokuun lopussa. Kilpailuun saatiin 12 osallistujaa. Tuomaristo kokoontui arvioimaan töitä heti tuoreeltaan tämän viikon tiistaina. Tuomaristoon kuuluivat museotoimenjohtaja Maria Lampinen Nelimarkka-museosta, museolehtori Kirsi-Maria Tuomisto Lapuan taidemuseosta, näyttelykoordinaattori Sanna Karimäki-Nuutinen Seinäjoen Taidehallista ja kehittämissuunnittelija Tuija Ahola Etelä-Pohjanmaan liitosta.

Arvioinnissaan tuomaristo oli ilahtunut, että kilpailuun saatiin monipuolisesti eri tekniikoilla tehtyjä teoksia: maalauksia, piirroksia, valokuvia, videoita, julkisia teoksia, taideprojekteja, performansseja, uutta tekniikkaa edustavia teoksia. Tuomaristo valitsi osallistujista viisi finalistia. Valittuja taiteilijoita yhdistää moniäänisyys ja tuoreus. Teokset ovat monitasoisia ja laittavat katsojan ajattelemaan. Kaikkien finalistien teokset ovat vahvasti kiinni ajassa.

Vielä saa yleisö hieman jännittää, sillä finalistit julkaistaan 2.10.2019. Sen jälkeen finalistien näyttely on avoinna Etelä-Pohjanmaan liiton verkkosivustolla 27.10 saakka. Yleisö voi lokakuun aikana äänestää verkkosivustolla omaa suosikkiaan. Maakuntajuhlassa sitten julkistetaan ja palkitaan vuoden nuori eteläpohjalainen taiteilija 2019 ja yleisön suosikki.

Kilpailu järjestettiin nyt neljännen kerran. Sen tarkoituksena on antaa nostetta ja julkisuutta eteläpohjalaiselle kuvataiteelle ja tuoda esille nuoria eteläpohjalaisia taiteilijoita. Kilpailun järjestää Etelä-Pohjanmaan kuvataideverkosto.