CLAY pop up -keramiikkanäyttely

Paikka: EPSTORI, 1. krs, Seinäjoki (Kalevankatu 4)
Ajankohta: 6. maaliskuuta – 24. maaliskuuta 2020

Maaliskuussa Seinäjoen keskustan ostoskeskuksessa EPSTORIlla vierailee näyttely, joka esittelee pohjalaisen keramiikkakulttuurin nykypäivää. Esille tuodaan käyttö- ja taidekeramiikka sekä koristekeramiikkaa. Näyttelyn tarkoitus onkin esitellä niitä monia näkökulmia, joiden perustalta keramiikkaa Etelä-Pohjanmaalla tällä hetkellä tehdään.

Näyttely toteutetaan osana Interreg Europe CLAY -hanketta, jossa Etelä-Pohjanmaan liitto on mukana.

Näyttely tuo esille keramiikkaa useilta tekijöiltä. Mukana on pitkän linjan keramiikkayrittäjiä ja taiteilijoita sekä edistyneitä harrastajia, jotka toimivat myös keramiikkakurssien ohjaajina alueen kansalaisopistoissa. Toisille intohimona on käyttöesineiden piensarjatuotanto, toisille keramiikka on ensisijaisesti kommunikaatioväline.

Keramiikka ja keramiikkataide ovat nosteessa. Myös Etelä-Pohjanmaalla keramiikka on todella suosittu harrastus, mutta elinkeinona ala on haastava. Näin on Euroopassa yleensäkin mutta erityisesti Suomessa. Alan koulutus on ajettu vähiin. Lisäksi käsi- ja taideteollisuus hakee edelleen paikkaansa luovan talouden toimialojen arvonlisäverotuksessa.

Keramiikan pitkälle viety teollisuusaste ja tuotannon laajamittainen ulkoistaminen Aasiaan on vaikuttanut voimakkaasti myös kuluttajakäyttäytymiseen. Harva tulee ajatelleeksi, mistä materiaaleista ja miten arkipäivän astiat on valmistettu. Materiaalit ovat aivan ensisijaisessa roolissa keramiikan valmistuksessa: tarvitaan erilaisia mineraaleja, kemikaaleja, vettä. Lisäksi tarvitaan paljon energiaa, kun esineet poltetaan.

Muodin ja tekstiilien suhteen yhä useammat kuluttajat ovat tulleet tietoiseksi tuotteiden ja materiaalien laadusta ja alkuperästä. Sama asennemuutos ulottuu myös keramiikan hankintaan, kun yhä useammat huomaavat, että valinnoilla on väliä. Enää harvat ihmiset hankkivat kotitalouskäyttöön suuria astiastoja, vaan tekevät mieluummin täsmällisempiä hankintoja ja suosivat lähellä tuotettua, persoonallista ja laadukasta keramiikkaa. Myös kahvilat ja ravintolat osaavat hakea profiloitumista siitä, että huolitellut annokset tarjoillaan yhtä huolellisesti valmistetuilta astioilta.

Käsiteollisesti ja käsityönä valmistettu keramiikka materialisoi maan, tulen ja kädentaidon yhteen kietoutunutta filosofiaa. CLAY-hankkeessakaan kyse ei ole pelkästään alan PK-yritysten kilpailukyvyn kehittämisestä. Tavoitteena on myös huolehtia hyvin vanhan, eurooppalaisen elinkeinon ja kulttuurin elinvoimaisuudesta.

Tapahtuma Facebookissa »

Lisätietoja:

Eliza Kraatari
Projektikoordinaattori
Etelä-Pohjanmaan liitto / CLAY-hanke
eliza.kraatari(a)etela-pohjanmaa.fi
p. 040 487 9222

Lisää CLAY-hankkeesta voit lukea suomeksi Etelä-Pohjanmaan liiton hankesivulta tästä linkistä ja englanniksi CLAY-hankkeen Interreg Europe -sivulta tästä linkistä.

CLAY Pop up -keramiikkanäyttelyn esittelyt ja teosluettelo

Paula Blåfield

Paula Blåfield on työskennellyt keramiikkataiteilijana ja keramiikan opettajana Vaasassa ja Pohjanmaan alueella vuodesta 1986. Hän on myös aktiivinen toimija alueen taideverkostoissa. Blåfield valmistui keramiikan alalta Taideteollisesta korkeakoulusta 1980-luvun alkuvuosina ja sai innoitusta tuolloin keramiikkataiteessa puhaltaneista uusista tuulista.

Blåfield luo keramiikkaveistoksensa käsinrakentamisen eri tekniikoilla. Yksi hänen tunnetuimmista aiheistaan ovat kaniinit, mutta teoksissa seikkailevat myös monet antropomorfiset hahmot ja muut orgaaniset muodot. CLAY pop up -näyttelyssä esillä on teossarja Muoto 1–5, jossa tunnistettavat luontoelementit sekoittuvat abstraktiin muotokieleen. Kenties sarjassa väreilee Merenkurkun vedenalaisen maailman olioiden elämä?

Muoto 1—5, 2019, Paula Blåfield. Käsinrakennettua keramiikkaa.

Piia Hautamäki

Piia Hautamäen keramiikkataide tutkii ja tunnustelee saven elävyyttä ja sen olomuotoja. Voimakkaissa teoksissaan Hautamäki hyödyntää suomalaisen punasaven luontaisia ominaisuuksia, kuten reagointia polttolämpötiloihin. Korkeissa lämpötiloissa puna syvenee terran vivahteista paahteisiin raudan sävyihin. Samalla materiaali muuntuu harmaasta massasta krakeloituneiksi tai kiiltelevän nahkamaisiksi pinnoiksi.

Hautamäki on kiinnostunut eteläpohjalaisesta tiilenlyönnin ja puupolttamisen traditioista. Pop up -näyttelyssä on esillä hänen tiili-aiheisia teoksia, joissa välittyy saven maadoittava voima, suomalaisen saven punahehkuinen painavuus.

Hautamäki on valmistunut taiteen maisteriksi keramiikan alalta Taideteollisesta korkeakoulusta. Tutustu lisää hänen teoksiinsa sivuilla:

piiahautamaki.com

finnishdesigners.fi/portfolio/piia.hautamaki

Savitiilet, Piia Hautamäki. Muottiin prässätty suomalainen punasavi.

Päivi Rintaniemi / Amfora

Amfora on vuonna 1986 perustettu yritys ja tuotemerkki, jonka kautta syntyy muotoilija, taiteilija Päivi Rintaniemen suunnittelemaa käyttö- ja studiokeramiikkaa. Amfora-tuotteet ovat korkealuokkaista vitroposliinia. Tuotteet hän valmistaa edelleen Seinäjoella yhdessä aviomiehensä, insinööri Markku Rintaniemen erityisesti piensarjatuotantoon kehittelemän laitteiston avulla. Käyttöesineiden lisäksi Rintaniemi on kerännyt tunnustusta uniikeilla keramiikkaveistoksillaan ympäri maailman.

Vuonna 2008 Päivi Rintaniemi palkittiin Muotoilun Valtionpalkinnolla. Vuonna 2013 Päivi Rintaniemelle myönnettiin keramiikkataiteen arvostettu Premio Faenza -palkinto.

Verkkosivut: www.amfora.fi

Facebookissa @AmforaDesign

Instagramissa @amforadesign

Keramiikkataiteen sivut: rintaniemi.fi

Pop up -näyttelyssä esillä: Fuuga-maljakot, Ovo-tarjoilukulhot, Opto-kahvikupit ja Rondo-maljakko. Vitroposliinia.

Vuokko Korkeamäki / Savipaja Lintukoto

Vuokko Korkeamäen keramiikkayritys Savipaja Lintukoto on toiminut vuodesta 1987 Lapualla. Lintukoto on keramiikkamyymälänsä lisäksi tunnettu palkitusta puutarhastaan. Korkeamäki on valmistanut käyttökeramiikkaa, ja lisäksi Vuokon käsissä on syntynyt monia koriste- ja uniikkiesineitä. Nämä eri puolet ovat esillä myös näyttelyssä.

Nonparelli-astiat, Vuokko Korkeamäki / Savipaja Lintukoto. Kivitavara.

Sitruuna, Vuokko Korkeamäki / Savipaja Lintukoto. Kivitavara.

Enkeli, Vuokko Korkeamäki / Savipaja Lintukoto. Uniikki veistos, kivitavara, käsinrakentaminen.

Kana, Vuokko Korkeamäki /
Savipaja Lintukoto. Kivitavara, käsinrakentaminen.

Kaadin ja astia, Vuokko Korkeamäki / Savipaja Lintukoto. Kivitavara, valutekniikka.

Pirjo Koskela / Koskelan keramiikka

Pirjo Koskela aloitti keramiikan parissa jo 1970-luvulla. Toiminta laajeni, kun Koskelan keramiikalle valmistui toimitilat Ähtärin Karhunkierrokselle vuonna 1984. Yritys on tuottanut paitsi keramiikka, myös kahvila- ja ravintolapalveluita. Tilat sijaitsevat Ähtärin eläinpuiston läheisyydessä, joten käyttökeramiikan lisäksi myös matkamuistoilla on aina ollut tärkeä rooli. Pirjo Koskela on erittäin harjaantunut dreijaaja. Erilaisten astioiden lisäksi Koskela luo veikeitä veistoshahmoja, joita molempia on esillä myös Pop up -näyttelyssä. Lisää valikoimaa löytyy tietysti Koskelan keramiikan myymälästä!

Vuoka ja mukit, Pirjo Koskela / Koskelan keramiikka.

Dreijattua keramiikkaa.Tango kahdelle, Pirjo Koskela / Koskelan keramiikka, käsinrakentaminen.

Rentukkalautanen, Pirjo Koskela / Koskelan keramiikka, käsinrakentaminen, levytekniikka.

Ari Markkola / Keramiikkapaja Ari Markkola

Ari Markkola on työskennellyt keramiikan muotoilun ja piensarjavalmistuksen parissa vuodesta 1992. Kurikassa Markkolan keramiikkapaja on toiminut 2000-luvun alusta. Markkolan tuotteet ovat käyttökeramiikkaa, jotka huomioivat kodin arkitarpeet monipuolisesti ja myös huumorilla. Toisaalta Markkolan valikoimassa on erikoisuuksia kuten tuhkauurna, joka on tarkoitettu poisnukkuneille lemmikeille.

Ari Markkola kiertää useilla käsityö- ja kädentaitomessuilla. Lisää tuotevalikoimaa ja tietoa messuesittelyistä löydät keramiikkapajan kotisivuilta, Facebookista ja Instagramista (www.arimarkkola.fi)

Tubbi (säilytysastia talouspaperirullalle, puukansi)

Piiat-sarja (säilytysastiat, puukansi ja -lusikka)

Munakko (kananmunien säilytykseen ja tarjoiluun)

– Q – (tuhkauurna lemmikille)

Ari Markkola / Keramiikkapaja Ari Markkola. Valukeramiikka.

Richard Raven / Musta Lintu Saviverstas

Richard Raven on perinteisen savenvalamisen korkeatasoinen asiantuntija. Hänen innostuksensa keramiikkaan syttyi 1970-luvulla, jolloin hän vielä asui Uudessa-Seelannissa. Hän opiskeli alaa edelleen Englannissa ja Walesissa, ja kouluttautui samoihin aikoihin graafiseksi suunnittelijaksi. Elämä toi Suomeen, ja pian myös Musta Lintu Saviverstas löysi pesänsä Iistä, Pohjois-Pohjanmaalta. Vuonna 1986 perustettu yritys on sittemmin, vuodesta 1999, toiminut Tervajoella Pohjanmaalla.

Raven on ensiluokkainen dreijaaja, joka on opettanut taitoa jo parikymmentä vuotta Kankaanpään opistolla ja Axxellin aikuisopistossa Espoossa. Useat kymmenet suomalaiset keramiikan harrastajat ja yrittäjät ovat opetelleen dreijaamisen saloja ”Rikun” opastuksella. Isonkyrön 1700-luvun markkinoille Raven on osallistunut vuodesta 2001, jossa hän pitää dreijausnäytöksiä perinteisellä potkudreijalla. Hän suunnittelee jatkavansa opetustyötään myös pajansa yhteydessä, jonne on rakentanut puupolttoisen uunin. Pop up -näyttelyssä onkin esillä myös kyseisessä puu-uunissa poltettuja esineitä.

Tutustu tarkemmin: mustalintu.fi

Facebookissa: Musta Lintu Saviverstas

Iso maljakko (puupolttouuni)

Kannu, pieni maljakko, teekannu

Kulho

Richard Raven / Musta Lintu Saviverstas. Dreijattu keramiikka.

Mari Takamaa / MariDIY

Mari Takamaalle inspiraatio keramiikkaan löytyi läheltä, nimittäin omalta työpaikalta Lapuan kansalaisopistosta, jossa Takamaa työskentelee rehtorina. Lisäoppia keramiikkaan hän on hakenut alan kursseilta Englannista sekä Kankaanpään opistosta. Innostus keramiikkaan johti perustamaan toiminimen vuonna 2017. Takamaan kotistudiossa Evijärvellä syntyy Maridiy-nimen alla käsinrakentamalla ja dreijaamalla funktionaalisia koriste-esineitä. Keramiikan herkkä kauneus on erityisesti edukseen pop up -näyttelyssäkin esillä olevissa riipuksissa ja korvakoruissa.

Facebookissa @maridiy

Instagramissa maritakamaa

Tiina Sulkava

Tiina Sulkavalle keramiikka on tullut tutuksi Koskelan keramiikan perheyrityksen kautta: hän on oppinut keramiikan perusteet äidiltään Pirjo Koskelalta. Samalla tutuksi on tietysti tullut keramiikkayrittäjyyden maailma.

Sulkavan keramiikkataiteessa toistuvat tyylitellyt ihmisfiguurit, joissa välittyvät sekä elämän huimaavat onnen ja kauneuden kokemukset että arkisemmat tunnelmat. CLAY pop up -näyttelyssä häneltä on esillä kolme veistosta. Sulkava on Suomenselän taiteilijaseuran jäsen ja hän on osallistunut useisiin näyttelyihin.

Sulkavan keramiikkaveistosten kuvia näkee lisää tekijän Instagram-päivityksissä tunnuksella @tintsuko

Arjen taistelija, Tiina Sulkava. Keramiikkaveistos.

Lady, Tiina Sulkava. Keramiikkaveistos.

Täyttymys, Tiina Sulkava. Keramiikkaveistos.

Tarja Salonranta

Tarja Salonranta on tunnettu erityisesti enkeli-aiheisista keramiikkaveistoksistaan, mutta hän luo myös reliefejä ja käyttää keramiikkaa kollaasiteoksissa. Teosten teemat sukeltavat usein elämän tummempiin sävyihin ja liikkuvat aikakerrosten välillä. Tämä näkyy erityisesti teoksissa, joissa keramiikka yhdistyy patinoituneisiin löytöesineisiin. Salonranta hyödyntää teoksissaan useita erikoistekniikoita sekä lasituksessa että esineiden poltossa.

Pop up -näyttelyssä Salonrannalta on esillä enkeli-aiheisten veistosten ja kollaasin lisäksi myös studiokeramiikkaa olevia astioita.

Voit tutustua lisää Salonrannan teoksiin sivustolla: salonranta.com

Taivasta maan päälle, 2019, Tarja Salonranta. Mustasavupoltettu keramiikka, peililasi (taustana vanhan sahtiuurnan pohjalauta)

Riite, 2018, Tarja Salonranta. Särölasitteella lasitettu iso keramiikkalautanen.

Albiinokrokokulho, 2020, Tarja Salonranta. Lasitettu, kiinanmustepatinoitu keramiikkakulho.

Taivaallinen hoitovapaa, 2019, Tarja Salonranta. Mustasavupoltettu keramiikka.

Sävelsiipi, 2020, Tarja Salonranta. Keramiikka, oksiditehosteet.

Suojelusenkeli, 2019, Tarja Salonranta. Mustasavupoltettu keramiikka.

Auli-Maija Luoma

Auli-Maija Luoma toimii Lapuan kansalaisopistossa keramiikan opettajana. Taustalla on oma, vuosikymmenten kokemus keramiikasta, jota on tehnyt työnsä ohessa vuosikymmeniä. Alun perin kansalaisopiston kursseilta lähtenyttä alan opiskelua hän on täydentänyt mm. Kankaanpään opiston kursseilla. Luoma on kiinnostunut puupoltosta, johon liittyviin tapahtumiin hän osallistunut Kokkolassa. Luoma on osallistunut teoksillaan useisiin näyttelyihin.

Pullot, Auli-Maija Luoma. Kivitavara, puu-uunipoltto.

Piikkipallot, Auli-Maija Luoma. Kivitavara, puu-uunipoltto.

Tarja Mantila

Tarja Mantila on toiminut 1980-luvulta lähtien kansalaisopiston keramiikan opettajana Jalasjärvellä, minkä lisäksi hän vetää kursseja Ilmajoella ja Karvialla. Opetustyötä hän teki viime vuosiin asti päivätyönsä ohessa. Mantila on opiskellut keramiikkaa aluksi kansalaisopiston kursseilla ja Kankaanpään opistossa, minkä lisäksi hän hankkiutui taideohjaajien erikoistumisopintoihin (SeAMK). Vuonna 2011 Mantila valmistui artesaaniksi Keski-Pohjanmaan ammattiopistosta. Hän osallistuu edelleen keramiikan kursseille mm. Viron Tohisoossa.

Mantilan tämänhetkisiä kiinnostuksen kohteita ovat puu-uuneihin liittyvät polttotapahtumat. Hän on viehättynyt keramiikan perinteisiin tekniikoihin, kuten dreijaamiseen ja raku-keramiikkaan, jota hän toi esille CLAY-pop up -näyttelyyn.

Maljakot ja kulho, Tarja Mantila. Raku-poltettu kivitavara (”nakuraku”).

Kannellinen rasia, Tarja Mantila. Raku-poltettu kivitavara (”nakuraku”).

Pieni kannellinen rasia, Tarja Mantila. Särölasitettu posliini.

Satu Ojala

Satu Ojala työskentelee keramiikan opettajana Kurikan kansalaisopistossa (Jurva, Teuva), jossa hän vetää sekä lasten että aikuisten ryhmiä. Ojalalla on taustallaan pitkä historia kädentaito-ohjaajana. Ehkä tunnetuimpia ovat hänen ikonimaalauskurssinsa. Ojala valmistui vuonna 2010 artesaaniksi Kankaanpään opistosta, ja opiskeluaikana hän perehtyi keramiikkaan. Pääpaino on erilaisissa käsinrakentamisen tekniikoissa.

Nappikukkamekko, Satu Ojala. Käsinrakennettu keramiikkaveistos.

Linnut, Satu Ojala. Lasitettua ja raku-poltettua keramiikkaa.