Väestöennuste

Päivitetty 23.10.2018

Väestöennuste kuvaa tulevaa väestönkehitystä. Tilastokeskuksen väestöennusteet ovat ns. demografisia trendilaskelmia, joissa lasketaan mikä olisi alueen tuleva väestö, jos viime vuosien väestönkehitys jatkuisi samanlaisena. Tilastokeskuksen uusin väestöennuste on laadittu vuonna 2015 ja seuraava maakuntakohtainen ennuste julkaistaan syksyllä 2019.

Tilastokeskuksen vuonna 2015 laaditun väestöennusteen mukaan Etelä-Pohjanmaan väkiluku vuonna 2040 oli 192 434 henkeä eli väkiluku kasvaisi vuosien 2017 ja 2040 välillä 0,8 prosenttia. Kunnista väkiluku tulee ennusteen mukaan edelleen lisääntymään Ilmajoella, Lapualla ja Seinäjoella ja vähenemään muissa kunnissa.

Vuoden 2015 väestöennusteen julkaisemisen jälkeen maakunnan väkiluku on kuitenkin laskenut melko nopeasti. Tilastokeskuksen julkaiseman väestön ennakkotilaston mukaan maakunnan väkiluku elokuussa 2018 oli 190 142, eli meneillään olevasta vuodesta on tulossa kuudes perättäinen väestötappiollinen vuosi.

Liitteenä olevasta väestöennustepaketista löytyy tarkempaa tietoa väestöennusteista muun muassa eri aluejakojen ja ikäryhmien perusteella.

Etelä-Pohjanmaan väkiluku 2013-2040

Väestöllinen huoltosuhde

Väestöllinen huoltosuhde kuvaa alle 15-vuotiaiden ja 64 vuotta täyttäneiden suhdetta työikäisiin eli 15–64-vuotiaisiin. Tilastokeskuksen väestöennusteen mukaan Etelä-Pohjanmaalla väestöllinen huoltosuhde on 73 vuonna 2020 ja 80 vuonna 2040. Valtakunnan tasolla sen ennustetaan olevan 63 vuonna 2020 ja 70 vuonna 2040.

Väestöllinen huoltosuhde 2014-2040

Julkaisu- ja tilastolinkkejä