Kuvassa vanhemmat ja lapsi, joka heilurraa EU-lippua.

EU-vaalit 2019

Seuraavat europarlamenttivaalit järjestetään toukokuussa 2019, jolloin valitaan jäsenet Euroopan parlamenttiin seuraavalle viiden vuoden kaudelle. Parlamentti on ainut Euroopan unionin toimielin, jonka jäsenet valitaan suoraan vaaleilla. Vaalit toteutetaan kussakin jäsenmaassa sen oman vaalilainsäädännön mukaisesti. Suomessa vaalipäivä on 26.5 ja ennakkoäänestyspäivät ovat kotimaassa 15.-21.5. ja ulkomailla 15.-18.5.

Ehdokaslistan löydät täältä. Seuraavassa on lista suosituimmista vaalikoneista, joiden avulla voit löytää itsellesi mieluisan ehdokkaan: YleHelsingin Sanomat, Ilta-Sanomat, Iltalehti, Maaseudun Tulevaisuus, Uusi Suomi, Uutissuomalainen ja nuorten vaalikone Allianssi. Lisäksi olemme tehneet ehdokashaastatteluja sivulleme Ehdokkaat esittelyssä.

Suomesta valitaan 13 europarlamentaarikkoa, mikäli Iso-Britannian ero Euroopan unionista ei astu voimaan ennen vaaleja. Jos ero tapahtuu ennen vaaleja, europarlamentaarikkoja valitaan Suomesta 14. Tämä johtuu siitä, että Euroopan unionin neuvoston päätöksen mukaisesti unionista eroavan Yhdistyneen kuningaskunnan 73 parlamenttipaikasta 27 jaetaan muille jäsenmaille. Toisin kuin eduskuntavaaleissa, EU-vaaleissa suomalaiset voivat äänestää ketä tahansa suomalaista ehdokasta, sillä koko maa on samaa vaalipiiriä.

Lue lisää vaaleista ja siitä, kuinka äänestää: https://www.eurovaalit.eu/

Tiedotamme tällä sivulla EU-vaaleihin liittyvistä asioista, esittelemme ehdokkaita ja kerromme kevään aikana järjestettävistä EU-vaalitilaisuuksista.

AJANKOHTAISTA

EHDOKKAAT ESITTÄYTYVÄT

Ehdokkaat esittäytyvät

Vaalit ovat jo ihan kulman takana! Nyt jos koskaan on hyvä tutustua ehdokkaisiin ja pohtia, kenelle oman äänensä antaa. Teimme ehdokkaista esittelyjä kysymällä heiltä keskeisistä vaaleihin liittyvistä teemoista, lue haastattelut täältä.

EUROOPPA-PÄIVÄN VAALITAPAHTUMA SEINÄJOELLA 9.5.

Eurooppa-päivä Seinäjoella

EU-tietokeskus järjestää Eurooppa-päivänä 9.5.2019 suuren EU-vaalitapahtuman Seinäjoella. Tapahtumassa tuodaa esiin laajalti EU-vaaleihin liittyviä teemoja ja se tarjoaa areenan myös ehdokkaille ja puolueille tuoda esiin vaalikampanjoitaan. Tapahtuma koostuu kahdesta osasta, toritapahtumasta ja vaalipaneelista.

• EU-vaalitori Seinäjoen uudella Keskustorilla klo 14-18
  • EU-vaalipaneeli Seinäjoen kaupunginkirjaston lukuportaikossa klo 18:30 alkaen

Toritapahtumassa esittäytyvät puolueet ja EU-tietokeskus omilla osastoillaan. Tapahtuma tarjoaa yleisölle hyvän tilaisuuden tentata puolueita ja ehdokkaita vaalikampanjoistaan ja EU-näkemyksistään. Toritapahtumassa villinnyttä keskustelua jatketaan illalla vaalipaneelissa, johon kutsutaan panelisteiksi EU-vaaliehdokkaita eri puolueista. Molempien ohjelmanumeroiden ohjelmat tarkentuvat kevään mittaan sekä tähän verkkosivustoon että sosiaalisen median kanavillemme.

Tapahtuman Facebook-sivu on nyt julkaistu! Käy kurkkaamassa sitä tästä.

Sydämellisesti tervetuloa mukaan tapahtumaamme!

55 päivää EU-vaaleihin

55 päivää vaaleihin

1.4.2019 on 55 päivää aikaa EU-vaaleihin. Julkaisemme Facebook-sivullamme tästä päivästä alkaen 55 syytä äänestää EU-vaaleissa, yhden kunakin päivänä. Syitä äänestää esitellään myös juuri julkaistulla alasivulla Miksi äänestää? Lisäksi olemme koonneet ehdokasesittelyjä tänne. Tervetuloa seuraamaan vaalikevättä kanssamme eri kanavissa!

Seuraa EU-vaalikevättä some-kanavissamme!

Kansainvälinen Etelä-Pohjanmaa -Facebook