Kuvassa vanhemmat ja lapsi, joka heilurraa EU-lippua.

EU-vaalit 2019

Seuraavat europarlamenttivaalit järjestetään toukokuussa 2019, jolloin valitaan jäsenet Euroopan parlamenttiin seuraavalle viiden vuoden kaudelle. Parlamentti on ainut Euroopan unionin toimielin, jonka jäsenet valitaan suoraan vaaleilla. Vaalit toteutetaan kussakin jäsenmaassa sen oman vaalilainsäädännön mukaisesti. Suomessa vaalipäivä on 26.5 ja ennakkoäänestyspäivät ovat kotimaassa 15.-21.5. ja ulkomailla 15.-18.5.

Vaaleissa yhdestä jäsenmaasta valitaan enintään 96, mutta vähintään 6 jäsentä parlamenttiin. Suomesta valitaan 14 europarlamentaarikkoa, mikä on yksi enemmän kuin edellisissä vaaleissa. Tämä johtuu siitä, että Euroopan unionin neuvoston päätöksen mukaisesti unionista eroavan Yhdistyneen kuningaskunnan 73 parlamenttipaikasta 27 jaetaan muille jäsenmaille. Näin ollen Euroopan parlamenttiin valitaan yhteensä 705 europarlamentaarikkoa aiemman 751 sijasta. Europarlamenttivaaleissa vaalipiireinä toimivat jäsenmaat eli koko Suomi, mukaan lukien Ahvenanmaa, muodostaa yhden vaalipiirin.

Vaikka usein puhutaankin ”Suomen mepeistä”, Euroopan parlamentissa jäsenet eivät järjestäydy edustamansa jäsenmaan vaan poliittisen ryhmänsä mukaisesti. Ryhmän perustaminen vaatii 25 europarlamentaarikkoa vähintään seitsemästä eri jäsenmaasta. Löydät lisätietoa parlamentin poliittisista ryhmistä Eurooppatiedotuksen aiemmasta uutisesta.

Lisätietoa EU-vaaleista ja äänestysoikeudesta löytyy mm. Eurooppatiedotuksen verkkosivuilta >>

Tiedotamme tällä sivulla EU-vaaleihin liittyvistä asioista, esittelemme ehdokkaita ja kerromme kevään aikana järjestettävistä EU-vaalitilaisuuksista.

AJANKOHTAISTA

EUROOPPA-PÄIVÄN VAALITAPAHTUMA SEINÄJOELLA 9.5.

EU-tietokeskus järjestää Eurooppa-päivänä 9.5.2019 suuren EU-vaalitapahtuman Seinäjoella. Tapahtumassa tuodaa esiin laajalti EU-vaaleihin liittyviä teemoja sekä se toimii myös areenana ehdokkaille ja puoleille tuoda esiin vaalikampanjoitaan. Tapahtuma koostuu kahdesta osasta, toritapahtumasta ja vaalipaneelista.

• EU-vaalitori Seinäjoen uudella Keskustorilla klo 15-18
  • EU-vaalipaneeli Seinäjoen kaupunginkirjaston lukuportaikossa klo 18:30 alkaen

Toritapahtumassa esittäytyvät puolueet ja EU-tietokeskus omilla osastoillaan. Tapahtuma tarjoaa yleisölle hyvän tilaisuuden tentata puolueita ja ehdokkaita vaalikampanjoistaan ja EU-näkemyksistään. Toritapahtumassa villinnyttä keskustelua jatketaan illalla vaalipaneelissa, johon kutsutaan panelisteiksi EU-vaaliehdokkaita eri puolueista. Molempien ohjelmanumeroiden ohjelmat tarkentuvat kevään mittaan sekä tähän verkkosivustoon että sosiaalisen median kanavillemme.

Sydämellisesti tervetuloa mukaan tapahtumaamme!

Seuraa EU-vaalikevättä some-kanavissamme!

Kansainvälinen Etelä-Pohjanmaa -Facebook