THE PUBLIC LINK

Älykäs paikallinen hallinto IoT-, tekoäly-, VR- ja koneoppimistyökalujen avulla.

Hankeaika lokakuu 2021 – maaliskuu 2023
Kokonaisbudjetti EUR 0,09M, josta EU rahoitus 50 %
Etelä-Pohjanmaan liiton budjetti: 90 000 euroa, josta EU rahoitus 50 %

Projektin sisältö

Hankkeen aikana tehdään yhteistyötä innovaatioiden parissa julkisten digitaalisten palvelujen tuottamisessa kuudella eri EU-alueella Irlannissa, Espanjassa ja Suomessa. Tämän tavoitteen saavuttamiseksi The Public Link hankkeessa rakennetaan alueiden sidosryhmille erityiset työvälineet, joita voidaan hyödyntää seuraavan sukupolven julkisten palvelujen rakentamisessa. Valitut työvälineet perustuvat laajoihin tutkimuksiin ja testauksiin erilaisista uusista teknologioista,  mukaan lukien  virtuaalitodellisuus, lisätty todellisuus (VR / AR ), tekoäly (AI) ja koneoppimiseen perustuvat lähestymistavat.

The Public Link tarjoaa myös maakunnan sidosryhmille mahdollisuuden käyttää näitä seuraavan sukupolven teknologioita ja olla niiden kanssa tekemisissä. The Public Link järjestää  eri alueiden partnereille sarjan työpajoja, jotka lisäävät tietoisuutta ja valmiuksia hyödyntää huippuluokan ratkaisuja.

Ensimmäisessä työpajassa otamme käyttöön Discordin. Tämä on ensimmäinen tärkeä viestintäkanava osana The Public Link kehittämistyötä.

Toisessa työpajassa keskitymme verkkopalvelujen viestintäautomaatioon liittyviin teknologioihin. Kehitämme erityisesti   Chatbot-tekniikoita. Työpajassa käsitellään tekoälyn (AI) perussovellusta kansalaisten asiakaspalvelun automatisoimiseksi digitaalisten julkisten palvelujen yhteydessä.

Lisäksi otamme verkkoviestinnässä käyttöön VR-alustan, lähinnä Mozilla Hubs -ratkaisun. Tämän työpajan jälkimmäinen tulee tarjoamaan merkittäviä kohokohtia  siitä,  miten tekoälyä voidaan käyttää Discordin avulla tehokkaamman verkkoviestinnän tukemiseen.

Neljännessä  työpajassa tutustumme maakunnan sidoryhmien kanssa VR-verkkoviestintäalustoihin, jossa tutustutaan mm. AltspaceVR-alustaan. AltspaceVR on johtava alusta live-, virtuaalitapahtumille, joka antaa taiteilijoille, brändeille ja yrityksille mahdollisuuden suunnitella helposti merkityksellisiä kokemuksia, jotka edistävät yhteisöä ja yhteyttä.

Viidennessä työpajassa tutustumme vielä kehittyviin VR-verkkoviestintäalustoihin. Esittelyssä tullee olemaan Horizon Workrooms  Betan  (Facebook).

Työpajat antavat kaikille kansainvälisille kumppaneille ja alueiden sidosryhmille olennaista tietämystä ja taitoa, jotta he voivat käyttää tehokkaasti uusia teknologioita viestintään ja seuraavan sukupolven julkisten palvelujen rakentamiseen.

Työpajojen toisessa osassa tarkastellaan erityisesti XR-tekniikoita (eXtended Reality),  laajennamme VR-yhteistyötä, johon sisällytämme AR-sovelluksia, kuten virtuaalioppaita ja AR-pohjaista geokoodaamista. Hankkeen tuotoksena esitämme kattavan terveydenhuollon oppaan siitä, mitä tarvitaan tehokkaiden tekoälypohjaisten palvelujen tarjoamiseksi asukkaille.