THE PUBLIC LINK

Tuetaan älykästä paikallista hallintoa IoT-, tekoäly-, VR- ja koneoppimistyökalujen avulla.

Hankeaika lokakuu 2021 – maaliskuu 2023
Kokonaisbudjetti EUR 0,8M, josta EU:n Horizon 2020 rahoitus 50 %
Etelä-Pohjanmaan liiton budjetti: 90 000 euroa, josta EU rahoitus 50 %

Projektin sisältö

Hankkeen aikana tehdään yhteistyötä innovaatioiden parissa julkisten digitaalisten palvelujen tuottamisessa kuudella eri EU-alueella Irlannissa, Espanjassa, Sloveniassa ja Suomessa. Tämän tavoitteen saavuttamiseksi The Public Link hankkeessa rakennetaan alueiden sidosryhmille erityiset työvälineet, joita voidaan hyödyntää seuraavan sukupolven julkisten palvelujen rakentamisessa. Valitut työvälineet perustuvat laajoihin tutkimuksiin ja testauksiin erilaisista uusista teknologioista,  mukaan lukien virtuaalitodellisuus, lisätty todellisuus (VR / AR ), tekoäly (AI) ja koneoppimiseen perustuvat lähestymistavat.

The Public Link tarjoaa myös maakunnan sidosryhmille mahdollisuuden käyttää näitä seuraavan sukupolven teknologioita ja olla niiden kanssa tekemisissä. The Public Link järjestää eri alueiden partnereille sarjan työpajoja, jotka lisäävät tietoisuutta ja valmiuksia hyödyntää huippuluokan ratkaisuja.

Ensimmäisessä työpajassa otamme käyttöön Discordin. Tämä on ensimmäinen tärkeä viestintäkanava osana The Public Link kehittämistyötä.

Toisessa työpajassa keskityimme verkkopalvelujen viestintäautomaatioon liittyviin teknologioihin. Tutustumme erityisesti Chatbot-tekniikoihin. Työpajassa käsiteltiin tekoälyn (AI) perussovellusta kansalaisten asiakaspalvelun automatisoimiseksi digitaalisten julkisten palvelujen yhteydessä.

Otimme käyttöön VR-alustan, Mozilla Hubs -ratkaisuna. Tämän työpajan jälkimmäinen osa tarjosi merkittäviä kohokohtia siitä, miten tekoälyä voidaan käyttää Discordin avulla tehokkaamman verkkoviestinnän tukemiseen.

Virtuaalinen kokous, jossa avattaret toimivat kunkin jäsenen edustajina.
Etelä-Pohjanmaan liitto mukana virtuaalisessa neuvottelupöydässä, Horizon Workrooms (Beta).

Neljännessä  työpajassa tutustuimme tunnetuimpiin VR -verkkoviestintäalustoihin, mm. AltspaceVR-alustaan. AltspaceVR on johtava alusta live-, virtuaalitapahtumille, joka antaa taiteilijoille, brändeille ja yrityksille mahdollisuuden suunnitella helposti merkityksellisiä kokemuksia, jotka edistävät yhteisöä ja yhteyttä. Testauksessa totesimme, että sovellus on hyvin monimutkainen virtuaaliseen kokoukseen ja tiedostojen esittämiseen valkokankaalla. Myös ääni hiljenee nopeasti, kun etääntyy puhujasta.

Viidennessä työpajassa tutustuimme vielä kehittyviin VR -verkkoviestintäalustoihin. Esittelyssä on nyt ollut Horizon Workrooms (Beta), mikä oli ylivoimainen ykkönen virtuaalikokouksen toteuttamiseen. Suomalainen sekä myös ainut eurooppalainen testattu alusta oli Glue, joka hurmasi virtuaaliympäristöllä sekä valkokankaan esityksien helppoudella. Myös Glue’n toiminnolla “All to me” oli kätevä saada harhailevat osallistujat aktiiviseksi. Frame VR alusta on varmaan parhaimmillaan messujen tai näyttelyiden järjestämisessä.

Työpajat antavat kaikille kansainvälisille kumppaneille ja alueiden sidosryhmille olennaista tietämystä ja taitoa, jotta he voivat käyttää tehokkaasti uusia teknologioita viestintään ja seuraavan sukupolven julkisten palvelujen rakentamiseen.

Työpajojen toisessa osassa tarkastellaan erityisesti XR-tekniikoita (eXtended Reality),  laajennamme VR-yhteistyötä, johon sisällytämme AR-sovelluksia, kuten virtuaalioppaita ja AR-pohjaista geokoodaamista. Hankkeen tuotoksena on tarkoitus pilotoida Etelä-Pohjanmaan julkisen palvelun rakennuksen mobiiliopastus. Tämän pitäisi selvittää, mitä tarvitaan tehokkaiden tekoälypohjaisten palvelujen tarjoamiseksi asukkaille.