26 / 06 / 19

Etelä-Pohjanmaan ampumaradat – saavutettavuuksista, sijainneista ja suunnitelmista

• 0

Etelä-Pohjanmaan ampumaratojen tilannetta on kevään kuluessa tarkasteltu ja keskeisimpiä kehittämistarpeita kartoitettu. Maakunnan 55 ulkorataa käsittelevä kehittämissuunnitelma on viimeisiä kommentteja vaille valmis. Suunnitelman keskiössä ovat olleet ratojen sijaintiin ja saavutettavuuksiin liittyvät seikat, joiden osalta eteläpohjalaisten ammunnan harjoittelijoiden ja harrastajien tilanne näyttää hyvältä: valtaosa alueen väestöstä asuu vain vartin ajomatkan päässä lähimmältä radalta!

Tarkemmin tarkasteltuna tilanne ei kuitenkaan ole näin erinomainen ympäri Etelä-Pohjanmaata. Ratoja on viime vuosina lopetettu syystä jos toisestakin, ja sopivan radan löytyminen siedettävän ajomatkan sisältä riippuukin hyvin pitkälti harrastettavasta aselajista ja ammuntamuodosta.

Parhaalla tasolla harrastusmahdollisuuksien suhteen ollaan kivääri- ja haulikkolajien parissa, joita palveleva rataverkosto on runsaslukuinen ja koko maakunnan kattava. Pistoolilajeille soveltuvia ratoja sijaitsee maakunnassa myös ihan mukavasti, yhteensä kahdenkymmenen kappaleen verran, eivätkä etäisyydet radoille ole alueen itäisimpiä osia lukuun ottamatta pitkät. Toisenlaista on kuitenkin toiminnallisten ampumalajien harrastajilla, joille suunnattuja ratoja löytyy koko maakunnasta vain kaksi kappaletta: yksi Alavudelta ja toinen Alajärveltä. Tilanne ei toki ole toivoton toiminnallistenkaan lajien suhteen, sillä tarve ratakapasiteetin lisäykselle on tunnistettu ja kolmatta rata ollaan reserviläisten toimesta rakentamassa Peräseinäjoelle.

Kaiken kaikkiaan ratakapasiteetin ja resurssien suhteen parhaat mahdollisuudet ammunnan harjoitteluun ja harrastamiseen ovat Etelä-Pohjanmaan läntisellä puoliskolla, jossa sijaitsevat myös maakunnan molemmat ampumaurheilukeskukset: Ylistaron Järviranta ja Kauhajoen Sotka. Itäosasta maakuntaa tällaiset hyvin varustellut ja monipuoliset ampumaradat puolestaan puuttuvat. Maakunnan ampumarataverkoston keskeisimpiä kehittämistarpeita olisivatkin rataverkoston ylläpito ja täydentäminen siten, että ratojen saavutettavuus pysyy Etelä-Pohjanmaalla jatkossakin hyvällä tasolla. Erityisesti toiminnassa olevien ratojen kehittäminen nykytarpeita vastaaviksi ja toiminnan jatkuvuuden turvaaminen on tärkeää, jotta ampuminen ei siirtyisi radoilta laittomille alueille.

Kehittämissuunnitelman valmisteluvaiheessa kerätyn palautteen perusteella maakunnan ampumaratojen riittävyyteen, palveluihin ja puitteisiin sekä saavutettavuuteen ollaan ratojen käyttäjäryhmien keskuudessa tyytyväisiä. Kommentteja mahdollisista kehittämistarpeista ja meneillään olevista kehittämistoimista otetaan kuitenkin yhä vastaan. Järjestämme Etelä-Pohjanmaan liiton toimesta syyskuun alkupuolella yleisötilaisuuden, jossa on mahdollista päästä vielä vaikuttamaan suunnitelman lopulliseen sisältöön.

Syksyn yleisötilaisuutta odotellessa kehittämissuunnitelman viimeisimpään versioon pääsee tutustumaan tästä ja ampumaratojen tarkempiin sijainteihin kartalla sekä saavutettavuustietoihin täältä.

Maaria Vanhatalo
Ympäristösuunnitelija