06 / 02 / 19

Innostus ja siitä kertominen

• 0

Kehittämishankkeissa kautta Suomen tehdään paljon hyvää työtä. Yhdistetään ihmisiä ja asioita uusilla ja oivaltavilla tavoilla, auotaan uutta latua sinne, missä ei ole aiemmin kuljettu. Usein tämä pioneerityö jää turhan pienen piirin tietoon.

Viestintä on monessa tapauksessa alihyödynnetty väline niin parempaan hanketyöhön kuin tulosten levittämiseen. Osasyyllisiä olemme me rahoittajat, jotka toimimme hanketyön sparraajina ja mahdollistajina.

Rakennerahastojen tukea on jälleen haettavissa näinä alkuvuoden kuukausina. Moni osaaja laatii parhaillaan suunnitelmaa: miten tavoitetaan kohderyhmät, miten sitoutetaan toteuttajatahot saumattomaan yhteistyöhön? Toimenpidelistat ovat pitkiä ja punnittuja. Viestintä jää niillä monesti sivurooliin, vaikka vaikuttavuutta tavoiteltaessa siihen kannattaisi panostaa.

Viimeistään tulosten levittämisvaiheessa viestinnän keskeinen merkitys huomataan. On silti hyviäkin tuloksia saavuttaneita hankkeita, jotka unohtuvat loppuraporttinsa myötä. Monesti niitä yhdistää vajavainen vuorovaikutus. Paljon merkityksellistä työtä ja julkisia resursseja jää silloin laajemmin hyödyntämättä. Sitä ei osata soveltaa, mitä ei tunneta.

Sosiaalinen media on tuonut runsaasti uusia mahdollisuuksia kustannustehokkaaseen ja omaehtoiseen viestintään ja oikeiden kontaktien löytämiseen. Edes hankkeen omat sosiaalisen median tilit eivät ole välttämättömiä. Naseva aihetunniste ja vikkelästi viestivä hankkeen toteuttajaryhmä on tehokas yhdistelmä.

Verkkosivusto on useimmille hankkeille edelleen keskeisin tiedon välittämisen kanava. Ammatti- tai maakuntalehden palstalle pääseminen tuo painoarvoa sanomalle. Hyvin toteutettu tapahtuma voi innostaa salillisen osallistujia oman viestin taakse.

Kanavia on paljon ja oikeiden valitseminen vaatii suunnittelua ja paneutumista. Ydinviestien määritteleminenkään ei ole aina helppoa. Monesti tässä on tarpeen hankehenkilökunnan ulkopuolisen osaamisen käyttäminen. Siihen kannattaa resursoida riittävästi.

Toukokuisten eurovaalien alla moni äänestäjä pohtii, miten Euroopan unioni näkyy omassa elämässä ja omassa lähipiirissä. EU-rahoituksen mahdollistamaa kehittämistyötä saatetaan tehdä hyvinkin lähellä kotikunnassa, jopa omassa työnantajaorganisaatiossa. Eurooppa-päivän tienoilla median kiinnostus raportoida EU-rahoituksen vaikutuksista lisääntyy. Tilaisuus kannattaa hyödyntää.

Voisiko tulosviestintä olla vaikkapa vauhdikasta, lennokasta, outoa, luovaa tai visuaalista? Työtä riittää, sillä helmasyntimme on kapulakielisyys. Juutumme puhumaan välineestä eli hankkeesta siinä, missä tärkeitä ovat oivallukset ja tulokset. Ne innostavat meitä ja niillä voimme innostaa muut.

Elina Hykkönen
eteläpohjalaislähtöinen ohjelmajohtaja Pirkanmaan liitossa