25 / 01 / 19

”Junailijan pilli ilimoo jo viilsi”

  • 3

Raideliikennepilotti käynnistyy Etelä-Pohjanmaalla

Liikenne- ja viestintäministeriö valitsi 23.1. yhdentoista hakemuksen joukosta alueellisen junaliikenteen pilottien jatkosuunnitteluun Kymenlaakson, Etelä-Pohjanmaan ja Pirkanmaan hankkeet. Etelä-Pohjanmaan liitto haki pilottikohteeksi yhdessä Pohjanmaan, Keski-Pohjanmaan ja Keski-Suomen liittojen sekä kuntien kanssa. Hakemuksessa tavoiteltiin pilottikohteeksi koko Vaasa–Jyväskylä-väliä sekä Kokkola–Seinäjoki-väliä. Hakemuksen kokonaisuudesta soveltuvimmaksi kohteeksi liikenne- ja viestintäministeriö arvioi kuitenkin liikenteen Seinäjoen ja Ähtärin välillä.

Pilottikohteeksi pääsy ei kuitenkaan takaa toteutusta vaan toteutus riippuu pilotointikokonaisuuden ja sen kustannustason selvittyä tehtävistä päätöksistä. Joka tapauksessa jo pilottiin osallistumisesta on suuri hyöty alueelle ja maakunnalle. Mikäli maakuntauudistus toteutuu, alueellisen junaliikenteen järjestämisvastuu siirtyy valtiolta maakunnille ja pilotista saatava osaaminen helpottaa uusien tehtävien haltuunottoa.

Raideliikenne on investointien ja liikennöinnin kehittämisen suhteen elänyt pitkään hiljaiseloa. Megatrendit, suurimpana ilmastonmuutoksen hillitseminen, toimivat nyt raideliikenteen renessanssin vauhdittajina. Raideliikenne on ilmaston kannalta vähiten haitallinen joukkoliikennemuoto. Jotta ilmastonmuutoksen hidastamiseksi ei tarvitse turvautua todella radikaaleihin ratkaisuihin, raideliikenteen kulkutapaosuuden kasvattamiseksi täytyy käyttää kaikki toteuttamiskelpoiset keinot.

Raideliikennevisioissa käytetään yleisesti tavoitteena 8 %:n kulkutapaosuutta, mutta osuus voidaan nostaa innovoinnilla ja investoinneilla yli 10 %:iin. On arvioitu, että tarjonnan lisääminen voisi lisätä työ- ja opiskelumatkoja kyseessä olevalla välillä 40 000:lla matkalla vuodessa.

Pilotin jatkosuunnittelussa voidaan miettiä raideliikenteen kulkutapaosuuden ja sitä kautta matkustajamäärien lisäämiseksi monipuolisempia keinoja kuin pelkästään junaliikenteen tarjonnan lisääminen. Junamatka on vain yksi osa matkaketjua esimerkiksi kotoa työpaikalle tai oppilaitokseen. Matkaketjun ns. ensimmäisen ja viimeisen kilometrin haasteisiin täytyy myös etsiä ratkaisuja. Ilman merkittäviä lisäkustannuksia voisi kuntien palveluliikenteen vuoroja muokata junaliikenteen kansaa yhteensopiviksi tai tutkia mahdollisuuksia muuttaa joitain junaliikenteen kanssa rinnakkaisia bussivuoroja liityntäliikennevuoroiksi.

Lisäksi lippujärjestelmiä ja lipputuotteita tulee kehittää siten, että yhdellä lippuostoksella voisi suoriutua koko matkakokonaisuudesta. Asemien ja seisakkeiden toimivuuteen, turvallisuuteen ja viihtyisyyteen tulee myös kiinnittää huomiota. Helppo ja suhteellisen edullinen kehittämiskohde on pysäkkien valaistuksen parantaminen ja (sähkö)pyöräpysäköinnin kehittäminen. Tulemme myös panostamaan mahdollisista uusista vuoroista ja palveluista tiedottamiseen ja markkinointiin, jottei junalla liikkuminen jää ainakaan siitä kiinni.

Markkinoinnista puheen ollen, Ähtärin kaupunginjohtajalla Jarmo Pienimäellä olisi junalle nimikin valmiina. Keski-Suomen ratapäivillä hän ehdotti Ähtärin kautta kulkeville junille nimeä ’Pandalino’.

Junaliikepilotista löytyy lisätietoa liikenne- ja viestintäministeriön eilen julkaisemassa tiedotteessa sekä Etelä-Pohjanmaan liiton tiedotteessa.

 

Jani Palomäki
Maakuntainsinööri

 

 

 

Kommentit

Esa Vuorenmaa 25.01.2019 13:12

Erittäin tärkeää asia eteenpäin vietäväksi. Ja erinomainen nimiehdotus Pienimäeltä :-)

Jani Niemelä 08.02.2019 16:21

Ehdottaisin että maakunta yrittäisi neuvotella junapilottiin tai sen ulkopuolisella rahoituksella Kokkola-Seinäjoki välille takaisin vuonna 2016 lopetetun junavuoron (402). Joka lähti Kokkolasta hieman 6. jälkeen aamulla ja saapui Seinäjoelle vähän ennen aamu 8. Tällä junalla olisi mahdollista kulkea Kokkolasta, Pännäisistä, Härmästä, Kauhavalta, ja Lapualta töissä/opiskelemassa Seinäjoella. Paluu juna on jo olemassa eli 16.23 Seinäjoelta lähtevä juna 917, joka pitäisi ainoastaan laittaa pysähtymään Härmässä. Yhden junan lisäämisellä mahdollistuisi Kokkola-Seinäjoki välin paikkakuntien työmatkaliikenne nopeasti junalla. Mielestäni erittäin helpolla toimenpiteellä...

Jani Niemelä 09.02.2019 13:22

Ehdottaisin että maakunta yrittäisi neuvotella junapilottiin tai sen ulkopuolisella rahoituksella Kokkola-Seinäjoki välille takaisin vuonna 2016 lopetetun junavuoron (402). Joka lähti Kokkolasta hieman 6. jälkeen aamulla ja saapui Seinäjoelle vähän ennen aamu 8. Tällä junalla olisi mahdollista kulkea Kokkolasta, Pännäisistä, Härmästä, Kauhavalta, ja Lapualta töissä/opiskelemassa Seinäjoella. Paluu juna on jo olemassa eli 16.23 Seinäjoelta lähtevä juna 917, joka pitäisi ainoastaan laittaa pysähtymään Härmässä. Yhden junan lisäämisellä mahdollistuisi Kokkola-Seinäjoki välin paikkakuntien työmatkaliikenne nopeasti junalla. Mielestäni erittäin helpolla toimenpiteellä...

Kommentoi

En ole ihminen

Etelä-Pohjanmaan liittoPL 109, 60101 SeinäjokiKampusranta 9 C, Frami, 4. kerros • etunimi.sukunimi@etela-pohjanmaa.fi

Takaisin
ylös